(Reklam) Singular 29"

Dr.Spoke-Home

Ny medlem
(Reklam) Singular 29"
Hej Alla!
Under SSWC06 träffade jag ett trevlig kille Sam - antipodean som nu bor i London. Han hade ett fint 29"SS - Singular...Hans egen design. Det var otroligt bra geometri och kvalite. Nu finns dom i produktion - kan nå'n var interesserdae av att köpa?
Det kommer i två modeller - med eller utan växlar. I blå eller röd/copper. Priset i sverige blir 5500:- för ram, gaffel, sadelstolp klamma ( salsa) och Phil Wood EBB för den SS.

Kolla länk
http://www.singularcycles.com/

Bilagor

• 6.jpg
    6.jpg
    49 KB · Besök: 35
(Reklam) Singular 29"
Jag gillar EBB för utseendets skull, tyvärr aldrig provat hur bra det är i verkligheten men verkar helt klart lovande.

(Reklam) Singular 29"
Dr.Spoke-Home skrev:
-------------------------------------------------------
> EBB är bättre/enklare med skivbromsar...Och bra
> ursäkt att har n'ånting från Phil Wood på
> cykel :-)

Ahh!! Me so stupid.. Tänkte inte på det, klart att föredra med andra ord! :)

(Reklam) Singular 29"
EBB är inte omptimalt då det ändrar på geometrin så fort man spänner kedjan. Horisontella dropots å andra sidan ändrar rejält på kedjestagslägden. Villes kedjespännare är cool men inte så snygg. Magic gear är bra när det funkar men kräver byte av kedja ofta. Kom precis på varför jag inte kör SS =).

(Reklam) Singular 29"
Magic gear när det funkar är väldigt, väldigt trevligt. Och att man måste byta kedja då och då gör inte så mycket, man kan ju köra med 30-kronors-kedjor. Dessutom slits vissa kedjor extremt långsamt! Gubbcykelkedja från Clas Ohlson är mitt råd!

(Reklam) Singular 29"
Är definetivt sugen på att slå till, försökte titta lite på deras sida men blev inte klok på vilken storlek jag bör ha. Är 1,87 och tycker nästan alla cyklar har för kort toprör på grund av min aparmar.
Antar att Large blir bra eller vad tror ni.

-Åke

(Reklam) Singular 29"
1. Woowers! Mycket snygg o kul med en ny liten tillverkare o bra pris...

2. Dumdidumdidum... klick på sidan o kolla in lite mer fakta...

3. Hmpf... Ingen i storlek small... Alltså föll det bort... Trist...

Phil du får gärna tipsa din kontakt om att det även finns kortbenta SS:are som vill ha en hoj med stooora hjul...

(Reklam) Singular 29"
Grymt fin! En sån skulle sitta som en smäck bredvid Smutskassen o C-dalen hemma i lägenheten, för speciellt mycket cykling blir det ju inte :(

(Reklam) Singular 29"
Såg riktigt nice ut. Efter att ha provat på 29er på allvar, väcker den ett ganska stort habegär.

Vet någon ram/gaffel-vikt och hur breda däck den sväljer (tire clearance)?

/Anders

(Reklam) Singular 29"
Sizing: Sam tror att man få ingenting från 29" om man är under 170cm, pga för många kompromiss i geometri...Så ramar börja med Medium.
Ram och gaffel ska enkelt tar 2.55 WTB däck, kankse upp till 2.7" med vissa tillverkare.
5500:- är för ram och gaffel, sadelstople klämma, och Phil Wood EBB. ( EBB och sadelstolp klamma kostar ca. 75 USD)...Är den verkligen dyrt?

Ram vikt är jag osäkert på...Komplett cykel kände lätt och fint på SSWC06

(Reklam) Singular 29"
>vadå så den kommer kosta 5500:- för bara ramen det tycker jag låter dyrt!?

Som sagt, det är riktigt bra pris och snygg är den också, tittar man på vad marknaden erbjuder i övrigt så inser man det.

Men kan man verkligen inte greja en 29" ram för de som är kring 170 cm och som inte vill använda 50 mm styrstam med mustaschstyre?

Okej, IF, Seven med flera gör ju 29" ramar för kortare personer, men då är det ju från 18-19 tkr och uppåt för en stålram utan gaffel eller andra grejer. Inget spontant inköp med andra ord... (den där Singularramen är så billig att den lockar till ett köp bara så där, om det inte vore för storleken).

