Rehab opererat nyckelben

semipro

Medlem
Rehab opererat nyckelben
Hej!
Jag har lyckats bryta nyckelbenet så illa under en tur (landade på berg/sten) att jag var tvungen att operera in en titanplatta med 6st skruvar.

Nu har det gått 5 veckor sedan operationen och jag börjar få upp rörligheten något i axeln/armen, men det känns väldigt långt ifrån bra.

Finns det någon här som har liknande erfarenhet och kan säga hur bra allt egentligen kommer att bli och när skulle jag kunna börja träna igen? Spelar även hockey vanligtvis, och det känns rätt långt bort just nu.
Tacksam för svar!

Rehab opererat nyckelben
Hej! Tråkigt för dig.
Hela sommaren gick till läkning och rehab för mig (händelsen bar på tidig sommar). Efter fem veckor var jag fortfarande stel och skulle avstod cykling, rätt länge. Jag tränade mest löpning och höll igång med promenader, för att inte tappa för mycket. Mycket backe, där jag normalt körde backintervaller. Lutar det tillräckligt är promenader inte så stillsamt som det skulle tänkas för en hockeyspelare.
Jag kunde under ett halvår känna någon kittling under uppvärmning, men det är nog mest för att man varit och skurit i huden, så att nerver gått av. Jag kan fortfarande två år senare känna att känseln i huden är annorlunda.
Jag antar att du har ett sjukgymnastikprogram, som du följer. Har du fått grönt ljus att belasta, så slarva inte med träningen. Besvären avtog rätt fort efter den första tiden och rörligheten blev bättre efter hand.

Rehab opererat nyckelben
Drog av nyckelbenet i en vurpa i början på Juli så 9 veckor sedan nu. Jag klarade mig utan op. Jag provade att cykla ”på riktigt” för första gången för några dagar sedan, alltså på riktig cykel och på stig, men tog det väldigt lugnt.
Det kändes ok, för mig har det generellt känts bättre så länge man håller armen någotsånär nära kroppen, då går det att belasta ok.
Det är säkert väldigt individuellt men jag har känt stor förbättring från vecka 5 till vecka 9.
Kämpa!

Rehab opererat nyckelben
Bröt nyckelbenet i Flottsbro i slutet av maj och opererades den 25e maj. Hade rätt bra rörlighet från dag ett, men har fortfarande ont dagligen. Avskurna nervtrådar vilket medför tappad känsel och lite spöksmärtor och har provat att cykla lite stök igen. Kör rehab hemma med styrka och lätt motstånd med gummiband men räknar med att inte vara mer än ”ok” förrän nästa vår. Kämpa!

Rehab opererat nyckelben
Tjena!

Jag bröt nyckelbenet I Maj 2019. Likt dig fick jag också operera och in med metall och skruvar. Har du fått ta av stygnen? Annars skulle jag vara försiktig med träning. Jag fick en rejäl infektion och två kurer med antibiotika. Två veckor efter stygnen kunde jag cykla OK igen, dock feg på att stå och kränga i backar. I slutet av förra sommaren kunde jag sätta nytt watt PB i under en 20 km klättring under 10 dagars träningsläger i Italien.

idag känner jag inte av något förutom ett fult ärr, loite mindre känsel samt att det kan vara obehagligt med ryggsäck.

Fick varken rehab eller dylikt utskriven. Hoppas på bra läkning för dig också!

Rehab opererat nyckelben
Bröt nyckelbenet i juli 2018, ingen operation vilket ledde till en pseudoartros (vilket är en fraktur som inte läker) som sedan opererades mars 2019 (karvade bort en massa vävnad och sedan skruvades allt ihop med en platta och sex skruvar). Körde min första tävling i slutet av maj samma år, nyckelbenet och axeln var stabil och smärtfri, däremot hade ju inte drygt sex månader med skadad axel gjort underverk med min överkroppsstyrka...

