Rekommendera en Fox gaffel tack

Svajk

Ny medlem
Rekommendera en Fox gaffel tack
Hej,

sitter idag på en TREK Fuel EX 5,(http://www.trekbikes.com/se/sv/bikes/2007/archive/fuelex5) av 2007-8? årsmodell, i vilket fall så har jag en gaffel från Rock shox, nämligen Tora 318 RS solo Air, är lite osäker på om det är 80mm eller 100mm varianten som sitter på.

Då jag är en glad amatör så antar jag att jag är nöjd med gaffeln även om den liksom det mesta andra på min cykel känns tungt som en stridsvagn. Jag kör idag med ca 25-30% sag och en lagom slö rebound som låter mig studsa runt och njuta av stigar, traktorstigar och en och annan rot på en behagligt sätt.

Jag har dock ev en möjlighet att köpa loss lite FOX prylar till ett bra pris och köpdjävulen i mig säger KÖP! Så jag söker här er vishet i vad jag ska leta reda på för skojig gaffel som jag kan använda både till XC dock mest vad jag antar kallas trail/stig.

Tror ni att 120mm är för mycket för denna ram (avseende på geometri osv)? är det värt det att köra fox på både bakdämp(har idag rock shox mc3.3) och gaffel?
och kommer jag egentligen att märka ngn skillnad förutom att plånboken blir tunnare? Eller ger det mig en möjlighet att utveckla och njuta än mer av min åkning?

Kan inget om FOX vs Rock shox så utbilda och dumförklara mig gärna.

tack

Tillbaka
Topp