Rengöra packningar på gaffel?

Mashimaro

Aktiv medlem
Jag har köpt en MTB från ca år 2000. Den har en Marzocchi Z5 Flylight Air framgaffel som läcker luft och olja. Jag funderar på att ta isär och rengöra gaffeln/packningarna noga och se om det löser problemet med läckor. Någon som testat detta? Gick det bra, eller blev det ingen förbättring?

Jag vet att det bästa är att byta packningarna, och de finns för ca 370kr på den hemska sidan bikeinn. Men eftersom jag inte vet hur gaffeln fungerar i övrigt så vill jag inte köpa dessa på vinst och förlust till en gaffel som jag kanske måste kassera sedan ändå, och som dessutom är en ganska low end-gaffel redan från början.

Luften borde inte läcka genom dust wipers/packboxar/skrapringarna som sitter runt innerbenen så det behövs nog fler delar, men som ovan säger riva, göra rent och bygga ihop kan ju ge både svar och kunskap, kör bara!

Jag testar i helgen. Får jag den bara att hålla någorlunda tätt så kan jag ju prova den och se om jag är nöjd med den i övrigt, eller om den suger.

Hade för många år sedan en MX Comp ETA som jag var mycket nöjd med. Misstänker dock att denna är sämre.

Nu har jag rivit ner gaffeln och gjort rent. Det var rejält smutsigt vid packningarna, både oil seal och dust seal. Efter att jag gjort rent noga noga, och fettat in med Sendtec Fork Grease så satte jag ihop allt och pumpade gaffeln. Det är kanske 12 timmar sedan nu, men den verkar hålla trycket, så det är lovande. Jag får se hur den reagerar när jag provkör den. Kanske läcker den vid lite belastning.

Tillbaka
Topp