Lite minskad rörlighet i axelleden har jag numera, men annars stabil och smärtfri. Området där plattan sitter är lite konstigt, en hel del tappad känsel och lite obehag vid belastning mot plattan som ju sitter direkt under huden. Annars tänker jag inte så mycket på det hela, axeln använder jag som förut på cykeln.

Det är alltid bra att gå till sjukgymnast, sitt inte och vänta flera veckor på att få tid, ring runt och boka tid så snabbt som du kan.

Rehab opererat nyckelben
Brutet nyckelben april -19, operation med platta och skruvar två veckor senare. Jobbade en hel del med egen rehab hemma (program med gummiband från sjukgymnast), fick rekommendationen att det var min egen smärta som var begränsningen på hur fort fram jag kunde gå. Deltog i en olympisk triathlon 33 dagar efter operationen, men det var inget sjukgymnasten direkt rekommenderade...

Full rörlighet i axeln efter två (?) månader, dock kan ryggsäck fortfarande skava lite oskönt på plattan samtidigt som ytterhudskänseln är begränsad runt ärret.

Lyssna på din sjukgymnast, alla fall är olika, men det finns gott hopp om en snabb återhämtning!

Rehab opererat nyckelben
Råkade ut för samma sak i april/maj. Benet i delar, 6 skruvar.
Första veckorna kändes det som att man aldrig kommer komma tillbaks. Sen under ett antal veckor blev det bättre i väldigt bra fart. Nu typ full rörlighet men jäkligt konstig känsla i axeln. Metallen känns ...weird. fortfarande saknas känsel i delar av axel, hals och arm...vete fanken när/om den kommer tillbaks.
Jag kom igång senaste veckan nu med att cykla igen. Har kört jogg och styrketräning för att komma igång bättre igen. ( I början var det enkel rehab och promenader)

Hur som haver...nu tycker jag att jag nog kan köra nästintill helt normalt igen. Lite fysiskt såväl som mentalt kvar att övervinna.
Flög i backen i veckan och lyckades landa på axeln....sjuuukt läskigt men det höll! Läskigt men kanske bra att få kvitto på att det håller.

Rehab opererat nyckelben
Bröt nyckelbenet för ett år sedan. Det skruvades ihop och efter två veckor började jag röra på den lätt. Jag tror det var två månader utan cykel. Att vurpa igen med en titanskiva medan benet inte läkts fullständigt skulle ha varit en katastrof. Jag hade några revben också brutna och det var lite ont med dem i kanske tre månader. Efter tre månader började jag stärka musklerna med en kettle bell och tränade musklerna med att lyfta ovanför axelhöjd. Vid första träningarna kändes det ibland som en elstöt i axeln som om nåt sprättats upp inne i axeln. Det måste ha varit nåt som "klibbat" fast under läkningen. Ca 4 mån efter operationen hindrades jag inte av skadan och ca 6 mån så var jag 100%.
Jag har brutit nåt ben tidigare och jag tror att ju mer man kan mobilisera lederna och musklerna runt skadan desto snabbare blir man OK. Just med denna skada så ska man ju direkt efter operationen sträcka på armen, klämma ihop knytnäven etc. bara man håller armen neråt.

Rehab opererat nyckelben
Kraschade rätt hårt i asfalten för fyra veckor sen. Nyckelbenet av på flera ställen, plus några revben. Ortoped rekommenderade operation eftersom hela axelpartiet blivit intryckt cirka två cm. Var tvungen att vänta drygt två veckor på op pga elakt sår precis ovanför brottet. Blev sjukskriven och fick mycket smärtstillande. Jag var riktigt risig, ont som fan, både revbenen och nyckelbensbitarna som låg och skavde mot varandra.

Operation gick bra, det var struligt att få allt på plats enligt läkaren, musklerna hade dragit ihop sig, läkningen hade kommit ganska långt. Tog närmare tre timmar istället för en. Vaknade med 10 skruvar och en platta i nyckelbenet. Ont så inåt helvete.

Nu, fem dagar senare börjar värsta smärtan avta. Åtta veckor med förbud att lyfta mer än ett kilo och armen högre än axelhöjd. För återkomma hur rehab gick, men det är jävligt lång väg tillbaka till full rörlighet och tålighet.

