[Reklam] Rambyggare bygger verkstad

Hej hej!

Den oförskämmde norrbaggen vill bara tipsa om at han bygger ny rambyggarverkstad i en liten ort som heter Hølen ( http://no.wikipedia.org/wiki/Hølen ) ungefär fem mil söder om Oslo (i riktning Svinesund).

Dom som vill följa bygget kan göra det här: http://www.johnsenframeworks.com/blog - jag forsöker at uppdatera bloggen varje kväld. Verksta'n öppnar så snart som möjligt. Åh, förresten: Jättefina cykelmöjligheter i närheten! Både terräng och landsväg.

Puh! Det var hela mitt svenskspråkliga vokabulär! Hoppas det inte är för många fel!

Hejsålänge!

Truls

Senast redigerad av en moderator:
Schysst Truls! Kul att se att hjulen börjar rulla på allvar. Följer din blogg med stort intresse. Ser att du hamnat i dåligt sällskap, passa dig för dörty fart punker Tommy han har många strängar på sin lyra!

Fred ut!

Pat

Hei Patrik!

Tommyboy og Øyvind er to bra fyrer, vettu. Kom en tur til Hølen neste gang du er i Oslo. Jeg byr på grill, bärs och fina stigar! (i motsatt rekkefølge)

Truls

Ser ut att bli riktigt bra med den nya verkstaden. Jag tittar in när jag är och hälsar på min svägerska i Ås till sommaren. Jag tror att det var i Hölen jag var och fikade förra sommaren, i ett fik nära Järnvägsbron med utlåning av böcker! Var sedan och lekte med barnen i en skola intill :)

Cyklade från Ås ner till Son asfaltsvägen efter kusten, såg att det går en grusväg till Hölen från Son. Riktigt trevlígt ställe att cykla landsväg på, fina slingrande små asfaltsvägar som går från kustby till nästa kustby och en hel del kupperat.

Lycka till med rambyggeriet.

/Mats

Kom innom når du er i Ås, Mats! Vi er her hele juni og nesten hele juli. Fiket med utlåning av bøker er vår nærmeste nabo (granne) og det er skolen også! Veldig fine veier å sykle landsväg på, ja. Men det er også en hel massa fina stigar i området. Jag guidar gärna!

Truls

Voila!

2342654531_500abb05c5.jpg

Og en liten video av byggingen:

Truls

Tjena! Det går stadig fremover her i Hølen. Taksteinen er lagt, isolasjon er dytta inn, takbord, sponplater og lister er skutt på plass, strømmen er inne og rommet rydda. I går ble første strøk med gulvbehandling påført. Andre strøk skal på i kveld. Så er det veggmaling i et par dager før maskinene dukker opp på fredag.

2409882229_c7b51605f0_b.jpg

Det første som skal gjøres etter at arbeidsbenk og jig er på plass er å sluttføre tre-fire prosjekter som mangler wirefester og noe annet smådill i tillegg til et par reparasjoner og et par gafler som skal lages. Deretter tror jeg dette blir en gave til meg selv:

2400000237_bedbcb434c_o.jpg

Terrengramme med gir. 650b (27,5") hjul. 100mm Fox Vanilla. Columbus/Dedacciai rør. Dette gleder jeg meg skikkelig til.

Au revoir!

Truls

Hola!

I går flyttades ungefär tre tonn (totalt) med stål från Oslo:

2422335805_b5e788a44d_b.jpg
(ungefär 2,3 tonn där)

2422367559_1eda519545_b.jpg
(2,3 tonn + några hundra kilo med verkty + en full Cheva Blazer som skall tömmas efter morgonkaffet.

Au revoir!

Truls

Jäklar va roligt, som man säger på ren svenska! ;)
Kommer du bara att bygga HT-ramar eller finns de någon möjlighet att du kan bygga upp en freeride-FS också? Eller ligger det väldigt långt fram i planeringen?

// Fischer

Hejhej! Det blir FS, men mest sannsynlig med bak-ende fra en av de etablerte leverandørene. Men altså: Nok en liten oppdatering frå Hølen:

Våren går mye raskere enn planlagt, og min ordinære arbeidsgiver krever sitt. Men jeg får da likevel gjort litt. Etter at maskinene var på plass for omtrent en måned siden plukket jeg ned dreiebenken for å fikse dette tannhjulet:

2433947029_084f8649a3.jpg

Det som er helt fantastisk med kvalitetsprodukter fra denne tida er at man fortsatt får reservedeler. Nye reservedeler! Benken er fra 1952 og etter en telefon til Sverige dukket det opp et nytt drev. Makan til bra opplegg!

