Rekommendationer för kort jobbpendling (2mil/dag)

Funderar även på kross evado 3.0.

* trek pilot 1.0. Om det är denna, https://www.blocket.se/annons/skane/cykelpaket_trek_pilot_komplett/88450086, så är det en gammal och omodern racercykel. 3900 verkar i överkant. Pruta, tillbehören som följer med är inte värda så mycket.

* eller en äldre modell av Scott sub 20. Årets modell verkar ha en billig dämpad framgaffel, och billiga komponenter i förhållande till priset. Köper du nytt finns det intressantare cyklar. Dock vet jag inget om den du är intresserad av.

* Kross Evado 3.0. Verkar vara en billig cykel, med billiga komponenter i stil med Scott Sub. Men med fälgbromsar i stället för skivbromsar.

Jag hade avstått från alla tre, om inte priset är lågt. Det finns intressantare pendlarcyklar, och passar du på när det är kampanjpris så behöver du inte lägga till så mycket för att få något som är klart bättre.

* trek pilot 1.0. Om det är denna, https://www.blocket.se/annons/skane/cykelpaket_trek_pilot_komplett/88450086, så är det en gammal och omodern racercykel. 3900 verkar i överkant. Pruta, tillbehören som följer med är inte värda så mycket.

* eller en äldre modell av Scott sub 20. Årets modell verkar ha en billig dämpad framgaffel, och billiga komponenter i förhållande till priset. Köper du nytt finns det intressantare cyklar. Dock vet jag inget om den du är intresserad av.

* Kross Evado 3.0. Verkar vara en billig cykel, med billiga komponenter i stil med Scott Sub. Men med fälgbromsar i stället för skivbromsar.

Jag hade avstått från alla tre, om inte priset är lågt. Det finns intressantare pendlarcyklar, och passar du på när det är kampanjpris så behöver du inte lägga till så mycket för att få något som är klart bättre.

Det är den, fått ner trek till 3000kr men känns ändå mkt.

Får ofta samma känsla, spara lite mer pengar och köp pä kampanj nytt

Tror till siven och sist att det blir en Nishiki pro eight begagnad. 1800kr.
Hade föredragit en racer/CX men budgeten räcker inte till och får se till fördelarna med komfort med lagom fart.

Det kommer att bli jättebra med den! Jag har gjort många pendlingsmil med olika Nishikicyklar. Det som sen kommer att göra skillnad nu på "vintern" och hösten är kläderna, hitta någon metod som passar dig.

Sen skadar det aldrig att ha slang och pump i väskan, det kan spara en lång promenad. Nu är det få gånger jag behövt det själv men desto fler gånger har jag stannat och lånat ut slang och/eller pump.

Nu kikat på trek pilot 1.0 eller en äldre modell av Scott sub 20. Viss prisskillnad där den första är mer ren landsvögscykrl och den senare saknar bockstyre och ev lite sämre sittställning gentemot skånsk vind. Några tankar?
Hittar inga nyare Trek Pilot 1.0 än 2008 och det verkade då vara en instegshoj. Med det sagt så skulle den säkert göra jobbet då det fanns lite bilder med skärmar på den. Stämmer det att den är så gammal så är den enligt mig värd max 2000-2500kr. Vad har du fått för pris?
Kolla också hur breda däck du kan få på den, är den mer åt racerhållet så kan det nog bli knepigt med både skärmar och dubbdäck. Cyklar, även racers, har med tiden gått mer mot att klara bredare däck vilket ger mer komfort utan att försämra rull, kanske t o m med bättre rull.

Det går bra att köra utan dubb, ta det lite lugnt i kurvorna om det ser halt ut.

Bäst är att duscha på jobbet på morgonen. Då kan man cykla i funktionella kläder och slippa bry sig om att man blir blöt och smutsig. Under den värsta regnperioden så kan det vara skönt med något extra par skor så att man slipper ta på sig blöta.

Klä dig för att synas, tejpa reflextejp överallt och räkna med att du inte syns.

Tillbaka
Topp