Bilagor

• FB1122B0-72FE-4BC5-973B-03FAD8C7DCBA_1_201_a.jpeg
    FB1122B0-72FE-4BC5-973B-03FAD8C7DCBA_1_201_a.jpeg
    954.7 KB · Besök: 1,024
  • 8D695859-AF06-4264-917C-C3D3835B1B51_1_201_a.jpeg
    8D695859-AF06-4264-917C-C3D3835B1B51_1_201_a.jpeg
    2 MB · Besök: 285
Rehab opererat nyckelben
Hej ! fick en hook-platta på nyckelbenet in i axeln, opererades bort sen. Man ska nog vara glad om man får en operation, då är sannolikheten att det blir helt ok betydligt större. Bästa rehab övningen för mig var med en lätt skivstång över huvudet, den friska armen får liksom slita med den andra sidan tills balansen / rörligheten är återställd efter några månader. Som tur är går det ganska snabbt att komma tillbaka om man är lite van att träna.
se:

Rehab opererat nyckelben
Hej ! fick en hook-platta på nyckelbenet in i axeln, opererades bort sen. Man ska nog vara glad om man får en operation, då är sannolikheten att det blir helt ok betydligt större. Bästa rehab övningen för mig var med en lätt skivstång över huvudet, den friska armen får liksom slita med den andra sidan tills balansen / rörligheten är återställd efter några månader. Som tur är går det ganska snabbt att komma tillbaka om man är lite van att träna.
se:

Har samma grej tror jag. En vajer som ska hålla plattan och saker på plats och som fästs bak i axeln på ngt vis.
En fråga: hur enkelt var det att operera bort skiten sen? Måste man sövas och hålla på eller kör man någon enklare variant av operation?

Rehab opererat nyckelben
Jag bröt nyckelbenet den 9e Augusti 2019 pga att jag ramlade med min elspark utan hjälm, fick 3 frakturer i ansiktet, nyckelbenet, 4 revben, 3 punkts fraktur i axeln, så min höger arm var en hand läng längre än vänstra armen pga glapp. Och de kunde inte se att det var fraktur under första året, så jag gick lite över ett år tills de tog extra röntgen bilder, med högre och lägre vinklar, det va 6e gången jag röntgades efter olyckan 22 Augusti 2020, Jag blev kallad till op 8e November fick kallelse någon vecka efter sista röntgen. Den op blev inställd, så fick gå tills den 8e Mars 2021 alltså i år, så jag gick 1 år och 7 månader med 4 frakturer i högra sidan.

Operationen tog 6 timmar och de fick ta ben ifrån min höft för att sätta ihop min axel pga alla klapp, och en platta samt 13 skruvar räknade jag det till på röntgen bilden, det är som de flesta beskriver här avdomnat på själva plattan och runtom, men jag kan inte göra tunga anstängningar än, går till sjukgymnast 1 gång i veckan, får feber efter varje pass, då mitt nyckelben fortfarande inte har läkt, trotts operation, så det sitter i plattan men har fortfarande fraktur efter över 6 månader. Lite trist, någon som har råd på vad man kan göra mer än sjukgymnast för att återhämta sig snabbare?

Vill tillägga att jag tränar hemma och stretchar nästan dagligen, men inget som är överdrivet, och inte mer än 15 minuter. Tack i förväg för svaren!

Rehab opererat nyckelben
Jag bröt nyckelbenet den 9e Augusti 2019 pga att jag ramlade med min elspark utan hjälm, fick 3 frakturer i ansiktet, nyckelbenet, 4 revben, 3 punkts fraktur i axeln, så min höger arm var en hand läng längre än vänstra armen pga glapp. Och de kunde inte se att det var fraktur under första året, så jag gick lite över ett år tills de tog extra röntgen bilder, med högre och lägre vinklar, det va 6e gången jag röntgades efter olyckan 22 Augusti 2020, Jag blev kallad till op 8e November fick kallelse någon vecka efter sista röntgen. Den op blev inställd, så fick gå tills den 8e Mars 2021 alltså i år, så jag gick 1 år och 7 månader med 4 frakturer i högra sidan.

