Recumbent

Recumbent
kouign%20amann%20avec%20pointe.jpg

Recumbent
edicviz skrev:
-------------------------------------------------------
*Klipp-klipp!*

> Den huvudsakliga anledningarna att jag inte har
> någon nu är:
>
> 1. Det kräver specifik träning och ger specifika
> resultat. Eftersom jag tävlar i gubbklass på MTB
> kändes det som suboptimering av min begränsade
> träningstid.

Förståeligt. Liggcykel kan nog ge lite positiva saker när det gäller flåset, men för MTB är det viktigt att träna körtekniken.

> 2. Det är knasigt att åka i klunga med folk på
> racer. Eftersom det är det jag gillar mest med
> landsvägsåka är det en klar nackdel... Min
> högre ZOX med större hjul var bättre än min
> lägre hoj i detta avseende, men inte bra.

Jag tror nog på en riktig högräser om man skall träna med ståcyklar. Alltså 622 hjul fram och bak, och riktigt hög sitthöjd. Volae, Bachetta och några flera fungerar bra, men det är fortfarande stor skillnad på aerodynamiken.

> När jag blir gammal på allvar och inte tävlar
> längre ska jag odla helskägg, skaffa en Zockra
> Kouign Amman och åka runt och kränka
> Pinarellosnubbar.
>
> http://www.zockrabikes.com/images/stories/kouign%2
> 0amann%20avec%20pointe.jpg

Ho-ho! Låter skoj! Zockrabikes var helt nya för mig. Tyvärr tror jag inte på riktigt extrema ansträngningar med svängande tramplager som Kouign Amman har. En del av kraften kommer alltid att spillas i form av svängning av hela frampartiet. Min pensionärshoj blir nog en Velokraft Nocom istället.
http://www.velokraft.com/

Recumbent
Många sköna recumbents, gillar velokrafts liggracer men tycker ändå att dylika tingestar ska ha styrningen i sitthöjd, har läst om att man kan bli trött i armarna annars.
Här en velomobile som jag dreglat mycket över, dock får man pynta runt 100K för den men tycker att det är den första kåpade triken som ser estetiskt bra ut, kolla youtubelänken:

Senast redigerad av en moderator:
Recumbent
mytomspunnen skrev:
> Hur kommer det sig att de går så sakta för de
> få liggcyklister man råkar på i verkligheten?
> De skall ju vara så sjukt överlägset snabba!

Det var liggcyklars hastighetsrekord 1933 och 34 som låg till grund för UCI förbud av liggcyklar, så vi får väl skylla lite på dom ;) att liggcyklar sägs vara snabbare än vanliga. Annars hade väl inte förbudet behövts?
2008 cyklade 40% av startande liggcyklar i vätternrunda på sub10 och 10% sub8,32 inte så illa då det var 13 aktiva i HPVS tävlingsektion det året.

Recumbent
Hur många är det egentligen som kör omkring med så här aerodynamiska hojar i sverige?
Såg den här tidigare i sommar någostans i småland. Blev tvungen att stanna och fota :)
IMG_6482dpp.JPG ht=320

Recumbent
Timothy skrev:
> Hur många är det egentligen som kör omkring med
> så här aerodynamiska hojar i sverige?
> Såg den här tidigare i sommar någostans i
> småland. Blev tvungen att stanna och fota :)
>

Någonstans mellan 5 och 10 velomobiler skulle jag tippa på att det rullar i sverige, så att lyckas se någon händer inte så ofta.

Recumbent
actionbent skrev:
> Timothy skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Hur många är det egentligen som kör omkring
> med
> > så här aerodynamiska hojar i sverige?
> > Såg den här tidigare i sommar någostans i
> > småland. Blev tvungen att stanna och fota :)
> >
> Någonstans mellan 5 och 10 velomobiler skulle jag
> tippa på att det rullar i sverige, så att lyckas
> se någon händer inte så ofta.

Känner till en i Mölndal och en i Skene, om vi pratar göteborgstrakten. I Mölndal finns en Leitra, en av dom första moderna velomobilerna. Modellen har tillverkats i över 30 år av samme man, rekord?
http://leitra.dk/

I Skene finns ett snyggt hemmabygge av en av våra mesta fd internationella HPV-rejsare: Henry Riedel. Tompa-TV har gjort ett reportage hemma hos honom, som innefattar velomobilen (på slutet).
http://www.vimeo.com/847938

Recumbent
<object width="425" height="344"><param name="movie" value=" name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src=" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>

Hur bäddar man in video? Trodde det räckte med att klistra in Youtubes "embedded-code" men tydligen inte, sorry, skulle ta bort inlägget om det bara gick. Anyway, inga reaktioner på Go-One Velomobilen?

