(Reklam) Singular 29"

(Reklam) Singular 29"
NH skrev:
-------------------------------------------------------
> Åh fy fan!
> En SS vill man ju ha "underhållsfri" (om nu
> något sådant finns).

Jag har en oj med EBB och efter en rejäl dos med kopparpasta har det varit knarrfritt i snart två år.
 
(Reklam) Singular 29"
NH skrev:
-------------------------------------------------------
> Boe skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Sen finns lite inspirerande läsning om EBB och
> > knak i oändlighet här:
> > http://forums.mtbr.com/showthread.php?t=239520
>
> Åh fy fan!
> En SS vill man ju ha "underhållsfri" (om nu
> något sådant finns).

Om man läser en bit i tråden framkommer det att EBB relaterade knak framförallt förekommer på aluminiumramar, stålramar verkar vara befriade från dessa missljud.
 
(Reklam) Singular 29"
Vic skrev:
-------------------------------------------------------
> NH skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Boe skrev:
> >
> --------------------------------------------------
>
> > -----
> > > Sen finns lite inspirerande läsning om EBB
> och
> > > knak i oändlighet här:
> > >
> http://forums.mtbr.com/showthread.php?t=239520
> >
> > Åh fy fan!
> > En SS vill man ju ha "underhållsfri" (om nu
> > något sådant finns).
>
> Om man läser en bit i tråden framkommer det att
> EBB relaterade knak framförallt förekommer på
> aluminiumramar, stålramar verkar vara befriade
> från dessa missljud.


Jo jag såg det, det finns inget alternativ till stål, EBB eller inte :-)
 
(Reklam) Singular 29"
rikard skrev:
-------------------------------------------------------
> Inga vettiga människor cyklar omkring på
> stålramar heller....

29er + SS + helstel + stål = 100% HK
 
(Reklam) Singular 29"
Boe. kan du inte slänga på länken till detdär cad-programet. Jag måste rita mig cykeln så som jag vill ha den.




Hmmm, jag har ju en rätt kort cykel. borde inte jag har överlapp på den?..Jag har ju även en av de brantaste gaffelvinklarna som rullar idag vilket knappast skulle hjälpa.
 
(Reklam) Singular 29"
AJ skrev:
-------------------------------------------------------
> rikard skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Inga vettiga människor cyklar omkring på
> > stålramar heller....
>
> 29er + SS + helstel + stål = 100% HK

Tjena!

24or + växlar + fullgung + alu + 3,0" sulor = 1% HK
 
(Reklam) Singular 29"
SS är helt ok, även helstel, speciellt på asfalt. Men varför är det så ute med gosiga grova runda alurör? Cannondale 4 life helt enkelt... =)
 
(Reklam) Singular 29"
rikard skrev:
-------------------------------------------------------
> SS är helt ok, även helstel, speciellt på
> asfalt. Men varför är det så ute med gosiga
> grova runda alurör? Cannondale 4 life helt
> enkelt... =)

Tjena!

ölburkar är till för att innehålla öl, inte cyklas på..
 
(Reklam) Singular 29"
Kneecap skrev:
-------------------------------------------------------
> ölburkar är till för att innehålla öl, inte
> cyklas på..

trodde du bara drack från flaska... =)
 
(Reklam) Singular 29"
FACIT!
 

Bilagor

  • Villepille.JPG
    Villepille.JPG
    29.8 KB · Besök: 26
(Reklam) Singular 29"
Bra mudclearance =). Eftersom du vill ha fast sadelstolpe, varför ber du inte om ett böjt sadelrör så¨kan du ha kortare kedjestag?

Kan man få länken till det där cad-programmet?
 
(Reklam) Singular 29"
Boe, det är dropp på det bb,t. men kanse inte tillräckligt.

Det går inte få böjd stolpe. Men det spelar ingen roll. jag ökar bara vinkeln på sadelröret. ligger på närmre 80º på dendär hojen. Typ som gammla ilions. OM jag inte sitter spelar det inget större roll.
 
(Reklam) Singular 29"
Du Ville, den här från Wolfhoundcycles har delat på sadelröret nere vid BB för att få bakhjulet lite närmare än vanligt. Jag skulle nog kunna tänka mig att om man använde ett 100mm vevlager så kan man nog få ännu kortare kedjestag.

FRred29_seatlow.jpg
 
(Reklam) Singular 29"
This is Sam here from Singular - I did a web page translation of this thread and hope I can offer a few answers and clear a couple of things up. Sorry for the English response, but I suppose your English is vastly better than my Swedish :) If not use Systran like I did.

First I guess it's best to to clear some things up...

For the first production run the SS will be in blue, the geared version in a reddish coppery colour, it's nice. There will be some better photos going up on the website shortly which will give a closer reflection of the true colours.

Yes, the SS will come with a Phil Wood EBB, and both versions will come with a seat clamp - however these won't be Salsas as Phil metioned - but some quite nice little silver units nonetheless. If Phil wants to offer them with Salsas though he's more than welcome ;)

So to the more general points which have come up on the design and sizing.

It seems a big question is 'why no small?'. Well, I guess it kind of depends on your definition of small. The smallest frame has a 23.3" (592mm) effective top tube - which is only slightly longer than the 'small' On-One Inbred, and the 'smalls' of a number of other manufacturers. Anyway so it is fairly small. However that is as small as they come and as small as I was prepared to do for a production bike. I like bikes that handle nice and fast - so that's what I wanted to design. It's impossible to design a frame which will handle as I like with a suspension fork (with the current range of fork offsets available - I'm interested to see the new Bontrager influenced Manitous) without having toe overlap problems when running normal length cranks. If the Manitou or other forks become available with more offset I will look into designing smaller frames around them - however you then have to keep in mind the front end can get too high. Basically I think that 29" wheels make most sense for taller people. If you are under about 5'7" you should feel quite proportionate and happy on 26" wheels. If enough people want a Singular with 26" wheels in small sizes I'll happily design them.

I use a set screw type Phil Wood EBB to tension the chain on the SS without influencing the disc brake. This does of course influence seat angle, bb height, and effective chainstay length. But you can look at this as a benefit also, as it gives you the possibility of varying those dimensions if the stock geometry is not quite to your liking. For instance if I lived in Stockholm and rode your super rock conditions all the time I'd position the EBB towards the top of its rotation to give an extra 2cm or so of crank clearance. I found an EBB to be the most elegant solution to the problem of a disc braked SS. I chose the Phil Wood set screw EBB for the frames because it's proven to be the most reliable and problem free kind.

Sorry for the ramble - but once you get me started it's tough to stop. If anyone has any more questions feel free to send me a mail or post on here - I'll check this thread again - though as you know I'm not a regular on these boards :)

Thanks for all you positive comments and your interest.

All the best,

Sam

Singular Cycles
 
Tillbaka
Topp