Rekommendation, Univega HT-560 / Focus Black Rider LTD

:(

ADODB.Field Fehler "80020009'

Entweder BOF oder EOF ist True, oder der aktuelle Datensatz wurde gelöscht. Der angeforderte Vorgang benötigt einen aktuellen Datensatz.

/englisch/bikes/uni_modell.asp, line 0

När Bike i nummer 03/2007 testade 20 st HTs under 999€ så var bla Univega HT-560 och Focus med. Focus modellen var dock Black Forest vilken ligger på en ”nivå högre” än Black Raider. Om Forest och Raider har samma ram vet jag dock inte.

Univegan var näst tyngsta cykel i testet med sina 13,05 kg. För att vara en ”märkescykel” så väger ramen anmärkningsvärt mycket mer än konkurrenterna. Det skiljer ca 500g i ramvikt mellan Univegans 2137g och de populära tyska märkena Canyon, Radon och Poison som ligger runt 1650g. Focus vägde in på 1883g, även det en ganska stor skillnad.

Även utrustningen på Univegan ligger en nivå lägre än övriga i klassen. Där Univega exempelvis har Deore och RS Tora, erbjuder tyskarna XT/LX och RS Reba m Poploc. Två av tyskarna ovan har dessutom Formula Oro bromsar, vilket är riktigt bra i den här klassen. Tyskarnas totalvikt ligger runt 11,5-12 kg.

För Univega så infinner sig känslan att man betalar rätt mycket för märket utan att få något som helst mervärde. Speciellt då ”märkesramen” och hela cykeln är så pass mycket tyngre än "no-name" konkurrenterna.

/Anders

Det är samma gaffel. På Univegan får du XT bakväxel, annars LX rakt igenom. På Focus är det LX rakt igenom. Det är aningen bättre bromsar enligt mig på Focusen.
Styrstammen är samma. Samma styre förutom lowriser på univega. Samma sadelstolpe.

Vikten kan jag inget om på dessa. Men skulle jag valt utefter mitt skrivande + snygghet så skulle min röst lätt falla på Univegan.

Vad är det för pris på Univegan? Kanske kan påverka?

Jag tycker Focusen verkar vara den vackraste och bästa, håller med om att Black Forest är rätt bättre för inte så mycket mer pengar.

Någon som vet hur mycket stryk en focus black rider tål i skogen?

(( Patrik

Tackar!

Skickar länken till denna tråd till polaren.

Priset?
10.700 Kr för Univegan inklusive Shimanoskor á 1000 Kr och Shimano spdpedaler av enklaste sort för ca: 350 Kr.

Skulle tippa på att hn får pröjsa 10.200 Kr för Focusen inklusive skor och pedaler i liknande prisklasser.

Tack igen!

Skickar länken till denna tråd via mail till min kompis.

// Pierre

Utdrag från Bikes test om vad de tyckte om Univegan

univegaht-560.jpg ht=327

Även Focusen, dock vet jag inte om ramen är likadan som hos "lillebror" Black Rider.

FocusBlackForest.jpg ht=326

För jämförelse bifogas även den cykeln i testet som ansågs vara bästa allround cykel.

RadonZRTeamOnly.jpg ht=330

/Anders

Tillbaka
Topp