Recumbent
TrailWolf skrev:
> *Klipp!*
> Anyway, inga reaktioner på Go-One
> Velomobilen?

Tja, jag tror att den har lite för dålig aerodynamik för att vara riktigt intressant för min del. Kabinen slutar ju tvärt avhugget - måste bli en massa bromsande luftvirvlar. För mig är grejen med en velomobil inte bara väderskydd och bagage, den måste också kunna äta mil i högt tempo. Först då känns den riktigt värd pengarna. Så för min del skulle det nog bli en Leitra Sport, eller något åt det hållet...

Recumbent
Enda velomobil jag provat är Mango, förvånasvärt lätt trampat trots att det väger ca 35kg men inte så mycket plats att ha packning i trots att den ser rätt stor ut.

Recumbent
Alla som har recumbents liggcyklar och annat e coola som fan!!!!
De borde slippa betala skatt och få sitta i fullmäktige!!!!

DOCK är det ett krav att de itne har körkort eller kör bil givetvis! :D

Ps äger ingen själv men drömmer om en som jag skal bygga själv, kommer lägga ritningar imorgon är för trött nu.

Recumbent
Mike_Dee skrev:
> Alla som har recumbents liggcyklar och annat e
> coola som fan!!!!
> De borde slippa betala skatt och få sitta i
> fullmäktige!!!!
>
> DOCK är det ett krav att de itne har körkort
> eller kör bil givetvis! :D

Har körkort, kör biogas- eller etanolbil någon gång i veckan.
Testar: Muahahaaa! Jodå, det kändes bra, jag är ond!

> Ps äger ingen själv men drömmer om en som jag
> skal bygga själv, kommer lägga ritningar imorgon
> är för trött nu.

Klart du skall bygga! Det är allmänbildande.

Recumbent
Jag har sett en recumbent som heter Grasshopper utanför tjejjens jobb, jag blev rätt nyfiken på den.

Är den bra? såg den var hopfällbar, är det en trevlig cykelupplevelse eller ska jag kika på nåt annat. I så fall vad?

Sen kan man mycket väl göra Recumbent Ontopic

Precis som att cyklocross gör med landsvägscuklar :-)

man blir ju inte mindre sugen

Recumbent
Kul ämne ;)
Jag har haft trehjulingen från samma tillverkare som gör Grasshopper - trehjulingen andades verkligen kvalité rakt igenom iaf.

Jag valde dock att gå vidare med en tvåhjuling med lägre sitthöjd än grasshopper pga "kort i rocken". (vill kunna slänga ned en fot utan att resa mig) Så nu rullar jag på en låg Challenge Hurricane.
Den fann jag begagnad - jag tittade även på en ny M5 451 shock proof som jag tycker är riktigt fin (men det föll på att jag inte kunde prova innan köp)
hurricane.jpg ht=103

Shock_Proof_451_M5.jpg ht=337

Om dom är snabbare än vanliga hojar?
På ensam 6-milsruda på landsväg så snittade jag 32km/h i somras (lite backar)
Annars är väl den enklaste jämförelsen att titta på reslultat där liggcyklister medverkat (inte jag, men väl några klubbmedlemmar) se t.ex. http://www.randonneurs.se/Brevet2009.htm
och leta efter HPV Sverige.

Sen passar det väl väldigt bra att välkomna de intresserade till:
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
18-20 september: HPV sweden ställer ut velomobiler och cykelbilar brevid elbilarna! Vårt undertema blir ”Vad är en velomobil?” där vi presenterar velomobilen som en riktig miljöbil!

20 september, söndag kl.11-17: (ligg)cykelträff i museet! Vi visar upp våra innovativa cyklar och får möjlighet att låta besökarna provcykla på gården. För dem som vill blir det även en utflykt med deltagande i klimatdemonstrationen på cykel som kommer att pågå samma dag i centrala Stockholm, efteråt återvänder vi till museet. Mer info om Cykelfrämjandets och EU-kommissionens cykeldemonstration på www.cykelframjandet.se
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Tillbaka
Topp