Operationen tog 6 timmar och de fick ta ben ifrån min höft för att sätta ihop min axel pga alla klapp, och en platta samt 13 skruvar räknade jag det till på röntgen bilden, det är som de flesta beskriver här avdomnat på själva plattan och runtom, men jag kan inte göra tunga anstängningar än, går till sjukgymnast 1 gång i veckan, får feber efter varje pass, då mitt nyckelben fortfarande inte har läkt, trotts operation, så det sitter i plattan men har fortfarande fraktur efter över 6 månader. Lite trist, någon som har råd på vad man kan göra mer än sjukgymnast för att återhämta sig snabbare?

Vill tillägga att jag tränar hemma och stretchar nästan dagligen, men inget som är överdrivet, och inte mer än 15 minuter. Tack i förväg för svaren!
Herregud, och här sitter jag och tänker att jag haft sån otur med mitt ynka brutna nyckelben. Hoppas du är på bättringsväg! Ta hand om dig! Har dock inga råd gällande återhämtning. Jag blev opererad 3 dagar efter olyckan va nog riktigt sjuk i axeln före det. Nu ca. En vecka efter operationen börjar smärtan avta långsamt och känner jag kan röra armen mera utan mycket smärta. Längtar bara så att slippa att cykla igen och nu då vädret börjar vara så bra :( nåja, jag tänkte köpa en spinning cykel och försöka lite med den, så jag iallafall håller psyket iskick!

Rehab opererat nyckelben
Jag känner att jag kom lindrigt undan med mitt nyckelbensbrott 4 juni förra året. 7 juni ringde jag vårdcentralen och sa att jag nog brutit nyckelbenet. 9 juni fick jag tid och röntgen konfirmerade min misstanke och bilden såg rätt illa ut så jag fick remiss till ortoped veckan efter. Op var uppe till diskussion men då jag hade bra rörlighet så var det enligt ortopeden inget självklart fall för Op och det hängde mycket på mig själv hur jag ville göra. Jag snackade med en bekant ortoped och tillika alpina landslagets läkare som rekommenderade att köra konservativt vilket jag gjorde i samråd med min ortoped och de kollegor hon konsulterade. Jag gick med en slynga i drygt två veckor och 28 juni körde jag en 25 km grusrunda och då kändes det rätt bra. Jag cyklade ganska obehindrat under hela juli och i slutet av månaden kände jag mig ganska återställd förutom att jag hade svårt att sova på skadesidan, men det avtog successivt. Nu har jag en knöl men i övrigt känner jag inte av något.

1652735482322.jpg

Rehab opererat nyckelben
Jag känner att jag kom lindrigt undan med mitt nyckelbensbrott 4 juni förra året. 7 juni ringde jag vårdcentralen och sa att jag nog brutit nyckelbenet. 9 juni fick jag tid och röntgen konfirmerade min misstanke och bilden såg rätt illa ut så jag fick remiss till ortoped veckan efter. Op var uppe till diskussion men då jag hade bra rörlighet så var det enligt ortopeden inget självklart fall för Op och det hängde mycket på mig själv hur jag ville göra. Jag snackade med en bekant ortoped och tillika alpina landslagets läkare som rekommenderade att köra konservativt vilket jag gjorde i samråd med min ortoped och de kollegor hon konsulterade. Jag gick med en slynga i drygt två veckor och 28 juni körde jag en 25 km grusrunda och då kändes det rätt bra. Jag cyklade ganska obehindrat under hela juli och i slutet av månaden kände jag mig ganska återställd förutom att jag hade svårt att sova på skadesidan, men det avtog successivt. Nu har jag en knöl men i övrigt känner jag inte av något.

Visa bilaga 555687
Kanske det finns hopp i sommar ännu!

