Ren kedja blir svart?

JockeS

Aktiv medlem
Ren kedja blir svart?
då jag är lite av en putsnisse så vill jag gärna hålla mina grejer i rent och fräscht skick.
När det kommer till kedjan och dess delar så rengör jag dessa riktigt ordentligt efter varje tur.

För några dagar sedan hade jag av kassett, kedja och bakväxel för ordentlig rengöring.
allt var skinande blankt och fint, och jag oljade sedan in kedjan med Pedro´s Go kedjeolja som ska vara till för våta/leriga förhållanden.

Efter en distanstur på grusväg och asfalt så ser jag när jag kommer hem att kedjan är svart och kassett likaså.

Hur kan det bli så här när man rengjort allting by the book?
 
Ren kedja blir svart?
Torkade du av all olja på utsidan av länkarna där den inte gör någon nytta?

Man får nog räkna med att en kedja inte är skinande ren denna tid på året. Senare kan man köra med teflon eller annan "torrolja".
 
Ren kedja blir svart?
Har du avfettat kedjan när det var ny, spolat ren den och därefter oljat in den? Annars får du räkna med att köra runt med svart kedja. Klegget från fabrik drar till sig smuts.

Sen, efter varje tur i dåligt väder, mtb eller lvg, så spola av kedjan med vattenslang. Torka, olja in. Då håller den sig ren och fin, silverfärgad. http://happymtb.org/forum/read.php/1/1938724/1938808#msg-1938808

Bild på en kedja - innan tvätt. Ännu renare efter cykeltvätten:
100_2013s.jpg


/Leo
 
Ren kedja blir svart?
janolle skrev:
-------------------------------------------------------
> Byt olja ! Kedjan ska va " TORR " på
> utsidan,smörj aldrig innan tur alltid efter.


Fel. Går utmärkt att smörja innan tur, OM man torkar av kedjans vä + hö sida ordentligt direkt. Dessutom är det inför varje tur bra med ny oljehinna utvändigt på rullarna som har kontakt med dreven, för att minska slitaget på drivlinan några promille.
 
Ren kedja blir svart?
Labanos skrev:
-------------------------------------------------------
> janolle skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Byt olja ! Kedjan ska va " TORR " på
> > utsidan,smörj aldrig innan tur alltid efter.
>
>
> Fel. Går utmärkt att smörja innan tur, OM man
> torkar av kedjans vä + hö sida ordentligt
> direkt. Dessutom är det inför varje tur bra med
> ny oljehinna utvändigt på rullarna som har
> kontakt med dreven, för att minska slitaget på
> drivlinan några promille.


Nej !! Det hinner aldrig dunsta på 30 minuter,, Självklart torkar man kedjan
helt torr efter varje tur, även om man ej smörjer..
 
Ren kedja blir svart?
labanos skrev > >
> >
> > Fel. Går utmärkt att smörja innan tur, OM
> man
> > torkar av kedjans vä + hö sida ordentligt
> > direkt. Dessutom är det inför varje tur bra
> med
> > ny oljehinna"UTVÄNDIGT" på rullarna!!!!!!????? som har
> > kontakt med dreven, för att minska slitaget
> på
> > drivlinan några promille.
>


IDOT-----Inuti..Inuti..Inuti...Det ska inte skvätta
 
Senast ändrad:
Ren kedja blir svart?
jofahjalm skrev:
-------------------------------------------------------
> Anar jag fredagspotential?


Du stavade FEL""" fredaspromille ..:)

Man kan torka kedjan i evighet, det finns alltid en tunn olje-film kvar
ALDRIG olja innan tur , Behöver du smörja kedjan innan är det åt helvete
försent.....:(
 
Ren kedja blir svart?
Timothy skrev:
-------------------------------------------------------
> Bäst resultat får man med leverpastej.


Den metoden har ja inte provat. Hur länge ska den jäsa innan man ( äter injecerar ?? )
Nä ja håller mig nog till alkohol & amfetamin som vanliga cyklister
 
Ren kedja blir svart?
JockeS skrev:
-------------------------------------------------------
> då jag är lite av en putsnisse så vill jag
> gärna hålla mina grejer i rent och fräscht
> skick.
> När det kommer till kedjan och dess delar så
> rengör jag dessa riktigt ordentligt efter varje
> tur.
>
> För några dagar sedan hade jag av kassett, kedja
> och bakväxel för ordentlig rengöring.
> allt var skinande blankt och fint, och jag oljade
> sedan in kedjan med Pedro´s Go kedjeolja som ska
> vara till för våta/leriga förhållanden.
>
> Efter en distanstur på grusväg och asfalt så
> ser jag när jag kommer hem att kedjan är svart
> och kassett likaså.
>
> Hur kan det bli så här när man rengjort allting
> by the book?

