Manurhin2
Aktiv medlem
Medvetet påkörd av bil
Du är inte ensam om att tycka att det är lämpligare att cykla på vägen i 25-50 km/h isf bland rabiata hundägare och barnvagnar.Ok, jag har uppenbarligen svårt att hålla tyst samt även bra på att gå OT.Å andra sidan är det ju alltid bra om jag och andra lvg cyklister kan lära oss något?
Men om jag nu förstår diskussionen och slutsatserna rätt av den samlade expertisen här:
- Det är ett lagbrott att cykla på vägen om cykelväg finns som alternativ. Upplever man att lagen här är otydlig så är man dum i huvudet, eller för att citera cykelvänliga Fattiglappen: "Att säga att lagen är otydlig på denna punkt är en dåres försvarstal". (Indirekt: En bilist som blir förbannad på cyklister som inte följer detta har lagen helt på sin sida, självklart så länge som hen inte gör farliga motmanövrar i ren ilska.)
Kommentar: Ja, jag erkänner. Jag har uppenbarligen tyvärr inte satt mig in tillräckligt djupt i denna problematik/fråga innan. Ja, jag hade verkligen fått för mig att lagen var luddigt formulerad på detta område och att det under vissa förutsättningar är helt ok för exempelvis en tränande grupp cyklister att välja väg framför cykelväg. Hur jag fått för mig detta rent dåraktiga är en bra fråga men det är väl framförallt när man diskuterat detta med andra tränande cyklister.
Kriga på mot åsikts(vänster)maffian!