(Reklam) Singular 29"
Dr.Spoke-Home skrev:
> Sizing: Sam tror att man få ingenting från 29"
> om man är under 170cm, pga för många kompromiss
> i geometri...Så ramar börja med Medium.
Alltså, jag har alltid hävdat detta.. Sam verkar inte bara vara en hygglig typ (jag guidade honom till Västberga efter SSWC så vi surrrade lite) han tycker som jag också.

> Ram och gaffel ska enkelt tar 2.55 WTB däck,
> kankse upp till 2.7" med vissa tillverkare.
> 5500:- är för ram och gaffel, sadelstople
> klämma, och Phil Wood EBB. ( EBB och sadelstolp
> klamma kostar ca. 75 USD)...Är den verkligen
> dyrt?
Nej, det är snorbilligt. Tur att den inte finns i small.

(Reklam) Singular 29"
Kollade runt lite igår vad man skulle kunna klä den med. Konstaterar att det fortfarande är rätt tunt med 29" utrustning men de är säkert mer på väg.
Kommer man kunna beställa den från Dr Spoke ?

-Åke

(Reklam) Singular 29"
Den enda grej som är 29" specific är fälgar och däck. Fälgar kan vi tar hem från WTB och Mavic ( vissa av deras touring fälgar är från samma extrusion som mtb fälgar). Däck från WTB och Scwalbe.
Allt annat är som vanliga mtb/SS...Vi kommer att har White, Paul, hadley, Truvativ hos vidare.

(Reklam) Singular 29"
Jag tror jag ska fortsätta på min inslagna linje att inte cykla, normalt hade jag suttit och kollat komponenter till den där ramen vi det här laget men nu kan jag glatt surfa vidare utan köpsug!

:)

(Reklam) Singular 29"
Damn, nu ryckte köptarmen till!

Och jag som just beställt en racer från Kona...
Som tur är kommer den inte förrens i mars, så detta är ett perfekt projekt fram tills dess.

Jag tyckte om färgen på SS-hojjen bättre, men vill nog ha en ram som jag kan ha växlar på.
Eller ska man övertyga sig själv om att SS är vad som gäller, blir ju billigare att bygga om inte annat.

beslutsångest.

(Reklam) Singular 29"
Dr.Spoke-Home skrev:
> Sizing: Sam tror att man få ingenting från 29"
> om man är under 170cm, pga för många kompromiss
> i geometri...

= BS delux... Ett numera gammalt dammigt argument som ett flertal tillverkare fått äta upp. Tex så har On-One sålt slut sina smallramar av Inbred 29" och ett flertal amerikanska customtillverkare lever gott på att leverera snygga små 29:or till kortare individer som gillar rullet på storhjulen. Trist att en liten nystartad firma inte vill tjäna pengar...

(Reklam) Singular 29"
Här är en snygg välbalanserad tjuniner åt en tjej som jag har för mig var runt 160...
frontpic.jpg ht=524

Sen gör ju Quiring riktigt fina små ramar:
j10.jpg ht=544

(Reklam) Singular 29"
Albion - båda modller har växelora! :-)

Tobias - håller med...Men är det inte vad är så bra med mindre tillverkare - att dom kan utveckla deras idee, utan att tänka bara på "the bottom line". Jag ska kontakt honom och fråga om han har mölighet att göra mindre ramar...

(Reklam) Singular 29"
Boe skrev:
> Här är en snygg välbalanserad tjuniner åt en
> tjej som jag har för mig var runt 160...

Var du tvungen att posta den bilden? Jag lyckades övertyga mig själv för några dagar sen att 29:er var bara för folk över 1.80 och att jag *inte* skulle köpa en. Nu kommer köp-suget igen...

(Reklam) Singular 29"
Kanske bara jag, men ser det inte ut som det är risk för tåöverlapp på Quiring ramen.
Kanske löser sig genom att de som cyklar på ramen har riktigt små fötter, vilket man säkert har om man är 1,60

-Åke

(Reklam) Singular 29"
Well, hyffsat. Fö har jag ännu inte hajjat vad som är så farligt med överlapp? Det blir ju lite värre på fixed men inte ens där tycker jag det stör.

villespicer.jpg ht=277

Tillbaka
Topp