Allvarligt talat torka snurra runt veven några varv torka & torka med typ lakanstyg
Om det nu är svart som du säger ,torka allt rent igen & igen..OSV....
 
Ren kedja blir svart?
janolle skrev:
-------------------------------------------------------
> labanos skrev > >
> > >
> > > Fel. Går utmärkt att smörja innan tur, OM
> > man
> > > torkar av kedjans vä + hö sida ordentligt
> > > direkt. Dessutom är det inför varje tur bra
> > med
> > > ny oljehinna"UTVÄNDIGT" på
> rullarna!!!!!!????? som har
> > > kontakt med dreven, för att minska slitaget
> > på
> > > drivlinan några promille.
> >
>
>
> IDOT-----Inuti..Inuti..Inuti...Det ska inte
> skvätta

IDOT kan du vara själv. Jag skrev oljehinna - inte "blöt kedja"! Men du är väl en sån där fjant som cyklar med vita tennisstrumpor och vita blöjbyxor, då förstår jag att du kräver en snustorr kedja också.


Edit: Tog bort en GIF med en arg Chuck Norris... ;-)
 
Senast ändrad:
Ren kedja blir svart?
Tille skrev:
-------------------------------------------------------
> Alltså smörja innan man cyklar?


Javisst, lika korkat som att smörja med klarinettfett innan man knullar.
 
Ren kedja blir svart?
Efter tvätt och avfettning av kedjan torkar jag alltid med trasa tills jag ser att trasan inte längre blir fuktig från kedjan.
Sedan låter jag den torka ca 30 min och oljar in den för att sedan torka av överflödig olja på utsidan.

Men jag provar Leos tips
 
Ren kedja blir svart?
Labanos skrev:
-------------------------------------------------------
> janolle skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > labanos skrev > >
> > > >
> > > > Fel. Går utmärkt att smörja innan tur,
> OM
> > > man
> > > > torkar av kedjans vä + hö sida ordentligt
> > > > direkt. Dessutom är det inför varje tur
> bra
> > > med
> > > > ny oljehinna"UTVÄNDIGT" på
> > rullarna!!!!!!????? som har
> > > > kontakt med dreven, för att minska
> slitaget
> > > på
> > > > drivlinan några promille.
> > >
> >
> >
> > IDOT-----Inuti..Inuti..Inuti...Det ska inte
> > skvätta
>
> IDOT kan du vara själv. Jag skrev oljehinna -
> inte "blöt kedja"! Men du är väl en sån där
> fjant som cyklar med vita tennisstrumpor och vita
> blöjbyxor, då förstår jag att du kräver en
> snustorr kedja också.
>
>
> Edit: Tog bort en GIF med en arg Chuck Norris...
> ;-)


Ja kör man med tennisstrumpor är man säkerligen MTB-cyklist. Tänk om du
hade orakade ben också. Torr kedja är viktigare på MTB än LVG..
 
Ren kedja blir svart?
Tille skrev:
-------------------------------------------------------
> Alltså smörja innan man cyklar?


Precis kvällen innan dagen efter ! Du verkar fattat poängen
 
Ren kedja blir svart?
Vilka problem ni har... tvätta när det är skitigt och smörj om det är torrt.... vi pratar om cykelkedjor och inte styrsystemet till jas....
 
Ren kedja blir svart?
Bengt-re skrev:
-------------------------------------------------------
> Vilka problem ni har... tvätta när det är
> skitigt och smörj om det är torrt.... vi pratar
> om cykelkedjor och inte styrsystemet till jas....


Vad är väl ett styrsystem till ett jas mot en happykorrekt kedja?
 
Ren kedja blir svart?
Bengt-re skrev:
-------------------------------------------------------
> Vilka problem ni har... tvätta när det är
> skitigt och smörj om det är torrt.... vi pratar
> om cykelkedjor och inte styrsystemet till jas....


Jag kan väl inte hjälpa att "LABANOS" går runt med tennisstrumpor ,,Säkert uppdragna
så mycket det går,, Och dessutom inte rakar benen,, F-Y Fan va äckligt
 
Ren kedja blir svart?
Labanos skrev:
-------------------------------------------------------
> janolle skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Trevlig helg då .
>
>
> Nej tack.