Rehab opererat nyckelben
Med de enklare frakturerna jag haft har det bara varit att köra på som vanligt ungefär. Simning har funkat bäst eftersom det bara är att simma med en arm när det gör för ont. Cykling var heller inga större problem så länge passen inte var för långa

Rehab opererat nyckelben
Har brutit nyckelbenen tre gånger. Första fick jag platta med skruvar i. Gjorde ett försök att ta bort under lokalbedövning men när det började knaka i axeln + annat så blev jag sövd fort som fan.

När plattan togs bort cyklade jag en vecka efteråt.

Den här PDF:en är din bästa vän: https://mellanarkiv-offentlig.vgreg...809942-490/surrogate/Nyckelbensfraktur II.pdf

Gör alla övningar typ 2 ggr om dagen så slipper du göra 1000 timmar träning när det är läkt. Svintråkigt, lätt värt det :)

Rehab opererat nyckelben
Jag bröt nyckelbenet i april 2019 och var Italien och cyklade serpentiner i Italien augusti samma år. Blev också opererad (har plattan kvar). Har förstått att det lättare blir komplikationer utan operation, då det kan läka ihop "fel".

Rehab opererat nyckelben
Så får man "äntligen" vara med i den här klubben då.

Har opererat in platta igår, efter att det på 3 veckor inte velat läka ihop av sig självt som det borde.

På 3 veckor hann jag dock få irriterande bra rörlighet, sålänge jag inte rörde armen speciellt mycket åt vänster (höger sida bruten).

Nu är jag klar nyfiken på hur lång tid det tar innan jag är på samma nivå, fast med benbitarna på rätt ställe.

Rehab opererat nyckelben
Och så har jag fått en bra läxa i vikten av "second opinion", annars hade det inte vart opererat nu och jag vet inte hur länge jag harvat runt halvläkt och levt på hoppet.

Rehab opererat nyckelben
Så får man "äntligen" vara med i den här klubben då.

Har opererat in platta igår, efter att det på 3 veckor inte velat läka ihop av sig självt som det borde.

På 3 veckor hann jag dock få irriterande bra rörlighet, sålänge jag inte rörde armen speciellt mycket åt vänster (höger sida bruten).

Nu är jag klar nyfiken på hur lång tid det tar innan jag är på samma nivå, fast med benbitarna på rätt ställe.
Om du kom långt på 3 veckor första gången kommer det nog gå lika fort eller snabbare nu. Se till att fortsätt med rehaben nu när du har vanan, och fortsätt ett tag efter att du tycker du är helt återställd. Varje minut investerad i rehab nu är värd en eller två magnituder mer i ett läge där kroppen har "läkt ihop" och vant sig vid att vara trasig. I olyckliga fall kan frakturer leda till permanenta problem, där rätt rehab hade gett hel återställning.

Rehab opererat nyckelben
Om du kom långt på 3 veckor första gången kommer det nog gå lika fort eller snabbare nu. Se till att fortsätt med rehaben nu när du har vanan, och fortsätt ett tag efter att du tycker du är helt återställd. Varje minut investerad i rehab nu är värd en eller två magnituder mer i ett läge där kroppen har "läkt ihop" och vant sig vid att vara trasig. I olyckliga fall kan frakturer leda till permanenta problem, där rätt rehab hade gett hel återställning.
Det är jag vs dom strikta riktlinjerna jag fått med mig efter OP 😛

Efter brottet skulle jag hålla armen lågt i en vecka, nu ska det plötsligt vara i 6 veckor 😮
Men mycket armbågsböj och knuten näve blir det.

Rehab opererat nyckelben
Det är jag vs dom strikta riktlinjerna jag fått med mig efter OP 😛

Efter brottet skulle jag hålla armen lågt i en vecka, nu ska det plötsligt vara i 6 veckor 😮
Men mycket armbågsböj och knuten näve blir det.
Det känns dumt att rekommendera emot de som är experter, så jag kan bara säga att det jag fick höra efter min egen operation och plattinsättning var att min egna smärtbedömning satte gränserna. Och då inte att om jag stod ut med ohygglig smärta så var det bara att köra på med rörelse, men att så länge det inte gjorde direkt ont utan bara kändes lätt konsigt/udda så var det fritt fram att rehaba. Dock, det gällde enbart rörlighet/ytterst lätta gummibandsrörelser. Att återbygga styrka (börja belasta tungt) skulle vänta 6-8 veckor eller mer.

