Medvetet påkörd av bil

Medvetet påkörd av bil
Skall och får... Om du är på enslig väg utan regelbunden/tät trafik får du cykla bredvid din kompis. Om du är på en landsväg eller större väg skall ni cykla efter varandra. Men det är farbror Polisen som avgör vad som är ensligt och vad som är större.
Avlysta vägar, som det brukar vara vid cykellopp såsom Vätternrundan, ger större frihet, men det kan fortfarande finnas annan trafik att ta hänsyn till.

Medvetet påkörd av bil
Jag fick en ping att du citerat mig, men sen ser jag inte det, så jag vet inte om jag skall känna mig träffad eller inte.

Men om det är mig du kallar cykelhatare så är du verkligen, ja, ute och cyklar. Bildligt alltså.
Om du anser att jag ifrågasätter cykling i gruppform är du också ute och cyklar.
Jag tror generellt det finns ganska få cykelhatare på detta forum.

Jag kan å min sida tycka det är tragiskt om man inte kan diskutera vad lagarna säger och hur man kan hjälpas åt i trafiken på bästa sätt utan att bli kallad cykelhatare (om jag nu blev det). Det ger tyvärr inte en positiv bild av cyklister som grupp.

Och dessutom: att man tydliggör lagens mening betyder inte nödvändigtvis att man håller med om allt. Men jag tycker det är viktigt att försöka förstå grunderna, så kan man jobba för förändring om man inte håller med.
Egentligen tror jag problemet är hyfsat simpelt att lösa men klart skeptisk över att någonsin kommer ske här i Sverige?

Jag önskar avsevärt mer tydlighet och mindre luddighet både för cyklister & bilister, nedanstående punkter är hämtat från någon artikel skriven av cykelfrämjandet. Men det är enbart ett st exempel på den typen av tydlighet/ökat skydd för cyklister jag önskar.
1784454419115.webp

Någon liknande form av ökad tydlighet vore toppen även för vad som ska gälla/gäller för cykelväg vs väg. Vissa här anser att det är 100% glasklart redan som det är nu men inte jag. Istället för nuvarande luddighet kanske det vore enklare att totalförbjuda val av väg framför cykelväg med en högre straffskala, bara så att man vet vad sjutton som gäller. Alternativt (läs: helst) mera officiellt göra det tillåtet (med kanske vissa förhoppningsvis väldefinierade/tydliga undantag, kan vara markeringar för större vägar etc).

Om det inte redan finns behövs kanske också någon paragraf i lagen att det ska vara strikt förbjudet för en bilist att hävda sitt missnöje mot cyklist/cyklister/gångare (etc) genom livsfarliga motmanövrar. Det spelar enligt mig ingen roll här om bilisten haft rätt i sak eller ej (det kan ju variera eller behöva utredas i efterhand från fall till fall) men det ska aldrig vara ok att en bilist indirekt leker polis genom att använda en bil som ett vapen mot oskyddade cyklister genom farliga motmanövrar. Även omkörningar när man i princip prejar ut en cyklist/cyklister av vägen ska vara förbjudet men täcks väl av "forskarnas förslag" ovan, punkterna.

Angående små smidiga inspelningsmanicker för cyklister kanske det blir vanligare i framtiden, vet ej? Som lvg cyklist vill man generellt inte ha med sig onödig last/skräp men visst vore det praktiskt att åtminstone kunna få med reg numret. Egentligen kan man ju säga att det redan idag är mycket modigt av bilister att bete sig som svin med tanke på att de har reg nr på sina bilar men problemet är ju att det är svårt hinna registrera dem. :cry: (Sedan kan jag väl igen förtydliga att i mitt personliga fall har jag nästan aldrig haft problem med bilar under solocykling, de farliga situationer jag varit med om har nästan uteslutande varit under cykling med flera eller i grupp. Däremot vet jag flera andra solocyklister som råkat illa ut eller haft otäcka upplevelser. Tyvärr i cykling kan en st "situation" vara tillräckligt för att det ska vara kört.)

Senast ändrad:
Medvetet påkörd av bil
Egentligen tror jag problemet är ganska simpelt att lösa men klart skeptisk över att någonsin kommer ske här i Sverige?

