Recon gold funkar inte efter oljebyte/demontering..

sebastian_nurmela

Aktiv medlem
Fick för mig att ändra travel på min roxkshox recon gold 21 från 100-120 genom ta bort en ”spacer”. satt ihop allt och fyllde på olja, men den är helt mysko efter det, den är jätte mjuk och även om jag pumpar mer än rekommenderat tryck så händer inte så mycket. Satte tillbaka spacern, men samma sak. Jag har monterat allt som det ska sitta flera gånger. Är ju inte så komplicerat. Även om jag kör utan olja så blir det ingen skillnad. allt är helt, gaffeln har väl gått 10 timmar..
Något knas gör jag, men vet inte vad..

Det som menades:
Pumpa upp trycket lite, sen gunga ihop gaffeln för att utjämna tryck mellan positiv och negativ kammare. Repetera i 3-4 steg tills du når lufttrycket du vill ha.

Mvh
Magnus

Så man ska inte pumpa upp till önska tryck direkt?
Nä, moderna framgafflar har en negativ och en negativ kammare som fylls genom samma ventil. För att få in lufttryck i båda kamrarna så fyllar man lite luft och sen komprimerar gaffeln. När gaffeln komprimeras passeras en inre kanal som öppnar mellan positiv och negativ kammare och då kommer lufttrycket utjämnas mellan kamrarna.

Men...
Om gaffeln känns mjuk efter service så tycker Google att det vanligaste problemet är fel mängd (eller sorts) olja i gaffeln. Kan det vara nåt sånt som hänt här?

Jag hade rätt olja och mängd. Provade cykla gaffeln och den känns bättre, så det kanske går till sig. Vill inte lämna in den, då den ska sitta på en cykel jag ska sälja, så då är det nästan billigare att köpa en beggad gaffel än lämna in på service..

Tillbaka
Topp