Rehabtips efter fotledsfraktur?

olli

Aktiv medlem
För tre veckor sedan klantade jag till mig en fraktur på vadbenet precis ovanför fotknölen. Om tre veckor till åker gipset av. Jag försöker träna så gott det går, men med underbenet och foten i paket är man minst sagt begränsad. Och det räcker med att titta på vänsterlårets raskt förtvinande muskler för att drabbas av panik.

Tips på vettig rehabträning mottages därför tacksamt, både sånt jag kan göra nu och när gipset är borta. All självömkan och bitterhet tycks ha sabbat min egen påhittighet och initiativförmåga.

Hitta en bra sjukgymnast illa kvickt om du inte redan har någon! PT deluxe typ. Kanske genom försäkringen? Några veckors väntan eller felträning kan få stora konsekvenser.

Jag tjackade en trainer för racern när jag gick med 20 v gips e underbensfraktur häromåret. Mkt bra träning även med Orthos.

Hej
Har haft samma skada som du (fick min från snowboardåkning). Det finns ett utmärkt träningsprogram för din skada i boken "Skador inom idrotten" av Lars Peterson och Per Renström. Boken finns på biblioteket att låna (ditt bibliotek kan säkert låna hem den från annat bibliotek, jag har kopia på just det programmet om du har svårt att få tag på boken).

Det kan vara "lätt" att avsluta träningsprogrammet i förtid (när man känner att man blivit skapligt starkt igen), försök att var disciplinerad, du lär vinna på det.

Själv tränade jag en del med gipset på: gick mycket (med kryckorna i handen), framlänges, baklänges, sidleds, cyklade motionscykel (lämpligt motstånd så att det blir jobbigt), lämpliga gymövningar för att träna låren exvis bensträck, lårcurl, "sidosparkar" mha kabelmaskin för att träna Gluteus Medius, m.m., (träna övriga kroppen också när du ändå är igång).

När jag tog av gipset så var vadmuskeln väldigt svag så jag linkade fram en kort period innan man fick upp styrkan igen.

Sjukgymnast: Är bra ídé, när jag frågade läkaren om det vid en check vid "halvtid i gips" så såg han lite frågande ut (då bestämde jag mig att ta tag i det själv), jag frågade dock om motionscykla och gå med gips på, svaret blev klassiskt "så länge det inte gör ont".

Lycka till,

Senast ändrad:
steam> Tackar, dammade av boken och tog en titt. Det var så länge sedan jag skaffade den att jag helt glömt bort den. Men nu kommer den ju till nytta.

Har även sett till att jag får komma till sjukgymnast så snart gipset ryker. Därefter har har jag ca tre veckor på mig för att komma i tillräckligt bra form för att den inplanerade trippen till Girona ska bli av.

Krasade till höger fot rejält i aug 2010:
gipsfot.jpg

http://happymtb.org/forum/read.php/1/1461640/page=2

Började cykla asfalt på min Langster ss ganska omgående, visade sig vara ett framgångsrecept (för mig), fick upp bra rörlighet, vilket sjukgymnasten inte kunde annat än hålla med om. Var tyvärr ganska dålig på att göra sjukgymnastens övningar. Efter en asfalts och jobbpendlingsperiod köpte jag en cx och började cykla ännu mer, på snälla stigar och grusvägar.

Idag, ett och ett halvt år senare känner jag inga hinder eller kvarstående besvär alls, kan bli lite öm i foten någon gång när jag sprungit men det är det enda.

Eftersom man tar ganska mycket för givet när allting känns bra så har jag helt glömt när i tiden det faktiskt började kännas helt bra, typ efter ett år kanske.

Oavsett hur du gör, lycka till och krya på dig!

Tillbaka
Topp