rengöra kassettdrev med diskmedel?

har ingen chans o få tag i avfettning, och yes är ju avfettande.kan man sänka ner hela kassetten i yes+vatten eller är det nåt som riskerar att typ torka ut av yes?

Senast redigerad av en moderator:
Så gör jag ibland. Tar av kassetten o kör den i vasken med diskborste o Yes.
Annars, när den sitter kvar på hjulet, avfettar jag den med 5-56 eller nå´t annat lättflytande "skit" o torkar mellan kuggarna med en tygremsa. Funkar det med.

yes + vatten blir utmräkt, beor på koncentrationen, men lite mer än vanligt diskvatten ska väl gå. å kör du med borste så lär väl det bli perfa?

Korrekt iaktagelse, Yes är perfekt för ändamålet och kostar inget alls jämfört med specialmedel.

Men du är ändå lurad som köper Yes. Tror du det är bättre än dom märkena som inte plöjer ner miljarder på reklam? ;)

jomper skrev:
-------------------------------------------------------
> Korrekt iaktagelse, Yes är perfekt för
> ändamålet och kostar inget alls jämfört med
> specialmedel.
>
> Men du är ändå lurad som köper Yes. Tror du
> det är bättre än dom märkena som inte plöjer
> ner miljarder på reklam? ;)

Jamen den gröna färgen é så go. Dessutom gillar jag den söta dropp-gubben!

jomper skrev:

AH, nu blev det intressant: vilket är "det bästa" handdiskmedlet? Finns det någon tysk som testat? Det enda jag vet är att något konsumgrejs som jag testade förra gången inte alls var lika bra på att lösa fett som Yes.

jomper skrev:

Ja. Vi har ett annat diskmedel på jobbet och det är askasst. Det är dessutom uttalat miljövänligt. Samband? :)

TBone skrev:
> jomper skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Men du är ändå lurad som köper Yes. Tror du
> > det är bättre än dom märkena som inte
> plöjer
> > ner miljarder på reklam? ;)
>
> AH, nu blev det intressant: vilket är "det
> bästa" handdiskmedlet? Finns det någon tysk som
> testat? Det enda jag vet är att något
> konsumgrejs som jag testade förra gången inte
> alls var lika bra på att lösa fett som Yes.

Gjort precis samma miss själv. köpte något koopskit och det var verkligen skit..men genomskinligt så att det inte syndes att det var skit.

Hatar Yes. Men helt allvarligt. Sen de lanserade sin mycket drygare variant för några år sedna. visst har det blivigt sämre sedan dess?

De bara säger i reklamen att det är bättre men det är igentligen klart sämre.!!

DET VAR BÄTTRE FÖRR!!

får man återknyta till ämnet? på gamla hojjen har ja haft problem med att det blev nåt slags "släpp" när man trampade hårt på låga växlar. nån gissade på bodyn, nån annan på slut kassett,och idag har ja som sagt rivit nämnda kassett och fann att den var ok, inga hajtänder eller avbrutna gaddar, MEN, kassetten(första jag lossat by the way) satt väldigt löst. nu vet jag inte hur hårt den SKA sitta, men det här var altså knappt man behövde sätta skiftnyckel på avdragaren. kan det ha varit orsaken till hoppen(som jag tror upphörde helt efter åtdragning)? Och hur hårt ska man dra åt en kassett, ja drog åt bra hårt nu allafall, och den gav lite knepigt ljud ifrån sig typ som ett spärrskaft när man tar om för nytt vrid, normalt=? summa summarum kan jag allafall konstatera 2 saker, det var lätt att ta av/sätta tillbaka en kassett så jag har oroat mig i onödan, OCH biltemas kedjesprej skulle förbjudas.Jag stod och tänkte plocka med en shimanokedja när ja köpte piskan och avdragaren på classe imorse, och det hade varit det rätta, för en 6 veckor gammal kedja som ser ut som 6 år är inte bra. nä, hädanefter blir det krytech!

