Rekommendera mig en sadel - lvg

Jag tyckte sadeln på min stulna bianchi var superskön att sitta på men jag hann aldrig cykla längre pass än 1.5 timmar på den innan den försvann. Specsen säger att det var en Selle San Marco Era Startup Power.

Lägger min röst på Selle SMP Dynamic - Guds gåva till alla cyklister (sedan kan man säkert inte garantera att den passar alla). Av alla (dvs många) sadlar jag ägt och använt så finns ingen annat som ens kommer i närheten. Väger några gram extra jämfört med de allra lättaste sadlarna, men det har man igen 1000 gånger i oöverträffad komfort/funktion.

Asle sa:
Lägger min röst på Selle SMP Dynamic - Guds gåva till alla cyklister (sedan kan man säkert inte garantera att den passar alla). Av alla (dvs många) sadlar jag ägt och använt så finns ingen annat som ens kommer i närheten. Väger några gram extra jämfört med de allra lättaste sadlarna, men det har man igen 1000 gånger i oöverträffad komfort/funktion.

Stämmer säkert alltihop men nu snackar vi såpass ful sadel att det omöjligt kan vara värt det.

Binky sa:
Asle sa:

Stämmer säkert alltihop men nu snackar vi såpass ful sadel att det omöjligt kan vara värt det.

Smaken är nog som baken även när det gäller utseende, delad - precis som Selle SMP. Men vill man ha världens bästa sadel så är valet lätt (om man kan stå ut med utseendet) :-) Själv tycker jag faktiskt att den ser riktigt bra ut på cykeln.

NLC sa:
Är det i den här tråden man ska övertyga de andra om att just ens egen skostorlek är bäst?
Jupp, och kan du få in något om att "barfotaskor med tår" är överlägset så lägg gärna till det.
Så att Vibram Fivefingers i storlek 41.5 från XXL är det enda rätt för alla (och då menar vi alla) under alla omständigheter (och då menar vi alla) och för alla årstider (och då menar vi alla) är en helt okay sanning.

Mina skor är alla i storlek 0 (noll) oavsett eventuell tidigare märkning.

Bara det enkla faktum att ni andra fortsätter referera till det gammaltestamentliga systemet med typiska storlekar på 40-45 nånting visar ju tydligt att ni har fel.

Follow his shoe!!!

(yay, fredagstråd)

Nej nej, ni har alla fel;-) 41 i skostorlek och fizik volta på cykeln är det enda rätta.
Så, nu har vi rett ut det!

Arione var kanon för sittbenen, men Bill the Butcher mot genitalierna.

Bytte till Selle Italia SLR Superflow, och både sittbenen och köttklubban är nöjda igen! Succé!

Om man har stora problem så tror jag att en gamling som tex turbo kan vara nåt att testa...
Annors sa:
Jag testade en klassiker. Selle Italia turbo 1980. Har haft den på racern de sista 150 milen. Den känndes lite speciell i början men nu gillar jag den bara mer o mer. Speciellt att man kan få bra stöd bak när man trycker på. Till skillnad från min gamla sadel så finns nu många sköna positioner på sadeln.

tuta sa:
Inte för att det här kommer att hjälpa någon att välja sadel men jag vill också berätta vilken som är bäst. :-)

San Marco Mantra är min absoluta favorit. Gamla Mantran den näst bästa. Eftersom jag har kört Mantra i några år har jag ingen koll på nya modeller men Toupen var rätt Ok.

Arionen funkade bra för fikaturer men efter ett par timmar i bocken så var underredet redo att bytas ut. Så _ALLA_ som trivs med Arione är fikaposörer.

Cancellara är ju vida känd i pelotonen för att bara vilja stanna mellan Paris och Roubaix och smälla i sig kaffebröd.

Konkret sa:
Cancellara är ju vida känd i pelotonen för att bara vilja stanna mellan Paris och Roubaix och smälla i sig kaffebröd.
Precis. Det är ju därför hans DS tömmer vartenda café och dukar upp en kakbuffe vid målgången. Och följaktligen skaffade Cancellara elassist så att han inte skulle behöva hålla sig så länge.

tuta sa:
Inte för att det här kommer att hjälpa någon att välja sadel men jag vill också berätta vilken som är bäst. :-)

San Marco Mantra är min absoluta favorit. Gamla Mantran den näst bästa. Eftersom jag har kört Mantra i några år har jag ingen koll på nya modeller men Toupen var rätt Ok.

Arionen funkade bra för fikaturer men efter ett par timmar i bocken så var underredet redo att bytas ut. Så _ALLA_ som trivs med Arione är fikaposörer.

Jo, men det var väl onödigt att skriva här så att alla ser?

Philan sa:
Är Medicus Gel den största utav de 3 som finns? Om så finns det ju en hemma i garaget på damens cykel...

Medicus gel är en typ av sadel "koncept" som finns i många modeller. Den jag använder är mtb varianten. Den bredaste är nog den som heter city eller touring.

Mvh
Magnus

Äger C17 Cambium, B17 Narrow. Dom fyller sina funktioner men jag rekommenderar dom inte för att det finns bättre alternativ.

Är gubbe.

Har en B17 narrow och en Professional.
För mig funkar de ypperligt. Men räkna med några hundra mil innan de fått rätt form.

Hur de funkar för någon annan har jag ingen aning om....

ohellstrom sa:
NLC sa:
Att ingen föreslagit Tune KOMM-VOR PLUS

Mest överraskad att ingen föreslagit Brooks. Är det inte en enda gubbe som skriver i tråden?

Jodå. Men det krävs att läsa hela tråden :)
Jag förespråkar förvisso Ideale som inte tillverkats sedan trettio år men de som tillverkades innan dess håller å andra sidan än :D
Helt ärligt, på räsern har jag en Terry som passar röven ännu bättre.

Tillbaka
Topp