Renovera Bettan.... eller.....

Fkavipela

Medlem
Hej o du allvetande forum-orakel.

Har ett par cyklar som är i behov av kärlek och omvårdnad.
Det är två stycken xt/xtr utrustade älsklingar från mitten på nittiotalet.

Fråga 1:
På båda sitter det i dag gripshift-snurr-o-växel prylar och det är just dessa som är mitt problem.
Så nu skulle jag behöva byta ut dessa Gripshift 800 mot något annat för 8-delat.
Känner inte att jag vill lägga ut och uppdatera dem till 9-delat.

På den ena skulle jag behöva hitta växelreglage exklusive bromshandtag och på den andra skulle det passa både med integrerade växel/broms och/eller separata växelreglage.

Fråga 2:
På den ena sitter det en Rockshox Judy SL.
Tyvärr så har jag lyckats sabba oljepatronen i den... finns det någon chans att få tag på en sådan tror ni? Eller finns det någon bättre gaffel / lösning på problemet?

Vad säger ni?! Har ni några tips och/eller råd?

Är det inte dags att byta kassett på den gamla cykeln? Det är trots allt bara några hundralappar det handlar om. I så fall skulle jag tipsa om att köpa SLX-reglage för 9-delat och ny kedja och kassett för 9-delat. Då är du hemma sen.

Det är svårt att hitta bra grejer för 8-delat idag, det gäller både reglage och kassetter. Det finns ingen anledning att hänga kvar vid det.

@ OXR
Byta kassett, kedja, reglage : Mjae, båda cyklarna har nog inte gått många mil (<30mil) sedan jag bytte senast.

Men självklart är det ett alternativ, men jag ser det som "plan B".
Fråga är det samma kassettstomme till 9delat så att jag inte åker på nya hjul också?!

Är lite snål vad det gäller dessa cyklar för det finns mycket "nytt och fint" på beg-marknaden.

Men tack för ditt svar =)

They shoot horses, don't they?

Alltså, avliva gamla Bettan, allt annat vore att plåga en gammal trotjänare.

/Fedde

Fkavipela skrev:
-------------------------------------------------------
> @ OXR
> Byta kassett, kedja, reglage : Mjae, båda
> cyklarna har nog inte gått många mil (<30mil)
> sedan jag bytte senast.

Bodyn på navet är samma, så en konvertering blir inte så kostsam. Du får leta beggat om du ska ha 8-delat.

Men som sagt, 8-delat finns inte att få tag på vettiga grejer längre.

oxr skrev:
-------------------------------------------------------
> Fkavipela skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > @ OXR
> > Byta kassett, kedja, reglage : Mjae, båda
> > cyklarna har nog inte gått många mil (<30mil)
> > sedan jag bytte senast.
>
> Bodyn på navet är samma, så en konvertering
> blir inte så kostsam. Du får leta beggat om du
> ska ha 8-delat.
>
> Men som sagt, 8-delat finns inte att få tag på
> vettiga grejer längre.

klart det finns 8delat och få tag på, kolla ebay. patronen till judyn blir nog marigare

En enda ny xt-kassett för 8-delat, till priset av 100 dollar, när man söker på ebay. Det tycker jag inte riktigt kan betraktas som god tillgång.

Aaaargh... Tror att det är dags för plan (B) nu..

Efter att ha varit ute några vändor i skogen så börjar jag nästan tro att Bettan vill ha lite mer kärlek än jag är beredd att ge henne.

Checklista.
- Vänster växelreglage (gripshift) mår dåligt.
- Höger växelreglage (gripshift) mår lite bättre, men inte bra.
- Min älskade Rockshox Judy SL från -95 är inte bara utan olja, den hejdlöst slapp och gungig. Plus att den knirkar och genekar.
- Behöver byta lager i framnavet.
- Behöver byta lager i baknavet plus att baknavet drabbats av "White Industry"-sjukan. När body och kasetthållare med "kuggkrans" börjar gnaga mot varandra.
- Bromsarna är svampiga (allmän översyn).
- Vevpartiet gnekar.
- Bakhjulet behöver riktas innan det händer något.
- Behöver byta wire + höljen.
- Styrlager "hugger"

Men jag tror att ramen mår bra.. :D

Så hon får leva i sommar.....men sedan måste jag nog låta henne rulla vidare... *suck*

GT.jpg

Bettan (GT Bravado LE från 1995)

Vad är prisvärt och bra idag?

Önskar mig: hardtail, gärna stålram, hydrauliskaskivbromsar, ev framdämpare (ej ett måste)...
Egenskaper: Ska trivas både i skog, på stigar och asfalt. För en stor och tung åkare som gärna står och bryter på tunga växlar.

Tillbaka
Topp