Rennkompressor, hur f..n gör man?

Väcker tråden till liv.

Min gamla Blackburn gav upp idag. Iväg till XXL för inköp av Rennkompressor...som funkar precis som Selast beskrev ovan, dvs inte alls. Skruvar på munstycket och kollar...ingen packning. Tack för det XXL...

PS Hur gick det för dig Selast? DS

Hej, jag har en gammal SKS, den gråa, som hade det "bra" huvudet, pumpar upp till 18 Bar. Trasslet med packningen var att det slits som fanken av gängade ventilrör. Nu går det inte längre att köpa packningar till huvudet och jag köpte ett sånt här istället för ett drygt år sen:
http://www.chainreactioncycles.com/se/en/topeak-super-chuck-pressure-release-valve/rp-prod4954
topeak-super-chuck.jpg

Den är bättre än sks "bra". Tight som fan, och med en release knapp så du inte pajjar hörseln när du ska ta av pumpuhuvudet från ventilen. Jag har alltid fått hålla för örat som är mot hjulet och ta av det med en hand. Nu behövs det inte längre. :)

Tyvärr slutade topeak att tillverka de här 2010 men massor finns kvar. Inte sett en packning listas separat heller, men huvudet kostar 110 pix så det är väl inget problem.

En nackdel, huvudet är TUNGT. Så tungt att det kan repa, chipa, fyll i själv om du tappar det. Väger massor.

På min rennkompressor, när jag ska ta av munstycket fr ventilen, snärtar armen upp så man får passa fingrar o ekrar.

föredrar klart munstycke utan arm som klämmer åt packningen. Ska byta.

Köp den som jag skrev om, du har en knapp för att släppa ut övertrycket när du pumpat klart, så ingen tryck kvar när du drar av munstycket.

Stervelo skrev:

> fanken av gängade ventilrör. Nu går det inte
> längre att köpa packningar till huvudet

Va? Är du säker på att det inte finns packningar längre? Skandal!!

> köpte ett sånt här istället för ett drygt år
> sen:
>
> Tyvärr slutade topeak att tillverka de här 2010
> men massor finns kvar. Inte sett en packning
> listas separat heller, men huvudet kostar 110 pix
> så det är väl inget problem.
>
Men om inte heller denna har lösa packningar till salu, så är det väl inte nån varaktig lösning det heller??

jonja skrev:
-------------------------------------------------------
> Stervelo skrev:
>
> > fanken av gängade ventilrör. Nu går det inte
> > längre att köpa packningar till huvudet
>
> Va? Är du säker på att det inte finns
> packningar längre? Skandal!!
>
> > köpte ett sånt här istället för ett drygt
> år
> > sen:
> >
> > Tyvärr slutade topeak att tillverka de här
> 2010
> > men massor finns kvar. Inte sett en packning
> > listas separat heller, men huvudet kostar 110
> pix
> > så det är väl inget problem.
> >
> Men om inte heller denna har lösa packningar till
> salu, så är det väl inte nån varaktig lösning
> det heller??

Är det packningar m m för Rennkompressor du menar så finns de fortfarande att få tag på.

Hos Cykelcity:

Pumphuvud inkl packning (antar jag), 59:- SEK.

http://www.cykelcity.se/webshop/index.php/sks-pumphuvud.html

Packning för ovanstående pumphuvud, 25:- SEK.

http://www.cykelcity.se/webshop/index.php/sks-pumppackning-presta.html

Och hos Rosebikes finns packningen för 6,50:- SEK:

http://www.rosebikes.se/artikel/sks-pump-seal-for-rennkompressor-pump/aid:352672

Sjs Cycles (http://sjscycles.co.uk) har ett antal reservdelar och tillbehör till SKS pumpar.

/Fedde

Senast ändrad:
Ok, 6:50 hos Rose, tror nästan jag ska byta tillbaks till mässinghuvudet. Det här nya med spak slår man sig på fingrarna med, så fort man slappnar av det minsta, inte alls nån trevlig design.

Hmm, jag fick infon av ECI att den slutat tillverkas sen många år, men bilden ser rätt lik den jag ville ha.

Angående det andra pumphuvudet, topeak, som jag postade om så slits den mindre, det stora slitaget är väl när du drar av den med tryck i? Här släpper du ut trycket först. Sen som jag skrev, huvudet kostar 110 pix, håller det fem år så är det ok för min del.

Jaså är det då det slits mest? Ja, så kanske det är. Jag tyckte de där standardpackningarna höll relativt dåligt, men jag hade kanske dålig teknik när jag slet av pumphuvudet?

jonja skrev:
> jag hade kanske dålig
> teknik när jag slet av pumphuvudet?

Har du smort ventilgängorna?

J2W skrev:

> Min gamla Blackburn gav upp idag. Iväg till XXL
> för inköp av Rennkompressor...som funkar precis
> som Selast beskrev ovan, dvs inte alls. Skruvar
> på munstycket och kollar...ingen packning. Tack
> för det XXL...

Hur är detta XXL's fel? Det är väl en dålig konstruktion från början av SKS??? :)

Eller du menar kanske att XXL köper in delar och bygger ihop pumpen själv? ;)

Personligen har jag en Biltema-pump för 200kr som är helt tät.
http://www.biltema.se/sv/Fritid/Cykel/Tillbehor/Pumpar/Handpump-med-manometer-27503/

Den enda nackdelen med den är att manometern diffar en del mot min digitala däcktrycksmätare.
jag behöver dra i strax över 9 bar på manometern för att min digitala mätare ska visa 8 bar. Men den är inte inkonsekvent, utan bara felkalibrerad ;)

Maila Sks. Det gjorde jag och fick ett nytt pumphuvud av typen som 42Hz laddat upp en bild på. Dessutom fick jag en påse packningar.

Jeppe_E skrev:
> J2W skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> > Min gamla Blackburn gav upp idag. Iväg till
> XXL
> > för inköp av Rennkompressor...som funkar
> precis
> > som Selast beskrev ovan, dvs inte alls. Skruvar
> > på munstycket och kollar...ingen packning.
> Tack
> > för det XXL...
>
> Hur är detta XXL's fel? Det är väl en dålig
> konstruktion från början av SKS??? :)
>
> Eller du menar kanske att XXL köper in delar och
> bygger ihop pumpen själv? ;)
>
> Personligen har jag en Biltema-pump för 200kr som
> är helt tät.
> http://www.biltema.se/sv/Fritid/Cykel/Tillbehor/Pu
> mpar/Handpump-med-manometer-27503/
>
> Den enda nackdelen med den är att manometern
> diffar en del mot min digitala
> däcktrycksmätare.
> jag behöver dra i strax över 9 bar på
> manometern för att min digitala mätare ska visa
> 8 bar. Men den är inte inkonsekvent, utan bara
> felkalibrerad ;)

Vad visar den innan du börjar pumpar?

Miss Lycka skrev:

> Vad visar den innan du börjar pumpar?

Noll, eller ja.. det där är ju svårt.. Men nålen är i bottenläget. Tror inte det är någon högre tillförlitlighet i en sådan manometer :)

Det som är viktigt är ju att känna till hur mycket man måste upp i, för att man ska uppnå önskat tryck :)

Inte för att vara den men varför kör ni inte med Lezyne floor drive. Munstycket skruvas på presta ventilen dvs inget läckage, när man har pumpat färdigt så trycker man på en knapp på munstycket för att släppa ut luften ur slangen. Så skruvar man enkelt av munstycket sen. Desutom får man ett snabbmunstycke av en sådan variant man bara trär på ventilen denna tror jag dock kommer att pajja packningen efter en del användande. Kolla länken så får ni se, jag kan inte förstå varför folk envisas med sks när det finns annat som är bra.

Bilagor

• Lezyne-ABS-Chuck.jpg
    Lezyne-ABS-Chuck.jpg
    60.8 KB · Besök: 256
Jeppe_E skrev:
> J2W skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> > Min gamla Blackburn gav upp idag. Iväg till
> XXL
> > för inköp av Rennkompressor...som funkar
> precis
> > som Selast beskrev ovan, dvs inte alls. Skruvar
> > på munstycket och kollar...ingen packning.
> Tack
> > för det XXL...
>
> Hur är detta XXL's fel? Det är väl en dålig
> konstruktion från början av SKS??? :)
>
> Eller du menar kanske att XXL köper in delar och
> bygger ihop pumpen själv? ;)

Nej, menade inget av ovanstående. Skrev mest så i frustration. Hur som helst var jag tillbaka idag på XXL och fick en ny packning utan problem, besöket var avklarat på 5 minuter. Tack för det XXL!

Hej,
Tänkte belöna min 35 år gamla rennkomp med ny packning, någon som vet hur man kommer in i pjäsen? Jag menar alltså inte packningen i munstycket utan inuti själva pumpen...

Har nu fått hem packningen men kommer inte in i pumpen, verkligen ingen som vet hur man demonterar pumpen? Den är ju bara från 1983 så den här ju inte gjort sitt precis...DSC_0569.JPG

Toppen på röret går att gänga av. Sedan drar du upp handtaget/kolven och då sitter packningen där längst ned.
Missade denna post tidigare, men säger bara: SUCCÉ! Så många tack DeLiQ, nu funkar pumpen som ny! Min första riktiga cykelpryl som en gång gjorde ett djupt hål i min då studiebidragsbaserade ekonomi, så det har gått lite prestige i att hålla den vi liv.
Mvh

Kanske det, men nu var det en gummipackning som jag bytte mot en identisk. Såvitt jag kunde se sitter det ingen annan typ av packning i änden av stången,

Själv ägde jag en sks i dryga 20 problemfria år tills någon jäkel i huset knyckte den för mig. Ställ aldrig kvar något löst i källaren! Nu äger jag en silca som förhoppnings hänger med resten av mitt cyklande liv. En "äkta" silca innan företaget gick i graven och varumärket såldes till US där man nu verkar leva på varumärket genom att sälja hutlöst överprissatta produkter. Men jag saknar min gamla trotjänare.?

Tillbaka
Topp