Når jeg først var i gang var det like greit å gå over sleidene også, så de ble plukket ned i biter:

2433922939_fe81e9106a.jpg

Når jeg var omtrent halvveis med både innflytting og reparering kom det en liten tur til Podgorica i Montenegro (som jeg forresten reiser til igjen på fredag), og der klarte jeg å finnne en hyggelig bar!

2505166968_6ec2fab837.jpg

Så sto resten av demonteringen av forkle på benken for tur, og dermed også utskiftningen av det ødelagte tannhjulet. Det ser jo ikke akkurat ut som en blomstereng inne i en verktøymaskin som har over 60 år på baken, men alt ser ut til å være i sin skjønneste orden (mye av dette går jo i oljebad). Sånn så det ut fra baksiden:

2505547902_7ee7724121.jpg

Det største problemet med å gjøre slike reparasjoner er ikke nødvendigvis kompleksiteten (en relativt uredd etnolog kan jo gjøre jobben), men vekten. Jeg tipper at bare forkle veier sine gode 30 kilo. Kanskje mer. Derfor ga muskelbunten Ben (Skinner - fra Hjulkompaniet.no) både løftehjelp og oppmuntrende tilrop på lørdagskvelden, og da ble det hele seende slik ut:

2521674139_93c74627cb.jpg

Nå fungerer benken slik den etter alle solemerker skal gjøre i minst 50 år til.

Dermed var tunge maskindeler ryddet unna, og i går kveld kunne jeg ta noen endelige avgjørelser på hvordan verkstedet burde organiseres (det har forøvrig vært primærtanken før jeg har sovnet de siste fire månedene). Hyller ble satt opp, og ting ble lagt/hengt på plass. Det gjenstår fortsatt en hel masse. Jeg skal ha på plass liten benk til, og Anvil jiggen/fixturen, sveisebord, smergelskive, søylebormaskin og en hel masse til skal på plass. Åh, og stereo selvsagt. Quad II/22 rør-kombo fra ca. 1957 med Acoustic Research høytallere (stereoen må jo matche maskinene aldersmessig!)

Når klokka var omtrent ett i natt, hadde jeg kommet omtrent hit:

2525256213_bc962d7e8e.jpg

2526070794_f902bb6a88.jpg

2526065960_09fb7790eb.jpg

I kveld skal det på plass bøker og magasiner, det skal stables plukk-esker med sykkeldeler, nye hyller skal opp, arkivskap skal strippes for innhold og fylles med chucker, bakkskiver, senterspisser og andre dreieverktøy, og med litt flaks så får jeg lyd på plass også. Også kanskje jeg skal flikke litt på utforingene og vinduslistene. Sånn at det ser ennå litt mer ferdig ut.

Det var alt for i dag. Jeg krysser fingra for at jeg er operativ en gang i neste uke (etter at jeg kommer tilbake med kofferten fyllt av deilig vin og spekemat fra Balkan!)

Truls

Hej!

For de som har fulgt denne tråden: Verksta'n er nå ferdig, og jeg har fått på plass 99,5% av alt slik det skal være. Tiden er begrenset med to små barn (hun minste er 5 måneder), men jeg har i det minste fått gjort ferdig noen prosjekter som har "hengt" i et par år. Jeg kan fortsatt ikke ta opp bestillinger på grunn av hektisk fulltidsjobb og familieliv, men med tid og stunder bør det være mulig å finne tid...

Først noen bilder fra verkstedet (for de nyskjerrige):

4003833487_553441bd87.jpg

4004596586_127d433e7a.jpg

4003833773_361980dc21.jpg

Og her er et par rammer jeg fikk fra pulverlakkering på fredag. En 26" for 100mm gaffel, og en 650b/27,5" justert for 80mm gaffel men levert med stiv unicrown gaffel som jeg også har bygd. Opems Pulverlakk (Ås, Akershus) leverer vansinnigt bra lakk til en god pris. Veldig fornøyd av sluttresultatet her.

4058640493_ecc7f331b0.jpg

4059343160_b99e682d5a.jpg

4059361418_9b9e750af9.jpg

4058576817_136fcb18b4.jpg

4059331128_265bca5b9a.jpg

Og for de som er mer enn normalt interessert: http://www.flickr.com/photos/planetjohnsen/sets/72157622573232817/

Enjoy!

Truls
Johnsen Frameworks
Hølen, Norge
www.johnsenframworks.com

Gott att se att du spikar på Truls. Hur går det med beställningarna? Har du fullt hus? Vilken fantastiskt fin verkstad du byggt dig. Det vore riktigt trevligt att ha något liknande.

Kommer på besök till våren med båda cyklarna. Då får du guida.

Ha det!

Tillbaka
Topp