Rennkompressor - vad för slags ventil..

trallhatt

Medlem
vad är det för ventil-kompatiblitet på denna pump? rennkompressor heter den, står att den är kompatibel med dunlop som väl är samma som bilventil (enligt vad jag kunde googla mig till).

Hur som helst fungerar den inte till ventilen som är på däcket som också heter bilventil (enligt biltema där jag köpt däcken).

Hålet är alldeles för litet för ventilen (alltså när man ska knäppa åt ventilen går det inte, blir för trångt).

Finns det något tillbehör till pumpen man kan köpa kanske för att göra den kompatibel? Pumpen verkar ha hög kvalité, tröttnat på biltemapumparna som bara går sönder.

Bilagor

• renn.jpg
    renn.jpg
    98.2 KB · Besök: 74
Finns olika munstycken till pumpen. Passar den där inte är den för racer / prestaventil och du behöver annat munstycke.

Dunlop är gamla tidens cykelventil, eller den som är vanlig på standardcyklar. Bilventil heter Schrader, och det är det du har på hjulet ovan.

ok så "MULTI-VALVE PUMP HEAD" bör då innebära att den ska fungera med Schrader/bilventil?

"Multi-valve" säger ju egentligen inte så mycket, iaf inte mig, specifikationerna säger inget heller.

Jo som sagts det finns 4 olika munstycken å det verkar som ditt ska passa till både presta å "bilventil"

Bilagor

• IMGP9361.JPG
    IMGP9361.JPG
    326.4 KB · Besök: 82
9319F29E-B2DB-4D75-9747-F14E072A2346.jpeg

Har själv bytt munstycke på rennkompressor idag, köpte också den med endast presta. Men hade en SKS pump som blev donator

Senast ändrad:
Ringen på ventilen behövs inte. Kanske är det den som gör att du inte kan trycka ner munstycket tillräckligt mycket för att den lilla piggen inne i munstycket ska öppna ventilen?

Jag har samma munstycke och den är kompatibel med alla typer av cykel- och bilventiler.

Kontrollera att du inte försöker trycka på munstycket när gummit är komprimerat för att hålla tätt runt ventilen. Reglaget ska vara nedfält när munstycket är öppet.

Prova att skruva isär munstycket - det kräver inga verktyg och du riskerar inte att ha sönder något.

Tog bort ringen. men nä, det blir för tight, den går ner först utan problem men inte när man ska klämma åt.

nu är det även någon vätska som kommit ut i ventilen på däcket?? orange-aktig.

jag tror inte det kommit från pumpen som är sprillans ny.. det är nog från däcket kanske, sån där lagningslim som finns i däcket antar jag.

Lossa lite på den silvriga delen på munstycket, är det helt påskruvat på ett nytt gummi så kan det bli för tight för att kunna klämma åt, om du förstår hur jag menar?

tusen tack Ted_B! Där var ju felet jag gjorde, nu fungerar det! Den gör alltså så det blir för tight om den sitter åt... jag har innan bara provat att ta bort den helt eller skruva till den riktigt hårt. Haha, jag är usel på sånt här alltså.

typiskt att jag beställde det andra munstycket.. jaja, går väl att avbeställa :)

lol.. tänker nog aldrig handla från ROSE BIKES igen iaf.

För att annulera en order så måste man alltså skicka ett skriftligt(!!!) brev till tyskland(!!), med kontonr (i mitt fall mina kreditkortsuppgifter eftersom jag betalade med det). Verkar säkert...

Vilket trams. jag beställer från bl.a Thomann i Tyskland ibland, inga som helst problem att bara skicka email att man inte vill ha det.. här försöker man med alla medel att göra det näst intill omöjligt för kunden att annulera sin order.

Tillbaka
Topp