Rehab opererat nyckelben
Det känns dumt att rekommendera emot de som är experter, så jag kan bara säga att det jag fick höra efter min egen operation och plattinsättning var att min egna smärtbedömning satte gränserna. Och då inte att om jag stod ut med ohygglig smärta så var det bara att köra på med rörelse, men att så länge det inte gjorde direkt ont utan bara kändes lätt konsigt/udda så var det fritt fram att rehaba. Dock, det gällde enbart rörlighet/ytterst lätta gummibandsrörelser. Att återbygga styrka (börja belasta tungt) skulle vänta 6-8 veckor eller mer.
Jag har fri rörlighet sålänge armbågen är under axeln. Men med max 1 kg belastning då.
Och mitellan kan jag skita i om jag pallar (det gör jag inte).

Rehab opererat nyckelben
Opererade mitt nyckelben tre veckor efter brott och redan efter en vecka hade jag bättre rörlighet och känsla i axeln än vid beslutet för operation.
Tyvärr känns det nog lite för bra och jag har väldigt svårt att hålla mig till begränsningarna som jag fått, ”lyfta Max ett kilo” blir istället försök att inte bära fulla matkassar…
Ska till rehab andra gången på torsdag och hoppas på ok att cykla lätt, springa och börja styrketräna axeln (än så länge bara rörlighet och statisk träning av rotatorcuffarna)

Rehab opererat nyckelben
Opererade mitt nyckelben tre veckor efter brott och redan efter en vecka hade jag bättre rörlighet och känsla i axeln än vid beslutet för operation.
Tyvärr känns det nog lite för bra och jag har väldigt svårt att hålla mig till begränsningarna som jag fått, ”lyfta Max ett kilo” blir istället försök att inte bära fulla matkassar…
Ska till rehab andra gången på torsdag och hoppas på ok att cykla lätt, springa och börja styrketräna axeln (än så länge bara rörlighet och statisk träning av rotatorcuffarna)
När var din operation?

Efter alla mina skador i år har min stackars sambo blivit van vid att bära allt, jag kan nog hålla ut med att ta det lugnt ett tag till.
Förutom när man vill smygcykla då och måste bära ut 15 kg 😇

Rehab opererat nyckelben
Och så har jag fått en bra läxa i vikten av "second opinion", annars hade det inte vart opererat nu och jag vet inte hur länge jag harvat runt halvläkt och levt på hoppet.
För mig tog det 8 månader innan det blev op... skruvar, platta, ben från bäckenet, hela paketet. Minns inte exakt alla steg i rehaben men spinningcykel och rörlighet efter 10 dagar typ, löpning och lätt styrka efter 1 mån, ökande styrketräning efter 6 veckor... op 25 januari och tillbaka på cykeln med god kraft och rörlighet 25 mars. I princip inga kvarstående besvär. Lycka till!

Rehab opererat nyckelben
För mig tog det 8 månader innan det blev op... skruvar, platta, ben från bäckenet, hela paketet. Minns inte exakt alla steg i rehaben men spinningcykel och rörlighet efter 10 dagar typ, löpning och lätt styrka efter 1 mån, ökande styrketräning efter 6 veckor... op 25 januari och tillbaka på cykeln med god kraft och rörlighet 25 mars. I princip inga kvarstående besvär. Lycka till!
Fyfan.
Jag går konstant och tänker på hur jag hade kunnat hamna i samma sits.
En del av mig tycker det var segt att vänta 3 veckor, men har kunnat bli så långt mycket mer.

Och allt för att farsan råkar ha en vän som är axelortoped och fick min röntgenbild på sms kvällstid..

