Rengöra vätskesystem

Rengöra vätskesystem
Använder min väldigt sällan numera, därför blir den ganska äcklig. I båten har jag tabletter för att göra rent vattentanken som funkade för påsen!http://www.hjertmans.se/produkter/vatten-vvs/vattenrening-filter/vattenrening/biotab-clean-water-tankrengoring

Rengöra vätskesystem
Och som någon nämnde ovan. Artikelupplägg för happy. Verkar inte finnas brist på otvättade blåsor som medlemmarna, inklusive mig själv, kan bidraga med. :-)

Jag sköljer ur och hänger upp och ner, samt gnuggar av munstycket.

Rengöra vätskesystem
Fältprästen sa:
Rattnalle sa:
Jag har för mig att MSB säger tre månader för rent vatten i ren behållare.

Jag hörde på radio för ett tag sedan och då sa de minst ett halvår i en stängd PET-flaska, mörkt förvarad.

Finns många fabler, rykten och påståenden om vatten. Vettig livsmedelsforskning kring lagring och hållbarhet av just vatten verkar svår att komma över

Rengöra vätskesystem
Mr Handley sa:
Fältprästen sa:
Rattnalle sa:
Jag har för mig att MSB säger tre månader för rent vatten i ren behållare.

Jag hörde på radio för ett tag sedan och då sa de minst ett halvår i en stängd PET-flaska, mörkt förvarad.

Finns många fabler, rykten och påståenden om vatten. Vettig livsmedelsforskning kring lagring och hållbarhet av just vatten verkar svår att komma över

Det brukar sägas att vatten som är rent och förvaras "rätt" inte går ut i datum (givetvis), men att datumstämplarna på flaskvatten (som folk envisas med att dricka) är stämpeln för själva flaskan.

Rengöra vätskesystem
Man ska använda bikarbonat eller bakpulver för att göra rent blåsan och slangen invändigt, kommer dock inte ihåg vilket av dom det är som man ska använda men det står om man läser igenom instruktionerna från Camelbak...

Rengöra vätskesystem
Kopierat från Camelbaks hemsida, bakpulver är det, men tror att bikarbonat går minst lika bra då det går att använda till väldigt mycket olika saker...

Andra märken kan ha andra rengöringstips så inte säkert att detta fungerar på alla fabrikat...

"RESERVOIR CLEANING
The best way to care for your reservoir is to clean and dry it after every use, especially if you fill the reservoir with anything other than water. However, if a reservoir has not been cleaned after every use, and mold or discoloration develops:

Use hot water and a CamelBak Cleaning Tablet. Or use 2 tablespoons of baking soda or bleach instead of CamelBak Cleaning Tab. Mix the solution inside your reservoir and elevate the reservoir above the tube and Big Bite Valve. Pinch the bite valve, allowing the solution to flow into the drink tube and fill the bite valve.
Let the reservoir and cleaning solution sit in the reservoir and drink tube for about 30 minutes.
Wash the reservoir with hot water and mild soap. Be sure to completely rinse away the cleaning solution in the reservoir and drink tube before using again. You can also use CamelBak brushes from our Cleaning Kit to scrub your reservoir and drink tube. Brushes are the best way to ensure you are scrubbing all of the areas of the reservoir clean.
Once the reservoir is clean, be sure to air dry overnight so no moisture is trapped inside, which can cause mold to grow.
These steps will make your reservoir safe for use. If there are still spots left behind, these are permanent mold stains that may not be removable. However, your reservoir is still safe and usable after you’ve cleaned it."

Rengöra vätskesystem
Jag var dåligt uppdaterad på source. Så här kommer deras råd.

We recommend to wash the reservoir if it was filled with liquids other than water (such as sweetened beverages) or before prolonged storing.

To clean the reservoir:

Disconnect the tube: push the release button of the SQC™ connector.
Slide off Widepac™ closure for wide opening access.
Wash reservoir with soapy water or a natural sterilizer, such as lemon juice (chemical materials can damage the film and are NOT recommended). If necessary scrub with a soft brush. Rinse well.
Dry reservoir completely as described in "How to dry drinking system after use", slide the wideslide back.
Reconnect the tube and store the system in a dry place.
If necessary, clean the tube and valve.
CAUTION

Never use boiling water.
Do not scrub reservoir with abrasive materials.

