Rengöra vätskesystem

Rengöra vätskesystem
2 reflektioner:

1. Alla verkar dricka mycket, vilket ofta är ganska onödigt. Som exempel kan nämnas att det är mycket vanligare att få vård för vattenförgiftning (hyponatremi) än intorkning i samband med maratonlopp. Vinnarna i extrema uthållighetslopp tappar ofta mest vikt och dricker minst, ofta hälls det obligatoriska vattnet ut direkt vid start. Källa: Waterlogged: The Serious Problem of Overhydration in Endurance Sports Paperback – May 1, 2012

2. Magens pH ≈1.0-->det mesta dör i magsäcken, så det spelar nog ingen större roll.

Hepp!

Rengöra vätskesystem
binsell-gerdin sa:
2 reflektioner:

1. Alla verkar dricka mycket, vilket ofta är ganska onödigt. Som exempel kan nämnas att det är mycket vanligare att få vård för vattenförgiftning (hyponatremi) än intorkning i samband med maratonlopp. Vinnarna i extrema uthållighetslopp tappar ofta mest vikt och dricker minst, ofta hälls det obligatoriska vattnet ut direkt vid start. Källa: Waterlogged: The Serious Problem of Overhydration in Endurance Sports Paperback – May 1, 2012

2. Magens pH ≈1.0-->det mesta dör i magsäcken, så det spelar nog ingen större roll.

Hepp!

+1 man skall dricka bärs.

Rengöra vätskesystem
Då jag inte såg att någon nämnt den metoden tidigare i tråden kan jag dela med mig av hur jag brukar göra.
Använder flitigt vätskeblåsor vid fjällvandring och cykling. Aldrig använt annat än rent vatten i dem. Första åren gjorde jag aldrig rent dem och fick mögelliknande gucka i slangen och dålig smak på vattnet.
Numera tar jag någon gång per säsong och fyller diskhon med varmvatten och klorin (dosera efter hur skitigt det känns), plockar isär munstycke och slang från blåsan och låter allt ligga i några timmar innan jag sköljer ur och låter torka. Verkar funka bra.

Rengöra vätskesystem
Konkret sa:
Aldrig tvättat någon av mina blåsor. Den äldsta är nog 5-6 år. Rent vatten och inget annat är tricket.

Det var vad jag med trodde. Tills jag tyckte att det inte var samma flöde genom slangen längre... Det var på gränsen att jag spydde när jag såg allt slem komma ut när jag tog loss slangen och tryckte igenom en bommulstuss. Nu flödar det på bra igen.

Rengöra vätskesystem
Jörgen_A sa:
Konkret sa:
Aldrig tvättat någon av mina blåsor. Den äldsta är nog 5-6 år. Rent vatten och inget annat är tricket.

Det var vad jag med trodde. Tills jag tyckte att det inte var samma flöde genom slangen längre... Det var på gränsen att jag spydde när jag såg allt slem komma ut när jag tog loss slangen och tryckte igenom en bommulstuss. Nu flödar det på bra igen.

Märkligt. Kanske får titta till mina då.

Rengöra vätskesystem
Vem vill dricka från en kamelbak? Lite sportdryck och bakterierna blir riktigt glada.
Nej varför har de inte engångspåsar istället?
/Flaskbarn

Tillbaka
Topp