Rehab opererat nyckelben
Jag är inne på vecka åtta efter fraktur och operation nu. Jag har varit så gott som smärtfri sedan vecka två (så länge jag hållit restriktionerna), och har sedan vecka sex inga restriktioner kring rörelse eller belastning. Har det bra rehab-program från fysion som jag kör nu. Rörelse helt återställd, och styrka på god väg. Det enda jag egentligen märker av är att plattan fortfarande kan vara lite obekväm emellanåt samt att det ömmar lite vid ändarna av den.

Rehab opererat nyckelben
Jag bröt mitt nyckelben för ca 10 veckor sedan på ett gravelevent. Ingen operation och det känns huvudsakligen ganska bra, har full rörlighet men kan inte lyfta över axelhöjd om jag tex har en stekpanna i handen. Går hos fysioterapeut regelbundet för att följa upp så de bitarna känns bra. Det som däremot inte känns bra är "benbiten" som sticker upp och som orsakar en del obehag och smärta. Kan tex inte ha bibsen på den axeln. Är detta något som kommer minska med tiden? (Ursäkta hårigt foto men vill visa problemet).
2024-11-20_11-06-06.png

Rehab opererat nyckelben
Jag bröt mitt nyckelben för ca 10 veckor sedan på ett gravelevent. Ingen operation och det känns huvudsakligen ganska bra, har full rörlighet men kan inte lyfta över axelhöjd om jag tex har en stekpanna i handen. Går hos fysioterapeut regelbundet för att följa upp så de bitarna känns bra. Det som däremot inte känns bra är "benbiten" som sticker upp och som orsakar en del obehag och smärta. Kan tex inte ha bibsen på den axeln. Är detta något som kommer minska med tiden? (Ursäkta hårigt foto men vill visa problemet).Visa bilaga 738907
Oj, det låter länge. Hur länge har du fått "försöka" lyfta högt?

Dagen innan operation (3 veckor in) hade jag nästan full rörlighet uppåt, kunde nå lika högts som den hela, fast jag kanske inte borde.
Provade såklart inte med något tungt då.

Rehab opererat nyckelben
Oj, det låter länge. Hur länge har du fått "försöka" lyfta högt?

Dagen innan operation (3 veckor in) hade jag nästan full rörlighet uppåt, kunde nå lika högts som den hela, fast jag kanske inte borde.
Provade såklart inte med något tungt då.
Det är 4 veckor sedan första fysiska besöket med fysioterapeut där jag fick ok att lyfta över axelhöjd och var på återbesök för en vecka sen, nästa besök är om en vecka. Jag kan lyfta 1 kg helt obehindrat med armen men inte 2 kg där det tar stopp vid 90 grader. Har annars ingen märkbar försvagning av styrka. Vardagen fungerar i stort bra även om jag kan vara lite öm och känna att det stramar till och från. Cyklar inne med Zwift sedan 6 veckor utan större problem för att hålla igång.

Rehab opererat nyckelben
Kan väl tillägga det att infon i början från sjukvården var extremt dålig vilket kanske beror på att olyckan hände i ett annat län. Fick i princip ingen info alls kring vad jag skulle och inte skulle göra samt om jag skulle kontakta fysioterapeut eller något. Sökte därför från så mycket info jag kunde och förhöll mig till det från tills jag iallafall lyckades få ett digitalt besök.

Rehab opererat nyckelben
Jag bröt mitt nyckelben för ca 10 veckor sedan på ett gravelevent. Ingen operation och det känns huvudsakligen ganska bra, har full rörlighet men kan inte lyfta över axelhöjd om jag tex har en stekpanna i handen. Går hos fysioterapeut regelbundet för att följa upp så de bitarna känns bra. Det som däremot inte känns bra är "benbiten" som sticker upp och som orsakar en del obehag och smärta. Kan tex inte ha bibsen på den axeln. Är detta något som kommer minska med tiden? (Ursäkta hårigt foto men vill visa problemet).Visa bilaga 738907
Det ger sig med tiden. I mitt fall krasch på cykeln för 11 månader sen på svartis. Ingen operation. Jag ser ut som du ungefär med knölen. Nöjd med det beslutet idag ändå då det läkte bra. Satt på cykeln ca 5-6 veckor efter kraschen men var lite obekväm med bibs i kanske 2-3 månader?

