Reklamation, förslag till utbyte...

Holidaay

Ny medlem
Nu har jag uppfyllt kriterierna för att få min cykel reklamerad. Då min cykel inte tillverkas längre kan jag inte byta till likadan tyvärr. Då jag ska få en "likvärdig" så säger dom att det blir Merida vasa edition..
När jag valde mellan dessa två redan vid köpet så valde jag min pga växelsystemet, ramen och smågrejer som invändiga vajrar tex.
Så enligt min mening är detta byte ett nerköp. Vad säger ni proffs om saken?
Jag bifogar specen för min och vasa edition...

Bilagor

• 20180917_192017.jpg
    20180917_192017.jpg
    114.7 KB · Besök: 27
  • 20180917_192049.jpg
    20180917_192049.jpg
    115.3 KB · Besök: 23
Nya väger ju mer så nån form av nerköp är det ju, skulle gissa att mkt av vikten sitter i gaffeln.
Fast ändå hyfsat likvärdiga cyklar.
(har iofs inte sett nån geo för dem och bifogade specen är inte superdetaljerad)

/T

tmalm sa:
Nya väger ju mer så nån form av nerköp är det ju, skulle gissa att mkt av vikten sitter i gaffeln.
Fast ändå hyfsat likvärdiga cyklar.
(har iofs inte sett nån geo för dem och bifogade specen är inte superdetaljerad)

/T

Okej tack för ditt svar! Är den nya framgaffeln så mycket bättre att jag som "amatör" kan märka skillnad?
Annars tänker jag att bakväxel kanske går att byta till xt.

Ultralite sa:
Vad är det du reklamerar? Om det är ramen kan du ju behålla alla komponenter.

Reklamerar hela cykeln. De vet ej vad som är fel (uppenbarligen) eftersom jag varit där för lagning flertal gånger.

Det jag vet:
-Klickande ljud vid varje tramptag
-Knäppande ljud från invändiga vajrar vid sväng
-Skiva fram metalliskt klingande vid högre hastigheter, kommer bara ibland
-växelkasset glapp alla håll 1mm typ

Jag har själv försökt fixa och felsöka och så även verkstan.

Bakväxeln är lätt att byta men vänta tills den gamla går sönder, skillnaden mellan olika bakväxeln är mest hur "coola" de ser ut, växelprestandan sitter mer i kassett och kedja.

Tror inte någon av gafflarna är så himla bra om jag ska vara ärlig men en Manitou Mattoc är hyfsat billig och bra :-)

(Fast skit i materialet- kör med det du har.
Men livet är oxå för kort för att köra på en dålig cykel....)

/T

tmalm sa:
Bakväxeln är lätt att byta men vänta tills den gamla går sönder, skillnaden mellan olika bakväxeln är mest hur "coola" de ser ut, växelprestandan sitter mer i kassett och kedja.

Tror inte någon av gafflarna är så himla bra om jag ska vara ärlig men en Manitou Mattoc är hyfsat billig och bra :-)

(Fast skit i materialet- kör med det du har.
Men livet är oxå för kort för att köra på en dålig cykel....)

/T

Aha intressant! Min far, som också är amatör, har en liknande cykel utan xt växel. Efter att han hade testat min cykel med xt menade han att min växel "slog" betydligt mindre i terräng. Det är alltså bara inbillning? :-)

Nä jag är medveten om att det är en lågpriscykel och att komponenterna inte är de bästa. ;-) Kanske man kan jämföra dämparna som "sämre" och "sämst". ;-)

Perfekt tillfälle att uppgradera, du har ju just konstaterat att du....får lite vad du betalar för.
Försök skapa en WIN-WIN lösning. Fråga om du inte kan få en bättre utrustad modell och betala en lite mellanskillnad, blir säkert mkt. mer fördelaktigt än om du bytt upp dig i butiken, och skulle du vilja sälja din (även om du får en ny) för att byta är blir det stor kapitalförstöring.

Uppgrader och bli en vinnare :-)

Se till att få en bakväxel med shadow + på, dom har en liten spak för antiskrammelbroms.
XT781 är en gammal XT modell som dom slänger på för att det ska se bra ut.

MickeMud sa:
Perfekt tillfälle att uppgradera, du har ju just konstaterat att du....får lite vad du betalar för.
Försök skapa en WIN-WIN lösning. Fråga om du inte kan få en bättre utrustad modell och betala en lite mellanskillnad, blir säkert mkt. mer fördelaktigt än om du bytt upp dig i butiken, och skulle du vilja sälja din (även om du får en ny) för att byta är blir det stor kapitalförstöring.

Uppgrader och bli en vinnare :-)

Funderar på de ja.. lämnade in cykeln idag, får se vad jag får för alternativ..

Tomas m sa:
Se till att få en bakväxel med shadow + på, dom har en liten spak för antiskrammelbroms.
XT781 är en gammal XT modell som dom slänger på för att det ska se bra ut.

Intressant, har aldrig hört om dessa. Vad gör den där spaken lite mer exakt? Heter den alltså då shadow +, eller xt shadow +?
Ja ni hör ju vilken nybörjare jag faktiskt är inom området.... x)

Sitter en broms i bakväxel som gör att det går trögt att trycka växeln framåt men lätt bakåt(Spänna kedjan).

Detta gör att kedjan hålls spänd och inte slår i kedjestaget vid ojämnheter.

Spaken används för att släppa bromsen så det går lätt när man tar av hjul mm.

Aight. Nu har vi kommit fram till en lösning. Som jag tror är bra.
Får en 2019 Merida big nine 600 värde 14k ist för min 2018 big nine 300 för 9k. För detta får jag betala 1000:-.
Huruvida de är bra komponenter vågar jag inte uttala mig om. Lägger in en bild på detta :)

Bilagor

• 15375109872518628715580315612610.jpg
    15375109872518628715580315612610.jpg
    380.5 KB · Besök: 26
Senast ändrad:
Tillbaka
Topp