Det brukar stå vilket moment man skall dra med på låsringen, men att dra tills det knastrar och lite till brukar fungera alldeles utmärkt. :)

42Hz skrev:
> Det brukar stå vilket moment man skall dra med
> på låsringen, men att dra tills det knastrar och
> lite till brukar fungera alldeles utmärkt. :)

ja, du, nån momentnyckel har ja inte, men ja kunde tänka mig att det var nån norm för hur hårt den ska dras. vad kan hända om man drar för hårt? kan det inverka på livslängd el dyl?

Förutom att du får ont i handen om du inte förlänger skaftet så kan du säkert göra sönder Bodyn. Men tror det krävs en hel del då. 42Hz metod kör jag med och har fungerat varenda gång.

Pata2 skrev:
> Smörjer du kasseten? Det är kedjan som behöver
> smörj och sen ska den torkas av då det är
> INSIDAN av den som behöver olja.
>
> Edit: Bra tråd föresten.
> http://happymtb.org/forum/read.php/1/20537/20537#m
> sg-20537

vem har talat om o smörja nåt överhuvudtaget:)? jag frågar om rengöring:D, och om du menar hur ja fått kedjesprej i kassetten eller så, så har det kommit från kedjan. smörjer inte kassetten, svar nej. tack för att du länkade till den tråden. letat den som fan. den äger. tack:)

TigerMake: Ledsen om jag "lurat" dig att köpa en produkt du är missnöjd med:(
Sen går det också att ta isär kasetten, göra rent och sätta ihop den igen: Det är dock lite pillrigt samt noga att dreven hamnar rätt igen.

Pata2 skrev:
> TigerMake: Ledsen om jag "lurat" dig att köpa en
> produkt du är missnöjd med:(
> Sen går det också att ta isär kasetten, göra
> rent och sätta ihop den igen: Det är dock lite
> pillrigt samt noga att dreven hamnar rätt igen.

you're making no sense, dude. när har du lurat mig att köpa den? den köpte jag av ren lättja, eftersom jag inte orkade vänta tills LBS'en öppnade kl12 utan tog biltema som öppnade kl.10

jo, jag såg att det satt typ en 1,5-2mm insexskruv på baksidan av största bakdrevet, är det där man lossar de övriga 7 dreven? Vete fan om jag klarar det, så det låter jag vara;)

undra om man kan maskindiska kassetten? är det nåt annat än metall i den? ser ut o vara nåra mellanlägg av plast däri, men, dom borde ju tåla allafall värme, dock är ju maskindiskmedel frätande, och plast är ju inte känt för att vara vidare korrosionsbeständigt. undra om ska prova med gamla kassetten i diskmaskinen som bara står där för syns skull ändå?!

Ta det varsamt med maskindisk... Jag maskindiskade en glassförpackning som haft avfettning+lös kassett i för att göra rent. Sen körde jag glassförpackningen i diskmaskinen och vips hade jag en nån mystisk svart beläggning över alla korgar, väggar och resten av disken i maskinen som var helt djävulskt jobbig att få bort (maskindiskmedel hjälpte inte).

TigerMale skrev:
> ... och plast är ju inte känt för att
> vara vidare korrosionsbeständigt.

Hm, oxidationsproblem med plast har jag aldrig varit med om:)

Jag plusade för kedjesprayen i en BT-tråd där du var aktiv:) Lossa den är enkelt den är gängad i andra ändan, sitter alltså bara fast i minsta drevet. Det viktiga/svåra är att få ihop dreven som de satt, de stansade siffrorna 20T-18T-16T etc. ska komma "fallande" när man tittar på den ihopsatta kasetten. Hurvida distanserna mellan dreven ska sitta som de satt vet jag ej, är bara noga att det blir så.

"TigerMale skrev:
> ... och plast är ju inte känt för att
> vara vidare korrosionsbeständigt.

Hm, oxidationsproblem med plast har jag aldrig varit med om:)"

och när blev korrosion och oxidation samma sak?