Dock är jag fortfarande inte helt bekväm med att ha ryggsäck. Och känner av det ibland.

Nu när misärvädret är tillbaka så funderar jag på att lägga ner vintercyklingen då jag är rätt otaggad på att krascha igen. Har kraschat 2 ggr tidigare på samma axel.

Zwift och annan inne-cykling går dock fetbort. Funderar på att köpa gymkort och börja lyfta skrot. Dock osäker på vad mitt nyckelben skulle tycka om tyngre repitativa axelövningar?

Rehab opererat nyckelben
Har själv knäckt ett nyckelben. Detta vid en fasansfull trafikolycka med dödsfall som resultat!
Min Läkningsprocess, blev inte minst smärtsam, då jag även hade 10 andra brutna ben i min kropp. Bla hö lårben Men turligt nog låg jag till och från nedsövd på Intensiven på Sahlgrenska i Gbg. Rehab ifrån detta tog ca 1 år. Detta inkluderat alla smärtor... Rekommenderas till ingen!
Så tips till alla. Förlora aldrig hoppet att komma tillbaka på mattan igen...

Rehab opererat nyckelben
Har själv knäckt ett nyckelben. Detta vid en fasansfull trafikolycka med dödsfall som resultat!
Min Läkningsprocess, blev inte minst smärtsam, då jag även hade 10 andra brutna ben i min kropp. Bla hö lårben Men turligt nog låg jag till och från nedsövd på Intensiven på Sahlgrenska i Gbg. Rehab ifrån detta tog ca 1 år. Detta inkluderat alla smärtor... Rekommenderas till ingen!
Så tips till alla. Förlora aldrig hoppet att komma tillbaka på mattan igen...
Och inte att nämna att du repade dig ifrån att vara död också. /s

Fick själv nyckelbenet ihopskruvat några veckor efter det gick av, hade inga besvär förutom såret efter bara någon vecka. Hård bikepark efter 2 månader.

Rehab opererat nyckelben
När var din operation?

Efter alla mina skador i år har min stackars sambo blivit van vid att bära allt, jag kan nog hålla ut med att ta det lugnt ett tag till.
Förutom när man vill smygcykla då och måste bära ut 15 kg 😇
Jag opererades 15/10 så drygt fem veckor sedan.
Rehab idag med instruktioner om nya övningar för axeln med enkla rörelser och strikta order om att skynda långsamt.
Återbesök om två veckor och efter det eventuellt ok att springa lite, cykla utan att vurpa ;-) och mer fokus på styrka i axeln fattade jag det som.

Rehab opererat nyckelben
Dag 5 så är det inte mycket smärta att tala om, men jäklar vad det känns att det sitter något på insidan som inte brukar vara där, knappt så att jag vill röra på mig 😬

Hade lite kaxigt tänkt att jag skulle köra en lugn mil på trainern idag, det blir det inget med.

Rehab opererat nyckelben
Det ger sig med tiden. I mitt fall krasch på cykeln för 11 månader sen på svartis. Ingen operation. Jag ser ut som du ungefär med knölen. Nöjd med det beslutet idag ändå då det läkte bra. Satt på cykeln ca 5-6 veckor efter kraschen men var lite obekväm med bibs i kanske 2-3 månader?

Dock är jag fortfarande inte helt bekväm med att ha ryggsäck. Och känner av det ibland.

Nu när misärvädret är tillbaka så funderar jag på att lägga ner vintercyklingen då jag är rätt otaggad på att krascha igen. Har kraschat 2 ggr tidigare på samma axel.

Zwift och annan inne-cykling går dock fetbort. Funderar på att köpa gymkort och börja lyfta skrot. Dock osäker på vad mitt nyckelben skulle tycka om tyngre repitativa axelövningar?
Jag hoppas att det ger med sig. Problemet är att hängslet är mitt över änden på benbiten som sticker upp vilket lär ta tid innan det blir bättre tyvärr.

Tillbaka
Topp