Jag önskar avsevärt mera tydlighet och mindre luddighet, nedanstående punkter är hämtat från någon artikel skriven av cykelfrämjandet. Men det är enbart ett st exempel på den typen av tydlighet/ökat skydd för cyklister jag önskar.
Visa bilaga 842207

Någon liknande form av ökad tydlighet vore toppen även för vad som ska gälla/gäller för cykelväg vs väg. Vissa här anser att det är 100% glasklart men inte jag.
Ökad tydlighet är alltid bra. Det jag tror många här inte tänker på är att det finns andra och enklare sätt än ovan att skapa ökad tydlighet.
Min bild är tydlig att lagstiftaren anser att cyklister skall cykla på cykelbanan. Ja, man kan ha synpunkter på detta, men det är ändå det man är ute efter.
Sen har man insett att det finns fall där det är opraktiskt. Då har man lagt till ett undantag mht målets läge och ett för <=50-vägar.
Det första undantaget är ju det många utnyttjar i sin "tolkning", så säger man "det är otydligt".
Om lagstiftaren anser att detta inte funkar, och cyklister skyller på otydlighet, återstår två val.
Man kan antingen öka tydligheten genom att göra utredningar, skicka på remiss, få in motstridiga remissvar från olika parts-instanser, skriva om lagen helt, och riskera nya otydligheter, få klagomål, sen repeat, eller genom att helt enkelt ta bort den skrivning som orsakar otydligheten. Alltså att cyklister som andra måste följa påbudsskyltar. (Ja cykelvägsskylten är per definition en påbudsskylt).
Man kan önska och hoppas på det förra, men jag är långt ifrån säkert på att det är den vägen man väljer om man känner att det är otydligt. Om någon räcker en lillfingret och man försöker ta hela handen finns ju alltid risken att man blir av med lillfingret i stället.

Om det inte redan finns behövs kanske också någon paragraf i lagen att det ska vara strikt förbjudet för en bilist att hävda sitt missnöje mot cyklist/cyklister/gångare (etc) genom livsfarliga motmanövrar. Det spelar enligt mig ingen roll här om bilisten haft rätt i sak eller ej (det kan ju variera eller behöva utredas i efterhand från fall till fall) men det ska aldrig vara ok att en bilist leker polis genom att använda en bil som ett vapen mot oskyddade cyklister genom farliga motmanövrar.
Det behövs inte, det finns redan täckt, både i trafiklagar och andra lagar. Du får helt enkelt inte framkalla fara för andra, och du skall alltid hjälpa till i trafiken. Sen kan ju bevisläget bli svårt tyvärr. När vittnen saknas, ord står mot ord, och det enda beviset som finns är att en cykel kört på en bil är det omöjligt att skilja "han gjorde en livsfarlig omkörning och tvärnitade för att jävlas" från "jag körde långsamt och försiktigt, men ett rådjurskid sprang ut så jag tvärnitade. Jag såg hur cyklisten bakom fipplade med sin GPS så han tittade inte framåt, sen small det". Finns vittnen, som jag tror det fanns i ts fall, är ju läget annorlunda.
Visst kan djupanalys av GPS-data mm bidra, men så länge cyklisten överlevt utan bestående men tror jag knappast man sträcker sig dit.
Ingen vettig människa försvarar sådana beteenden, antagligen inte ens de som gjort så när de väl fått ner pulsen igen.

Senast ändrad:
Medvetet påkörd av bil
Folk är skit, tydligen.
Alla utom du, för du har alltid rätt.

Ditt inlägg som avslutades med ovan kan vara det mest flagranta exempel på dubbelmoral som jag någonsin sett, jag mår nästan illa när jag läser det. Det är ju du som står för hatet och tribalismen på detta forum, som piskar upp stämningen och sprider din avsky mot vänstern/bilisterna/packet i Nacka/alla människor som inte tycker som du - de är rövhattar och idioter allihop.

Din attityd är motsatsen till gemenskap, hänsyn och solidaritet.

Le nationalisme, c’est la guerre.

- François Miterrand

Senast ändrad:
Medvetet påkörd av bil
Skall och får... Om du är på enslig väg utan regelbunden/tät trafik får du cykla bredvid din kompis. Om du är på en landsväg eller större väg skall ni cykla efter varandra. Men det är farbror Polisen som avgör vad som är ensligt och vad som är större.
Avlysta vägar, som det brukar vara vid cykellopp såsom Vätternrundan, ger större frihet, men det kan fortfarande finnas annan trafik att ta hänsyn till.
Det är inte vägens storlek/trafikintensitet som avgör ifall man får cykla i bredd. Det är graden av olägenhet som gäller. Då kan det vara större olägenhet att cykla i bredd på en smalare väg då det helt kan saknas möjlighet till omkörning. Medan på en större väg så finns alltid möjlighet till omkörning ifall det är fritt i mötande körfält.

Medvetet påkörd av bil
Det värsta med att cykla på cykelbana är alla cyklister med näsan i mobilen. Skitkul att plötsligt få möte med en sån i en kurva som cyklar mitt i banan.

Tillbaka
Topp