"Sen körde jag glassförpackningen i diskmaskinen och vips hade jag en nån mystisk svart beläggning över alla korgar, väggar och resten av disken i maskinen som var helt djävulskt jobbig att få bort "

jo, när du säger det så, det blir säkert nån ondskefull fusion där med värme,syra och olja som sen belägger korgarna på jonisk väg:D

" Lossa den är enkelt den är gängad i andra ändan, sitter alltså bara fast i minsta drevet. Det viktiga/svåra är att få ihop dreven som de satt, de stansade siffrorna 20T-18T-16T etc. ska komma "fallande" när man tittar på den ihopsatta kasetten. Hurvida distanserna mellan dreven ska sitta som de satt vet jag ej, är bara noga att det blir så."

vågar mig inte på det. körde med hopsatt kassett, fönsterputs(löste fettet mycket bra, myciket fin ytfinish) grovt, o sen tanborste med yes.avskölljning och torkning med hårtork. montering med 44cm överarmars draghjälp;)

Låter son en Alvio(8-delat), det är vad jag kör på min 2:a hoj sedan föra veckans kassethaveri funkar för mig. Däremot säjs den ta slut fort men allting har ju som bekant ett slut;-)

Om kassetten matchar reglagen (i antal drev) så är det lugnt. En billig kassett är mest bara tyngre än dom dyra kusinerna.

www.cyclecomponents.com
har en
Shimano, CS-HG50-8 kassett, 11-30

150 kr

Varumärke
Shimano

Antal klingor: 8 st

Klingor kassett 11-30: stål (11,13,15,18,21,24,26,30T)

Ytfinish klingor: Nickelpläterade

Kompatibilitet kedja: t.ex. Shimano CNHG70

Kompatibilitet baknav: 8/9 delade

Vikt: 320g (enligt Shimano)

TigerMale skrev:
> funka de me acera växel?

Deorebakväxel & Acerakassett ska funka ihop

[]fan, ja tror ja har en ide. nya hojjen har alex ace 18 hjul med shimano fh-mc18 attachment 17099 FH-MC18_popup_v1_m56577569830550703.jpg ht=300nav.

Så, om ja köper typ ett mavic crossland till nya osså får gamla ärva alex-hjulet, så blir båda hojarna nöjda o glada. nya har 9delat och gamla 8. men åtta o nio brukar väl gå på ett ut, mer eller mindre, eller? jag har sökt på navet ifråga men får bara upp 8delat, men ja har ju åttadelat, så både åtta o nio borde ju funka då, eller vad?!

Bilagor

• FH-MC18_popup_v1_m56577569830550703.jpg
    FH-MC18_popup_v1_m56577569830550703.jpg
    17.7 KB · Besök: 56
vilken av biltemas kedjeoljor kör du? den i dom små burkarna brukar funka helt ok, den i mer budget förpackning( grå kanske den är) har jag inte provat. fullt möjligt att det är samma olja iofs men jag har inte haft några som helst problem med den här.
36-1861_l.jpg

jonasp skrev:
> vilken av biltemas kedjeoljor kör du? den i dom
> små burkarna brukar funka helt ok, den i mer
> budget förpackning( grå kanske den är) har jag
> inte provat. fullt möjligt att det är samma olja
> iofs men jag har inte haft några som helst
> problem med den här.
> http://www.biltema.se/Archive/Product_images/36/La
> rge/36-1861_l.jpg

hittade inte den lilla, så ja köpte nåt sovjetiskt spill-oljederivat med brun/grå etikett o den suger alltså röv!

där e skiten jag har på kedjan, fy fan!!!!!!!!!!! att dom ens ids sätta en bild med en bakväxel på burken vittnar om ONDA människor!!!!!!!!!!!

Bilagor

• 36-4511_h.jpg
    36-4511_h.jpg
    21 KB · Besök: 50
TigerMale skrev:
> där e skiten jag har på kedjan, fy
> fan!!!!!!!!!!! att dom ens ids sätta en bild med
> en bakväxel på burken vittnar om ONDA
> människor!!!!!!!!!!!

för att samla upp en hel skogs värde i tallbarr, smörj kedjan med denna sprej!

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp