Rengöra vätskesystem

Rengöra vätskesystem
En smal stel kabelsnutt som når genom slangen, sen fäster jag (hushålls)papperstussar som jag drar igenom slangen några gånger, var beredd på slime första gången gör det om det var ett tag sedan du skaffade blåsa. :)

Rengöra vätskesystem
42Hz sa:
En smal stel kabelsnutt som når genom slangen, sen fäster jag (hushålls)papperstussar som jag drar igenom slangen några gånger, var beredd på slime första gången gör det om det var ett tag sedan du skaffade blåsa. :)

Har precis köpt mitt första system och rent ska det vara. Slime vill jag inte ha ;)

Rengöra vätskesystem
Bakterietillväxt är väl inte kul att ha i slangen? Lär ju bli hur mycket guck som helst i slangen annars. Vet att man ska förvara sondmatningsslangar i kylen ska man köra det med vattenslangen med för att hämma bakterietillväxten ?

Rengöra vätskesystem
Har kört nåt år utan att rengöra. Blåsan förvaras i ryggan när den inte används, ibland halvfull med vatten.

Har nog samma bakterieodling i magen som i vätskesystemet, men inte trasigare mage än genomsnittet svjv.

/sunkmeister

Rengöra vätskesystem
zinkpasta sa:
Har kört nåt år utan att rengöra. Blåsan förvaras i ryggan när den inte används, ibland halvfull med vatten.

Har nog samma bakterieodling i magen som i vätskesystemet, men inte trasigare mage än genomsnittet svjv.

/sunkmeister

Jag kör exakt samma system... Ibland finns det vatten kvar när jag inte cyklat på 3 veckor och är man lat och inte byter brukar det gå dricka också.
Har inte varit magsjuk på 22 år tror jag :-)

Rengöra vätskesystem
dnleriksson sa:
zinkpasta sa:

/sunkmeister

Jag kör exakt samma system... Ibland finns det vatten kvar när jag inte cyklat på 3 veckor och är man lat och inte byter brukar det gå dricka också.
Har inte varit magsjuk på 22 år tror jag :-)

Samma här med. Men nu ska blåsan bytas iaf efter ca 3år utan rengöring, bara sköljt igenom med varmvatten efter vinteruppehållet:-)

Rengöra vätskesystem
Glömde säga att den är runt 3 år. Vinteruppehåll? :-)
Här var det sällan så kallt att det inte funkade den här vintern. Använde flaska typ 3ggr. Men du bor ju nästan i Norrland iofs ;-)

Rengöra vätskesystem
zinkpasta sa:

/sunkmeister

Samma här. Våran ettåring har dessutom lyckats lista ut hur den fungerar och brukar sitta och dricka och slemma ner den.
Har inte haft några biverkningar än. Men kanske en god idé att försöka rengöra någon gång.

Rengöra vätskesystem
Har en påse som är säkert 7 år gammal vid det här laget. Har bara vatten i den och förvarar den i frysen. Luktar fortfarande plast om den. Sköljer igenom slangen varje gång jag har använt den, sen in i frysen.

Rengöra vätskesystem
dnleriksson sa:
Här var det sällan så kallt att det inte funkade den här vintern. Använde flaska typ 3ggr. Men du bor ju nästan i Norrland iofs ;-)

Asså inte cykeluppehåll utan vattenpåse uppehåll:-) cykla gör man året om du tråde inget annat hoppas jag. Isf ber jag om ursäkt.

Rengöra vätskesystem
Finns det några vetenskapliga belägg för att det bor små otäcka saker i oanvända vätskeblåsor (eller liknande vattenbehållare) som bara använts för rent vatten? Bara seriösa länkar och uttalanden från legitimerade mikrobakteriologer göre sig besvär. Någon någonstans måste väl ha gjort en odling för att ta reda på svaret?

Rengöra vätskesystem
Aron sa:
Finns det några vetenskapliga belägg för att det bor små otäcka saker i oanvända vätskeblåsor (eller liknande vattenbehållare) som bara använts för rent vatten? Bara seriösa länkar och uttalanden från legitimerade mikrobakteriologer göre sig besvär. Någon någonstans måste väl ha gjort en odling för att ta reda på svaret?

Annara är det ett bra uppslag för happyredaktionen att testa blåsor och munstycken plus bakterieodling.

Rengöra vätskesystem
Jag kör bara vatten i blösan, fyller upp blåsan med H2O efter användning och öppnar munstycket så det får rinna ut tills blåsan är tom. Förvarar alltid blåsorna i frysen. Har inte sett tillväxt i någon av blåsorna/slangarna. Skall testa mekanisk rengöring i någon av dem (när jag ids).

Har inte sett vare sig missfärgning eller känt någon konstig smak hitentills. Anekdotial forskning när den är som bäst :)

Rengöra vätskesystem
mikipedia_ sa:
dnleriksson sa:

Asså inte cykeluppehåll utan vattenpåse uppehåll:-) cykla gör man året om du tråde inget annat hoppas jag. Isf ber jag om ursäkt.

Jag förstod, men skrev kanske lite luddigt...

Rengöra vätskesystem
Använt min från Clas Ohlson (kostade 79kr då) i två år utan nån rengöring. Den hänger i ryggan med den mängd vatten som blev kvar efter senaste turen och fylls sedan på när det är dags för nästa. Har köpt en ny för 119 kr som jag ersätter den gamla med som jag då kastar...

Det är klart, skulle jag köpa en vattenpåse för över 500 spänn!!!!!! så skulle jag kanske försöka på att göra ren den men har ingen aning om hur.... Därför Clas Ohlson :)

Rengöra vätskesystem
dnleriksson sa:
mikipedia_ sa:
dnleriksson sa:

Jag förstod, men skrev kanske lite luddigt...

Pjuuu.

Rengöra vätskesystem
zinkpasta sa:

/sunkmeister
Jag gör samma lika. Men brukar skaka en droppe diskmedel i den om jag kört med sportdryck för att få ur smaken.

Rengöra vätskesystem
Nu har jag köpt Hydrapaks egna diskborste på naturkompaniet. Så ikväll blir det att inviga vätskeblåsan :) har lite nojjor med att saker måste vara rena ;)

Rengöra vätskesystem
Aron sa:
Har också tänkt så. Med rent vatten i en ren blåsa som fylls upp så ingen luft finns kvar så borde blåsan bli som en konserv. Borde gå ha vattnet så i flera månader?

Själv brukar jag fylla blåsan med vatten eller bara låta vattnet som är kvar ligga till nästa gång jag ska ut och då sköljer jag ur och fyller på. Men jag ser till så att slangen är fylld hela vägen

Rengöra vätskesystem
Q&D sa:
Aron sa:
Har också tänkt så. Med rent vatten i en ren blåsa som fylls upp så ingen luft finns kvar så borde blåsan bli som en konserv. Borde gå ha vattnet så i flera månader?

Själv brukar jag fylla blåsan med vatten eller bara låta vattnet som är kvar ligga till nästa gång jag ska ut och då sköljer jag ur och fyller på. Men jag ser till så att slangen är fylld hela vägen
Jag har för mig att MSB säger tre månader för rent vatten i ren behållare.

Rengöra vätskesystem
Men vilka äckelvidriga batkerier är det som växer till då? Uppenbarligen är det inte några skadliga iaf, det verkar ju vara ganska många som bara låter blåsan torka och sen använder den igen.

Rengöra vätskesystem
Luthman Photography sa:
Men vilka äckelvidriga batkerier är det som växer till då? Uppenbarligen är det inte några skadliga iaf, det verkar ju vara ganska många som bara låter blåsan torka och sen använder den igen.
Har man bara vatten i blåsan och verkligen låter den torka mellan användningarna så är min gissning att bakterierna faktiskt dör pga att de inte har någon livskraftig miljö när det är torrt.

Rengöra vätskesystem
Aron sa:

Nu är jag varken eller det du vill ha svar från.
Legionella finns överall i vatten dock så får du inte legionella av att dricka. Men andas du in vattenånga eller små mikrodroppar så kan man få legionella. Säg att du har cyklat länge och haft solen i ryggen och vätskan i blåsan eller flaskan har förångats lite där inne så måste det ju finnas en risk att man skulle kunna dra på sig legionella eller pontiacfeber om man råkar andas in ångan. Får man Pontiacfeber så cyklar man fort ;)
Nu är detta inget jag oroar mig över utan vill bara ha koll så att det är fräscht det jag dricker :)

Senast ändrad:
Rengöra vätskesystem
Intressant.
Jag har en med 3-4 år på nacken, som bara fått kranvatten, och hängt upp-och-ner öppen och tom mellan varje gang. Ska definitivt undersöka den, samt eventuellt sanera slem (rapporterar i traden isf).

Tillbaka
Topp