Det här är trots allt ett cykelforum och med väldigt få undantag (ja, de finns absolut) så brukar lvg cyklister som ibland tränar i grupp ha förståelse för den problematik som här diskuteras. Ingen begär att andra utan erfarenhet av lvg cykling i gruppform ska ha någon djupare koll eller förståelse, det är lugnt och inte heller helt överraskande att de är på bilisternas sida i frågan.
Sedan kan jag hålla med om att lvg cykling i gruppform är inget ofarligt eller helt problemfritt nöje, nej, tvyärr inte. Men jag kan trots allt tycka det vore exceptionellt beklagligt om sporten förbjuds eller begränsas för mycket i hela eller delar av Sverige. Jag har märkt på många cyklisthatare (inte bara här på happy utan i vanliga "fika-diskussioner") att de ofta resonerar på ett sådant sätt vars logik mer eller mindre skulle få den effekten. När jag skriver "cyklisthatare" så syftar jag i detta fall framförallt på folk som är skeptiska till "lvg cykling i gruppform". Relativt ofta landar dessa diskussioner i att de anser att det bryts mot lagen i samband med val av väg vs cykelväg, men kanske ännu oftare tex cykling två i bredd eller att de anser att gruppen är för stor/lång. Att de blir heligt urförbannade att de inte kan köra om en grupp av cyklister lika enkelt som tex en st cyklist. Just eftersom de med 100% bestämdhet hävdar att cyklister i gruppform oftast bryter mot lagen i olika situationer blir det extremt svårt att vara delaktig i denna typ av diskussioner, det är sannerligen inte lätt åtminstone, jag har givit upp för länge sedan.

Typ: "Fine, se på mig som en lagbrytande idiot i lycra som gillar cykla lvg i lagform." (i min hjärna: jag kommer fortsätta ändå din dryga j-vel LoL) Visst, lusläser man lagarna, pluggar juridik och tolkar dem på ett hmm "cykelvänligt" sätt skulle man kanske orka motargumentera.
Är ju en relativt feg/konflikt undvikande person i vissa situationer åtminstone och det blir mest jobbigt att vara ovän med för många kan jag tycka, inklusive med chefen, opraktiskt.

Här på ett forum kanske lite annorlunda men sannerligen inte lätt här heller. Högst begränsad tid man orkar stångas mot alla dryga überbestämda högutbildade besserwissers.

Även om det på sätt och vis är lite tragiskt att vi som sporadiskt gillar cykla lvg i gruppform är ifrågasatta även här, på ett cykelforum.