Disassemble or remove the drinking valve (see below).
Leave the tube connected to your reservoir, block the open end of the tube with your thumb and fill the reservoir with water.
Close reservoir.
Fold the reservoir from the top down and let the water flow through the tube.
Re-attach or re-assemble the valve.
To disassemble and clean the HELIX™ valve

Turn the valve opening clockwise, 90º halfway opened, align the central notch on the the rim of the mouthpiece with the arrow on the valve’s neck and pull apart (drawing 15).
Wash with mild soapy water and rinse several times.
To re-assemble: Align the central notch with the arrow, push the mouthpiece slightly on its track and turn 90º clockwise to CLOSED position.
To disassemble and clean the STORM™ valve

To disassemble STORM™ valve: firmly hold the angled connector in one hand and the rubber part in the other and pull apart while applying a gentle twist (drawing 19).
Wash with mild soapy water and rinse several times.

Rengöra vätskesystem
Aron sa:
Finns det några vetenskapliga belägg för att det bor små otäcka saker i oanvända vätskeblåsor (eller liknande vattenbehållare) som bara använts för rent vatten? Bara seriösa länkar och uttalanden från legitimerade mikrobakteriologer göre sig besvär. Någon någonstans måste väl ha gjort en odling för att ta reda på svaret?
Små organismer finns helt säkert i blåsan. I ett alldeles vanligt kommunalt dricksvatten direkt ur kranen är det inte ovanligt att det finns odlingsbara bakterier +ANNAT. Klart de kan få fäste i vätskeblåsor också. Knäckfrågan är snarare vilken sort och i vilken mängd de finns. Att göra en generell odling i näringslösning på ett slimeprov från en välanvänd camelbak kan kassera in många äckelpoäng i ett uppförstorat bildspel, men hälsomässigt troligen helt irrelevant.
Mvh
I princip leg.mikrobiolog som yrkesmässigt odlat bakterier i dricksvattenprover och inte diskat sina egna camelbaks invändigt på 3 år.

Rengöra vätskesystem
Jag brukar använda en kjolgalge att hänga upp blåsan för nästan var 10:e tur om jag kommer ihåg. För längre förvaring så gör jag det nästan jämt, eller iallafall nån gång. Hursomhelst har jag inte haft några problem.

Rengöra vätskesystem
Låter hemskt äckligt med bakterier, gägga, klädd +ANNAT. Väldigt ofräscht. Ni som dricker äckelvatten, är ni inte rädda för att lukta illa? En massa äckelbakterier i mun, hals, mage och tarmar skulle jag helst undvika. Men jag är nog bara nojig, förmodligen spelar det nog ingen roll.

Rengöra vätskesystem
-Andy- sa:
Låter hemskt äckligt med bakterier, gägga, klädd +ANNAT. Väldigt ofräscht. Ni som dricker äckelvatten, är ni inte rädda för att lukta illa? En massa äckelbakterier i mun, hals, mage och tarmar skulle jag helst undvika. Men jag är nog bara nojig, förmodligen spelar det nog ingen roll.
Du är nojig ;)

Rengöra vätskesystem
-Andy- sa:

+ 1

Rengöra vätskesystem
Har gjort ett par inledande ATP tester på en Source blåsa nu. Den har inte använts på någon månad. Den är inte diskad, den är bara ursköljd och halvt om halvt torkad. Det fanns fukt kvar i slangen när vi demonterade för test.

Objektet
12970297_10154085103009561_880232846_o.jpg

Objekt 2, rätt klädd för uppgiften
12988021_10154085099414561_1746918174_n.jpg

Svabba svabba svabba.
12986811_10154085103089561_132226575_o.jpg

12987962_10154085099649561_1574878503_n.jpg

12992369_10154085103114561_145550428_n.jpg

Detta är inget test som säger något om vad som finns där. Det registrerar bara att det finns biologiskt eller kemiskt material.

Här finns lite frågor och svar om ATP. Vilket jag verkligen inte är expert på. Tänkte mest det var en kul grej. Någon här är kanske mer insatt dessutom.

Länk: http://food-diagnostics.se/files/FAQ ATP- 20121220.pdf

Våra riktlinjer för livsmedelsproduktion är typ såhär:
• Godkänd ≤ 15 RLU
• Godkänd med anmärkning = 16-30 RLU
• Ej godkänd > 30 RLU

Svaren då:

Slangens snabbkoppling mot munstycke: 120 RLU
Munstyckets kant, det man har i munnen: 1093 RLU
Insidan på korken: 55 RLU
Inuti slangen, typ 7-8cm in: 141
Blåsan test 1: 533 (taget genom korken)
Blåsan test 2: 2736 (taget genom att öppna upp blåsan och svabba längre ner i den)

La till länken jag glömde innan.

Senast ändrad:
Rengöra vätskesystem
Vad står RLU resp ATP för?

Svaren är ju inte jätteintressanta om de inte säger något om vad som finns där. Jag antar att t.ex. surdeg som är fullt av liv skulle ge världens utslag?

Rengöra vätskesystem
Rattnalle sa:
Vad står RLU resp ATP för?

Svaren är ju inte jätteintressanta om de inte säger något om vad som finns där. Jag antar att t.ex. surdeg som är fullt av liv skulle ge världens utslag?

Det är ju så. Det indikerar ingenting om vad som finns där. Bara att där finns biologiskt material typ.

Tyvärr är jag ganska kass själv på hur det fungerar...

Rengöra vätskesystem
Hej, jag lånar tråden lite och tänkte fråga en sak.

Ser att Camelbak samt Osprey säljer quick connect kit för att lättare koppla av slangen till blåsan.
Vet någon om det är standard mått på slangar/anslutningar eller använder alla fabrikat olika mått?

Är sugen att köpa någon av deras quick connect kit och sätta på min noname vätskeblåsa, är så jobbigt att slita loss slangen varje gång då det känns att blåsan ska gå sönder.

Rengöra vätskesystem
Rengöra vätskesystem
fhloston sa:
mikipedia_ sa:
Aron sa:
marr sa:
Ska höra med labbchefen om vi kan odla på min som hängt över vintern.

Återkommer om jag får till nått.

Skicka gärna ett PM till mig om du får klartecken. Jag har hunnit fundera en del kring detta :)

Jag kan donera en osprey blåsa som har 3år på nacken.

Jag har en ungefär 3 år gammal camelbak påse att bidra med. Aldrig rengjord :-)

Det enda vi kommer fram till är förmodligen att de är jävligt grisiga :P

Rengöra vätskesystem
marr sa:
fhloston sa:
mikipedia_ sa:
Aron sa:
marr sa:

Skicka gärna ett PM till mig om du får klartecken. Jag har hunnit fundera en del kring detta :)

Även grisar överlever ;)

Rengöra vätskesystem
Vernersson sa:
marr sa:
fhloston sa:
mikipedia_ sa:
Aron sa:
marr sa:

Även grisar överlever ;)

Helt klart :D

Rengöra vätskesystem
Jag använder en gitarrsträng med endkula på, som jag sedan fäster en trasa i och drar igenom slangen. Och är trasan vit, så är den inte det när den gått igenom slangen iaf. Så något är det i slandgen som försvinner efter några veckors avnvändning.

Rengöra vätskesystem
qma sa:
Intressant.
Jag har en med 3-4 år på nacken, som bara fått kranvatten, och hängt upp-och-ner öppen och tom mellan varje gang. Ska definitivt undersöka den, samt eventuellt sanera slem (rapporterar i traden isf).

Jag undersökte och hittade inget slem, glömde att rapportera.
Uppskattar infon i tråden.
Har börjat högtrycksspola packet från munstycket genom påsen efter varje användning, och sen hänger den torr och öppen till nästa gång, och gummismaken har mestadels försvunnit igen.
Men det där tricket med gitarrsträng ska provas.

Rengöra vätskesystem
Jag har en blåsa som går att vända ut och in och diska. Slangen kan väl får vara lite grisig. :) Borde kanske gå att koka men misstänker att munstycke m.m. kan ta stryk så jag har skippat det.

Kokade förresten 3 termoslock med knäppöppning för några veckor sedan i samma syfte. Rekommenderas INTE, alla blev obrukbara.

Tillbaka
Topp