Rehab opererat nyckelben

semipro

Ny medlem
Rehab opererat nyckelben
Hej!
Jag har lyckats bryta nyckelbenet så illa under en tur (landade på berg/sten) att jag var tvungen att operera in en titanplatta med 6st skruvar.

Nu har det gått 5 veckor sedan operationen och jag börjar få upp rörligheten något i axeln/armen, men det känns väldigt långt ifrån bra.

Finns det någon här som har liknande erfarenhet och kan säga hur bra allt egentligen kommer att bli och när skulle jag kunna börja träna igen? Spelar även hockey vanligtvis, och det känns rätt långt bort just nu.
Tacksam för svar!

Hopdemon

Ny medlem
Rehab opererat nyckelben
Hej! Tråkigt för dig.
Hela sommaren gick till läkning och rehab för mig (händelsen bar på tidig sommar). Efter fem veckor var jag fortfarande stel och skulle avstod cykling, rätt länge. Jag tränade mest löpning och höll igång med promenader, för att inte tappa för mycket. Mycket backe, där jag normalt körde backintervaller. Lutar det tillräckligt är promenader inte så stillsamt som det skulle tänkas för en hockeyspelare.
Jag kunde under ett halvår känna någon kittling under uppvärmning, men det är nog mest för att man varit och skurit i huden, så att nerver gått av. Jag kan fortfarande två år senare känna att känseln i huden är annorlunda.
Jag antar att du har ett sjukgymnastikprogram, som du följer. Har du fått grönt ljus att belasta, så slarva inte med träningen. Besvären avtog rätt fort efter den första tiden och rörligheten blev bättre efter hand.

Rehab opererat nyckelben
Drog av nyckelbenet i en vurpa i början på Juli så 9 veckor sedan nu. Jag klarade mig utan op. Jag provade att cykla ”på riktigt” för första gången för några dagar sedan, alltså på riktig cykel och på stig, men tog det väldigt lugnt.
Det kändes ok, för mig har det generellt känts bättre så länge man håller armen någotsånär nära kroppen, då går det att belasta ok.
Det är säkert väldigt individuellt men jag har känt stor förbättring från vecka 5 till vecka 9.
Kämpa!

Brattis

Medlem
Rehab opererat nyckelben
Bröt nyckelbenet i Flottsbro i slutet av maj och opererades den 25e maj. Hade rätt bra rörlighet från dag ett, men har fortfarande ont dagligen. Avskurna nervtrådar vilket medför tappad känsel och lite spöksmärtor och har provat att cykla lite stök igen. Kör rehab hemma med styrka och lätt motstånd med gummiband men räknar med att inte vara mer än ”ok” förrän nästa vår. Kämpa!

RikardL

Medlem
Rehab opererat nyckelben
Tjena!

Jag bröt nyckelbenet I Maj 2019. Likt dig fick jag också operera och in med metall och skruvar. Har du fått ta av stygnen? Annars skulle jag vara försiktig med träning. Jag fick en rejäl infektion och två kurer med antibiotika. Två veckor efter stygnen kunde jag cykla OK igen, dock feg på att stå och kränga i backar. I slutet av förra sommaren kunde jag sätta nytt watt PB i under en 20 km klättring under 10 dagars träningsläger i Italien.

idag känner jag inte av något förutom ett fult ärr, loite mindre känsel samt att det kan vara obehagligt med ryggsäck.

Fick varken rehab eller dylikt utskriven. Hoppas på bra läkning för dig också!

fredrikw

Aktiv medlem
Rehab opererat nyckelben
Bröt nyckelbenet i juli 2018, ingen operation vilket ledde till en pseudoartros (vilket är en fraktur som inte läker) som sedan opererades mars 2019 (karvade bort en massa vävnad och sedan skruvades allt ihop med en platta och sex skruvar). Körde min första tävling i slutet av maj samma år, nyckelbenet och axeln var stabil och smärtfri, däremot hade ju inte drygt sex månader med skadad axel gjort underverk med min överkroppsstyrka...

Lite minskad rörlighet i axelleden har jag numera, men annars stabil och smärtfri. Området där plattan sitter är lite konstigt, en hel del tappad känsel och lite obehag vid belastning mot plattan som ju sitter direkt under huden. Annars tänker jag inte så mycket på det hela, axeln använder jag som förut på cykeln.

Det är alltid bra att gå till sjukgymnast, sitt inte och vänta flera veckor på att få tid, ring runt och boka tid så snabbt som du kan.

nisseson

Aktiv medlem
Rehab opererat nyckelben
Brutet nyckelben april -19, operation med platta och skruvar två veckor senare. Jobbade en hel del med egen rehab hemma (program med gummiband från sjukgymnast), fick rekommendationen att det var min egen smärta som var begränsningen på hur fort fram jag kunde gå. Deltog i en olympisk triathlon 33 dagar efter operationen, men det var inget sjukgymnasten direkt rekommenderade...

Full rörlighet i axeln efter två (?) månader, dock kan ryggsäck fortfarande skava lite oskönt på plattan samtidigt som ytterhudskänseln är begränsad runt ärret.

