Hejhej! Det blir FS, men mest sannsynlig med bak-ende fra en av de etablerte leverandørene. Men altså: Nok en liten oppdatering frå Hølen:
Våren går mye raskere enn planlagt, og min ordinære arbeidsgiver krever sitt. Men jeg får da likevel gjort litt. Etter at maskinene var på plass for omtrent en måned siden plukket jeg ned dreiebenken for å fikse dette tannhjulet:
Det som er helt fantastisk med kvalitetsprodukter fra denne tida er at man fortsatt får reservedeler. Nye reservedeler! Benken er fra 1952 og etter en telefon til Sverige dukket det opp et nytt drev. Makan til bra opplegg!
Når jeg først var i gang var det like greit å gå over sleidene også, så de ble plukket ned i biter:
Når jeg var omtrent halvveis med både innflytting og reparering kom det en liten tur til Podgorica i Montenegro (som jeg forresten reiser til igjen på fredag), og der klarte jeg å finnne en hyggelig bar!
Så sto resten av demonteringen av forkle på benken for tur, og dermed også utskiftningen av det ødelagte tannhjulet. Det ser jo ikke akkurat ut som en blomstereng inne i en verktøymaskin som har over 60 år på baken, men alt ser ut til å være i sin skjønneste orden (mye av dette går jo i oljebad). Sånn så det ut fra baksiden:
Det største problemet med å gjøre slike reparasjoner er ikke nødvendigvis kompleksiteten (en relativt uredd etnolog kan jo gjøre jobben), men vekten. Jeg tipper at bare forkle veier sine gode 30 kilo. Kanskje mer. Derfor ga muskelbunten Ben (Skinner - fra Hjulkompaniet.no) både løftehjelp og oppmuntrende tilrop på lørdagskvelden, og da ble det hele seende slik ut:
Nå fungerer benken slik den etter alle solemerker skal gjøre i minst 50 år til.
Dermed var tunge maskindeler ryddet unna, og i går kveld kunne jeg ta noen endelige avgjørelser på hvordan verkstedet burde organiseres (det har forøvrig vært primærtanken før jeg har sovnet de siste fire månedene). Hyller ble satt opp, og ting ble lagt/hengt på plass. Det gjenstår fortsatt en hel masse. Jeg skal ha på plass liten benk til, og Anvil jiggen/fixturen, sveisebord, smergelskive, søylebormaskin og en hel masse til skal på plass. Åh, og stereo selvsagt. Quad II/22 rør-kombo fra ca. 1957 med Acoustic Research høytallere (stereoen må jo matche maskinene aldersmessig!)
Når klokka var omtrent ett i natt, hadde jeg kommet omtrent hit:
I kveld skal det på plass bøker og magasiner, det skal stables plukk-esker med sykkeldeler, nye hyller skal opp, arkivskap skal strippes for innhold og fylles med chucker, bakkskiver, senterspisser og andre dreieverktøy, og med litt flaks så får jeg lyd på plass også. Også kanskje jeg skal flikke litt på utforingene og vinduslistene. Sånn at det ser ennå litt mer ferdig ut.
Det var alt for i dag. Jeg krysser fingra for at jeg er operativ en gang i neste uke (etter at jeg kommer tilbake med kofferten fyllt av deilig vin og spekemat fra Balkan!)
Truls