Ja du tycker ju inte det e så noga va man cyklsr på! Så då ska man nog inte ge råd
till en seriös cyklist
 
Ren kedja blir svart?
hjeltman skrev:
-------------------------------------------------------
> Bengt-re skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Vilka problem ni har... tvätta när det är
> > skitigt och smörj om det är torrt.... vi
> pratar
> > om cykelkedjor och inte styrsystemet till
> jas....
>
>
> Vad är väl ett styrsystem till ett jas mot en
> happykorrekt kedja?


Dyrare och viktigare? En kedja är inte så dyr. Bara att byta om den börjar sträcka sig, växla illa eller så. Väl värda 100- lappar att slänga på ny kasett och kedja då och då! Lerfan och grus och salt sliter hårt även om man sköter grejorna och jag anser det vara klokare att byta lite oftare och inte slösa bort för mycket tid på idiotputs på något som blir lika lerigt 3 gånger i veckan....
 
Ren kedja blir svart?
Skogling skrev:
-------------------------------------------------------
> Men herregud! Metall som nöter mot metall. Är
> det så jävla konstigt att det blir smuts? Vaffan
> tror ni?

Sedan lite vägdamm på det som slipmedel. Klurigt det här med svart drivlina. Hmm...
 
Ren kedja blir svart?
janolle skrev:
-------------------------------------------------------
> Labanos skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > janolle skrev:
> >
> --------------------------------------------------
>
> > -----
> > > Trevlig helg då .
> >
> >
> > Nej tack.
>
>
> Ja du tycker ju inte det e så noga va man cyklsr
> på! Så då ska man nog inte ge råd
> till en seriös cyklist

Ber om ursäkt, jag hade missat att det är här alla seriösa cyklister håller till. Och lättretade surdegsgubbar.

Bara för att ditt råd möjligen är bäst i världen betyder det inte att mitt råd = papperskorgen. Jag prioriterar driftssäkerhet, du kanske prioriterar rent och fräsch. Helt okej mannen.

(svara nu med något som innehåller rejäla versaler så ska du se att du mår bättre sen, och får sista ordet på köpet)
 
Ren kedja blir svart?
janolle skrev:
-------------------------------------------------------
> Allvarligt talat det finns väl inte MTB-cyklister
> som kör i "TUBSOCKOR" eller ??????????

Ställ dig vid spegeln lille vän.
 
Ren kedja blir svart?
Labanos skrev:
-------------------------------------------------------
> janolle skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Labanos skrev:
> >
> --------------------------------------------------
>
> > -----
> > > janolle skrev:
> > >
> >
> --------------------------------------------------
>
> >
> > > -----
> > > > Trevlig helg då .
> > >
> > >
> > > Nej tack.
> >
> >
> > Ja du tycker ju inte det e så noga va man
> cyklsr
> > på! Så då ska man nog inte ge råd
> > till en seriös cyklist
>
> Ber om ursäkt, jag hade missat att det är här
> alla seriösa cyklister håller till.

Ursäkten godkänd, :)
 
Ren kedja blir svart?
magnil skrev:
-------------------------------------------------------
> Gör rent kedja m.m. ordentligt. Byt olja till tex
> Squirtlube. Du får smörja lite oftare men klart
> värt det.

Squirtlube håller sig verkligen magiskt rent men jag inbillar mig att drivlinan inte går lika perfekt tyst som med Finish Lines gröna. Eller så är jag bara mycket kinkigare på racern för att det är mindre annat som skramlar ;)
 
Ren kedja blir svart?
Tille skrev:
-------------------------------------------------------
> och K-I-K-A-R-N-A?


Men sniglarna MÖRDARSNIGLARNA vi måste få svar hur många??????
2013-14 Snälla sniglarna kommer det är brottom.....
 
Ren kedja blir svart?
janolle skrev:
-------------------------------------------------------
> Tille skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > och K-I-K-A-R-N-A?
>
>
> Men sniglarna MÖRDARSNIGLARNA vi måste få svar
> hur många??????
> 2013-14 Snälla sniglarna kommer det är
> brottom.....


Jaså? Du är redan ute och härjar igen.
Har du inte läst reglerna som Hasse#7 har satt upp för Snickerboa?? ==>> http://happymtb.org/forum/read.php/1/2073381/page=1
 
Senast ändrad:
Tillbaka
Topp