Lyssna på din sjukgymnast, alla fall är olika, men det finns gott hopp om en snabb återhämtning!

Rehab opererat nyckelben
Råkade ut för samma sak i april/maj. Benet i delar, 6 skruvar.
Första veckorna kändes det som att man aldrig kommer komma tillbaks. Sen under ett antal veckor blev det bättre i väldigt bra fart. Nu typ full rörlighet men jäkligt konstig känsla i axeln. Metallen känns ...weird. fortfarande saknas känsel i delar av axel, hals och arm...vete fanken när/om den kommer tillbaks.
Jag kom igång senaste veckan nu med att cykla igen. Har kört jogg och styrketräning för att komma igång bättre igen. ( I början var det enkel rehab och promenader)

Hur som haver...nu tycker jag att jag nog kan köra nästintill helt normalt igen. Lite fysiskt såväl som mentalt kvar att övervinna.
Flög i backen i veckan och lyckades landa på axeln....sjuuukt läskigt men det höll! Läskigt men kanske bra att få kvitto på att det håller.

Rehab opererat nyckelben
Bröt nyckelbenet för ett år sedan. Det skruvades ihop och efter två veckor började jag röra på den lätt. Jag tror det var två månader utan cykel. Att vurpa igen med en titanskiva medan benet inte läkts fullständigt skulle ha varit en katastrof. Jag hade några revben också brutna och det var lite ont med dem i kanske tre månader. Efter tre månader började jag stärka musklerna med en kettle bell och tränade musklerna med att lyfta ovanför axelhöjd. Vid första träningarna kändes det ibland som en elstöt i axeln som om nåt sprättats upp inne i axeln. Det måste ha varit nåt som "klibbat" fast under läkningen. Ca 4 mån efter operationen hindrades jag inte av skadan och ca 6 mån så var jag 100%.
Jag har brutit nåt ben tidigare och jag tror att ju mer man kan mobilisera lederna och musklerna runt skadan desto snabbare blir man OK. Just med denna skada så ska man ju direkt efter operationen sträcka på armen, klämma ihop knytnäven etc. bara man håller armen neråt.

pgisslen

Ny medlem
Rehab opererat nyckelben
Kraschade rätt hårt i asfalten för fyra veckor sen. Nyckelbenet av på flera ställen, plus några revben. Ortoped rekommenderade operation eftersom hela axelpartiet blivit intryckt cirka två cm. Var tvungen att vänta drygt två veckor på op pga elakt sår precis ovanför brottet. Blev sjukskriven och fick mycket smärtstillande. Jag var riktigt risig, ont som fan, både revbenen och nyckelbensbitarna som låg och skavde mot varandra.

Operation gick bra, det var struligt att få allt på plats enligt läkaren, musklerna hade dragit ihop sig, läkningen hade kommit ganska långt. Tog närmare tre timmar istället för en. Vaknade med 10 skruvar och en platta i nyckelbenet. Ont så inåt helvete.

Nu, fem dagar senare börjar värsta smärtan avta. Åtta veckor med förbud att lyfta mer än ett kilo och armen högre än axelhöjd. För återkomma hur rehab gick, men det är jävligt lång väg tillbaka till full rörlighet och tålighet.

Bilagor

• FB1122B0-72FE-4BC5-973B-03FAD8C7DCBA_1_201_a.jpeg
    FB1122B0-72FE-4BC5-973B-03FAD8C7DCBA_1_201_a.jpeg
    954.7 KB · Besök: 34
  • 8D695859-AF06-4264-917C-C3D3835B1B51_1_201_a.jpeg
    8D695859-AF06-4264-917C-C3D3835B1B51_1_201_a.jpeg
    2 MB · Besök: 33

P2m2

Medlem
Rehab opererat nyckelben
Hej ! fick en hook-platta på nyckelbenet in i axeln, opererades bort sen. Man ska nog vara glad om man får en operation, då är sannolikheten att det blir helt ok betydligt större. Bästa rehab övningen för mig var med en lätt skivstång över huvudet, den friska armen får liksom slita med den andra sidan tills balansen / rörligheten är återställd efter några månader. Som tur är går det ganska snabbt att komma tillbaka om man är lite van att träna.
se:

Rehab opererat nyckelben
Hej ! fick en hook-platta på nyckelbenet in i axeln, opererades bort sen. Man ska nog vara glad om man får en operation, då är sannolikheten att det blir helt ok betydligt större. Bästa rehab övningen för mig var med en lätt skivstång över huvudet, den friska armen får liksom slita med den andra sidan tills balansen / rörligheten är återställd efter några månader. Som tur är går det ganska snabbt att komma tillbaka om man är lite van att träna.
se:

Har samma grej tror jag. En vajer som ska hålla plattan och saker på plats och som fästs bak i axeln på ngt vis.
En fråga: hur enkelt var det att operera bort skiten sen? Måste man sövas och hålla på eller kör man någon enklare variant av operation?

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer