Renodlade cykelvägar från Norrköping?

jingleyschmidt

Aktiv medlem
Hej!

Nu bor ju jag i Norrköping, så borde ha koll (men det har jag inte :P), så vänder mig till er här på Happy! Finns det några renodlade cykelvägar som leder från Norrköping mot andra orter osv? Norrköping-Söderköping finns ju såklart, men det är typ det enda jag vet om.

Jag är inte jätteförtjust att cykla på större vägar med all trafik, gillar att kunna helt slappna av när jag cyklar. Så, alla tips på vägar och sånt tas tacksamt emot!

Mina kusiner i Finspång har gnällt mycket på att det har byggts en cykelväg mellan dem och Nkpg (de är icke cyklister). Jag cyklade delar av den, tror jag, för några år sedan. Var en del sidbyten och övergångar men helt ok. Tror man behövde ta sig Svärtinge och vidare därifrån.

Annars tyckte jag Nkpg var ett rent vägparadis jämfört med Nordnorge där jag bor nu. Om du tar dig ut på Vikbolandet finns mycket vägar med låg trafik. Också söderut om du tolererar lite grusväg.

Det ska jag definitivt kolla upp, tack! Har ju cyklat till Svärtinge många gånger (bra väg dit), men aldrig längre. Får utforska det. :D

Jag har cyklat mellan Nyköping och Norrköping några gånger och om jag minns rätt så kan man ta sig fram på cykelvägar mellan Norrköping och Åby, om man nu kan kalla cykelmarkerad trottoar för cykelväg, lite tveksamt kan jag själv tycka. Efter Åby upp mot Kolmården finns det ju mycket fin cykling annars, men då blir det ju vanlig landsväg.

Mvh Ulf S.

Fortsätt genom Svärtinge så kommer du på cykelvägen till Finspång. För att komma till Svärtinge går det också att svänga vänster från Finspångsvägen till Knivbergavägen, inte cykelväg men lite trafik.

Det är också cykelväg förbi Vrinnevi längs Gamla övägen en hyfsad bit.

Det går också att köra via Ingelsta och Jursla längs 55:an på cykelväg. Stadig backe upp :-)

Söderut är det cykelväg längs Linköpingsvägen, tror man kommer till Klinga typ.

Cykelvägen till Finspång ska jag definitivt utforska!

Jag har ju cyklat till Söderköping, Västra Husby (Gamla övägen hela vägen förbi kanalen och så in i samhället där), har cyklat till Svärtinge många gånger, har cyklat till Åby många gånger också. Har cyklat till Klinga också fast inte på Linköpingsvägen utan lite andra vägar runt om, t.ex mot Borgs Kyrka och sådär eftersom cykelvägen går dit, eller genom hela Karstorp och runt så man kommer till Klinga, alternativt via Borgsmoskolan och sen något avfallsområde längre bort.

Så ja, jag har väl egentligen farit runt ganska mycket i stan redan. Nu är man ute efter lite längre äventyr! Frågan är ju bara om jag pallar Finspång och tillbaka, så många mil har jag aldrig cyklat på en dag. ;D

KOllade lite på Google Maps och det ser ju ut som att man kan komma till Krokek via lite andra "roliga" vägar om man vill, via Åby och bortåt. Det ska jag också utforska! Av någon anlednining har jag inte utforskat så mycket norr om Norrköping. Får kanske dra en utflykt till Nedre Glottern och allt. Mycket sjöar och annat där uppe. :D

Cykelvägen till Finspång ligger tyvärr precis bredvid RV51. Men det är iaf ingen trängsel på den. Ser nästan aldrig någon som använder den.

Startgas sa:
Cykelvägen till Finspång ligger tyvärr precis bredvid RV51. Men det är iaf ingen trängsel på den. Ser nästan aldrig någon som använder den.

Det är lugnt, så länge jag har ett eget körfält och inte behöver trängas med bilar och långtradare så är jag nöjd! ;D

Startgas sa:

Jag har använt den på väg till ett tempo i Finspång. Och så för att ta sig Glan runt förstås.

Området ligger omkring Krokek är fint men det brukar vara mycket bilar längs vattnet. En fin runda är ut till Kvarsebo, över med färgan och tillbaka till stan.

Här är tre fina vägar ut ur stan som jag brukar ta. Mycket grusväg.

https://umap.openstreetmap.fr/en/map/ut-ur-stan_318385

Skarmavbild2019-04-24kl.13.21.42.png

Perfekt, lite tips att testa när man besöker föräldrarna. Hade faktiskt lite planer på att cykla till Finspång och vända under påskbesöket, men cykeln fick stanna hemma och tiden ägnaas åt familjen istället...

Tillbaka
Topp