Reflex på pedalerna

AlbertH

Aktiv medlem
Reflex på pedalerna
I Danmark krävs reflex på pedalerna, eller reflexer som rör sig när cykeln är i rörelse och som syns bakifrån.

Visitdenmark skriver:
Din cykel måste vara utrustad med ringklocka, en vit reflex fram, gula reflexer på pedalerna, gula reflexer på båda hjulens ekrar (alternativt vita, reflekterande däck- eller fäljsidor) samt en röd reflex bak

Retsinformation.dk skriver:
§ 18. En cykel skal være forsynet med mindst to gule reflekser, der bevæger sig, når cyklen kører, og som er synlige bagfra.
Det verkar dessutom vara krav på det även i dagsljus.

Någon som har förslag på en bra och tillåten lösning som inte är att byta pedaler? Är reflexband runt benen godkänt?

Senast ändrad:
Reflex på pedalerna
I Danmark krävs reflex på pedalerna, eller reflexer som rör sig när cykeln är i rörelse och som syns bakifrån.

Visitdenmark skriver:

Reseinformation.dk skriver:

Någon som har förslag på en bra och tillåten lösning som inte är att byta pedaler? Är reflexband runt benen godkänt?
Reflextejp på vevarmarna har nog hög chans att accepteras.

Reflex på pedalerna
Reflextejp på vevarmarna har nog hög chans att accepteras.

Vevarmarna är riktigt smala set bakifrån.

Men kontrolleras det i Danmark? I Nederländerna måste man också har reflexer på pedaler men alla lvgcyklister kör utan och jag har aldrig hört att nån fick böter. Utan ljus i mörker kan man dock får böter för i Nederländerna.

Reflex på pedalerna
Vevarmarna är riktigt smala set bakifrån.

Men kontrolleras det i Danmark? I Nederländerna måste man också har reflexer på pedaler men alla lvgcyklister kör utan och jag har aldrig hört att nån fick böter. Utan ljus i mörker kan man dock får böter för i Nederländerna.
Det var det jag tänkte på. Om det uttryckligen är på pedalerna, hur gör man med spd-sl/look då? De måste väl cykla på vanliga vägar med landsvägscyklar där också? Jag har spd men just nu är det es600 enkelsidiga pedaler så svårt att trycka dit reflexer. Jag kan byta till t8000 (kombipedaler, har den sorten på en annan cykel).

Reflex på pedalerna

Visitdenmark skriver:

Retsinformation.dk skriver:

Bagfra???

IMG_4157.webp

Reflex på pedalerna
@miyatafarfar kommer att återuppta stora nordiska krig nu!
Jag vill också påminna om att det är nazisternas fel att vi har reflexer på pedaler. Det finansierade en hel del sjuka SS-experiment och berikade personligen närstående vänner till Hitler genom korruption (han som ”uppfann” det var Hitlers chaufför, och fick ensam patent, och sedan gjordes det smidigt nog till lag att ha).

Reflex på pedalerna
Jag vill också påminna om att det är nazisternas fel att vi har reflexer på pedaler. Det finansierade en hel del sjuka SS-experiment och berikade personligen närstående vänner till Hitler genom korruption (han som ”uppfann” det var Hitlers chaufför, och fick ensam patent, och sedan gjordes det smidigt nog till lag att ha).

Underbart. Det här MÅSTE jag berätta för mina elever.

- Vilka ska tant rösta på nu då?
- Nazisterna.

Reflex på pedalerna
Förvånande att Danmark har så strikta regler.
De tar ju allt med sin gemyt och en bayer, till skillnad mot de ordentliga
svenskarna...

Senast ändrad:
Reflex på pedalerna
Det tar ju allt med sin gemyt och en bayer, till skillnad mot de ordentliga
svenskarna...
Det kanske är en gammal rest från ockupationen? Ungefär som att man på Västfjordarna på Island hade en lag från 1615 om att man fick (eller skulle?) döda folk från Baskien ”on sight”. Upphävdes förse 2015.

Reflex på pedalerna
De tar ju allt med sin gemyt och en bayer, till skillnad mot de ordentliga
svenskarna...
Fördomar. Det hade jag med förr i tiden men varken poliser eller tågkonduktörer vänder numera andra kinden till, jag har både fått böter för att jag glömde chacka in på tåget samt tutad på och hytt med fingret av poliser för jag cyklade i bilfil samt på ett övergångsställe.

Tillbaka
Topp