Redo för heldämpad mtb - vad är tillräckligt bra...?

jonna69

Ny medlem
Hej!
Har cyklat hardtail i några år nu och känner att jag vill byta till heldämpad. Tycker det är roligast att cykla stig, och efter att ha testat en heldämpad så var ju det så mycket roligare och lättare och man flyger över sten och rötter=).

Jag är väl att betrakta som en glad motionär som cyklar kanske 2-3 ggr i veckan. Gillar variationen i stigcyklingen, där det kan växla i svårighetsgrad.
Jag är ute efter en schysst cykel med bra växlar, dämpare och bromsar med en budget på 15-20.000.

Nu har xxl 20% på Giant, och jag har kikat på Deoren.
https://www.xxl.se/giant-trance-27-5-4-deore-sr-150-mm-17-terrangcykel-heldampad/p/1132250_1_style

Tycker det är svårt att veta vad jag ska lägga mig på, jag vill som sagt ha en cykel jag kan lita på. Det verkar inte finnas så många dammodeller, funderar på hur stor skillnad det skulle bli med en herr. Har idag en Scott dammodell.

Så, skulle en Giant Deore funka tror ni? Eller är det värt att kliva upp nåt snäpp? En Scott contessa kanske? Giant kontra Scott eller Trek - bättre/sämre?

Tacksam för lite input=)!

Hälsningar Jonna

Om pengarna räcker är detta en grym cykel (på rea till 24 juli) https://www.canyon.com/sv/mtb/spectral/spectral-al-6-0-ex.html
- Väger 12,7 kg, samma ramgeometri/mått på dam/herrmodeller
- EX utförande, alltså 150 mm RockShox Pike RC fram och 140 mm RockShox Monarch RT bak
- RockShox Reverb Stealth sänkstolpe, 125 mm
- DT Swiss M1700 hjul, 30 mm bredd, 1820 gram https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=199147
- Sram GX 1x11 vxl med 10-42T kassett
- Sram Guide R bromsar med 4-kolvsok, Ø200 mm skiva fram och Ø180 mm bak
- Maxxis High Roller II / Minion däck, 2.3" bredd, EXO 3C gummi
- RaceFace vevparti 30T, stam Ø35 mm , styre 760 mm bredd, Ergon grepp, SDG sadel

Senast ändrad:
Har själv en Giant trance 2. Verkar gå att hitta för runt 21-22.000 nu. Om det inte är helt uppåt väggarna för långt över budget skulle jag satsa på det i stället för 4.an som du länkat till. Tror det finns en damvariant av den också men vet inte vad den heter.

Tack för alla tips, ska kika närmare på dem. Men jag tolkar det som att en Giant Deore inte är det jag ska satsa på iallafall. Svåra beslut=). Och såklart skulle man egentligen också vilja provcykla om möjligt.

Den heter Giant Trance 4.
Deore är bara fram o bakväxeln.
För dom pengarna är det ju inte svårt att hitta en FS med bättre komponenter.

Sixten Fors sa:
En "snällare" typ av FS för 13200 kr https://www.canyon.com/sv/mtb/neuron/neuron-al-7-0.html
Med 120 mm RockShox Reba RL gaffel, 120 mm RS Monarch RT bak, Shimano XT/Deore mix med 2x10 växlar, Mavichjul 19 mm / 1985 g, ingen sänkstolpe. Alltså en helt annan kategori av cykel än Spectral EX ovan, men fortfarande en bra och prisvärd cykel.

+1, en väldigt bra allround cykel till utmärkt pris. Finns budget så gå upp någon modell och få med dropper och bättre komponenter.

Ubåt sa:
Sixten Fors sa:
En "snällare" typ av FS för 13200 kr https://www.canyon.com/sv/mtb/neuron/neuron-al-7-0.html
Med 120 mm RockShox Reba RL gaffel, 120 mm RS Monarch RT bak, Shimano XT/Deore mix med 2x10 växlar, Mavichjul 19 mm / 1985 g, ingen sänkstolpe. Alltså en helt annan kategori av cykel än Spectral EX ovan, men fortfarande en bra och prisvärd cykel.

+1, en väldigt bra allround cykel till utmärkt pris. Finns budget så gå upp någon modell och få med dropper och bättre komponenter.
I teorin låter det bra, men jag kan tycka att man inte får så mycket för pengarna i detta fall. Första modellen med dropper kostar +8400 kr, vilket räcker till att köpa nästan tre droppers.
Neur.png

Och 21600 är inte så långt ifrån 22500 som Spectral AL 6.0 EX kostar, iofs en lite annan typ av, men lyxigare cykel. I övrigt så har jag svår rävallergi så Reba RL eller Pike RC är mina solklara val. M1700 som kommer med dyrare Neuron är 22,5 mm jämfört med M1700 i 30 mm utförande på Spectral, så det är inget vidare uppköp på Neuron jmf. med de Crossridehjul som sitter på billigare Neuroncyklarna. Alltså, jag hade hellre valt Neuron 7 och satt på egen dropper (ej Reverb) och bredare/lättare hjul från Actionsports, och fått en lättare och billigare cykel än Neuron 9.

Senast ändrad:
Sixten Fors sa:
Ubåt sa:
Sixten Fors sa:

I teorin låter det bra, men jag kan tycka att man inte får så mycket för pengarna i detta fall. Första modellen med dropper kostar +8400 kr, vilket räcker till att köpa nästan tre droppers.

Och 21600 är inte så långt ifrån 22500 som Spectral AL 6.0 EX kostar, iofs en lite annan typ av, men lyxigare cykel. I övrigt så har jag svår rävallergi så Reba RL eller Pike RC är mina solklara val. M1700 som kommer med dyrare Neuron är 22,5 mm jämfört med M1700 i 30 mm utförande på Spectral, så det är inget vidare uppköp på Neuron jmf. med de Crossridehjul som sitter på billigare Neuroncyklarna. Alltså, jag hade hellre valt Neuron 7 och satt på egen dropper (ej Reverb) och bredare/lättare hjul från Actionsports, och fått en lättare och billigare cykel än Neuron 9.

Du har givetvis helt rätt! Samtidigt så är det rätt skönt att få cykeln komplett utan behov av moddning om man är lite grön på det tekniska.

Sedan beror det väl på vad man cyklar mest. Stig mot enduro = Spectral, stig mot långlopp = Neuron.

Ubåt sa:
Du har givetvis helt rätt! Samtidigt så är det rätt skönt att få cykeln komplett utan behov av moddning om man är lite grön på det tekniska.
Sedan beror det väl på vad man cyklar mest. Stig mot enduro = Spectral, stig mot långlopp = Neuron.
Modda är kul och lärorikt :)
Håller helt med dig ang olika cykeltyper, användning och prioriteringar mellan olika egenskaper.

Oj, nu blev det nog lite för tekniskt för mig, och jaa, precis som du skriver Ubåt så är jag klart "grön" - även om jag börjat lära mig basics av mina teknikgalna kompisar;-).

Jodå, rabatten på xxl gällde även Giant, men inte Scott.

Tillbaka
Topp