”Renovera” Crescent världsmästarcykel

juanxxx

Aktiv medlem
Hej, jag har kommit även en Crescent Världsmästarcykel som jag vill renovera. Detta skulle bli mitt första cykelprojektet.

Jag undrar dock vilka verktyg behöver jag för att ta isär/byta/sätta tillbaka vevlager och frikrans/kassett?

Finns det något ”billigt” alternativ typ Biltema som funkar?

Sedan har jag en farhåga - cykeln är ju rätt gammal och i sådär skicka - men om jag lyckas få bort vevlager, får jag då tillbaka det igen eller är det svårt?

Vevlager.

Har tyvärr inte tillgång till cykeln nu så kan inte ta några bättre bilder.

Bilagor

• 32BE134E-1FAA-4569-93F5-101E8E311975.jpeg
    32BE134E-1FAA-4569-93F5-101E8E311975.jpeg
    347.2 KB · Besök: 323
Biltema har verktyg som du kan använda, men det finns bättre om man vill. Du behöver ett verktyg för att ta bort Shimano frikrans och en vevarmsavdragare, sen är der bara att skruva. Du får säkert tillbaka vevlagret, sök lite på Fauber vevlager, du har ett sådant men med fyrkantsaxel och separata vevarmar.

Mvh Ulf S.

Om det sitter en Shimano positron bakväxel på och växlarna funkar, var då rädd om växelvajern och vajerhöljet! Det är nämligen lite av en speciallösning, "vajern" (som åtminstone bitvis utgörs av en ståltråd) både drar och puttar bakväxeln och är därför styvare än en "vanlig" växelvajer. Även höljet är lite special i ena eller båda ändarna så det går inte att byta ut hur som helst.

Det går att få tag på nya vajrar och höljen på nätet (du köper vajer och hölje i ett set i en specifik längd) men de är onödigt dyra med tanke på att det kanske inte är världens bästa växelsystem till att börja med. Det vill säga, låt skiten sitta om det funkar!

Här är verktygen du behöver för att ta bort frikransen bak, jag kan rekommendera båda (kedjepiskan håller samma klass som min något dyrare variant)!
https://www.biltema.se/fritid/cyklar/cykelservice/cykelverktyg/kuggkransnyckel-2000038272
https://www.biltema.se/fritid/cyklar/cykelservice/cykelverktyg/kuggkransavtagare-2000023873

Här är verktyget du behöver för att ta bort vevarmarna, själva vevlagret är en annan femma dock, i värsta fall får du be en cykelmek om hjälp (det går att få bort utan specialverktyg men beroende på hur oförsiktig du är så finns risken att du inte får ihop det igen ;-) )!
https://www.biltema.se/fritid/cyklar/cykelservice/cykelverktyg/pedalarmsavdragare-2000038271

Beroende på vad det är för fauber-lager (gängade eller ogängade skålar) så finns det adaptrar som du kan pressa in i ramen för att kunna använda bsa-vevlager. Men då bör du verkligen gilla ramen för då börjar det bli en tämligen dyr historia. Är nuvarande lager fräscht så finns det ju heller ingen anledning till detta.

Senast ändrad:
Tack Ulf och Vidar! Intressant det där med vajrarna. Växel fram har jag redan kopplat ur - kör på stora kuggen. Men växlarna bak fungerar fint med nuvarande vajer.

juanxxx sa:
Tack Ulf och Vidar! Intressant det där med vajrarna. Växel fram har jag redan kopplat ur - kör på stora kuggen. Men växlarna bak fungerar fint med nuvarande vajer.

Om det vore min cykel så skulle jag låtit framväxeln sitta (förutsatt att den funkar). Det är gött med lite fler växlar (du får ju dubbelt så många!!! :-D ) plus att det är kul när gamla prylar funkar!

Vad har du för planer till bygget förresten? Ett bockstyre skulle ju sitta som en smäck... ;-)

Kul. Den här tråden ska jag följa. Du får lägga upp bilder under "renoveringen", eller i alla fall när du är klar.

Jag tog nyligen över min fars gamla världsmästarcykel och tänkte piffa upp den fram över. Men det får bli när jag känner att jag har tid över till det.

Bilagor

• DSC_0144.JPG
    DSC_0144.JPG
    534.1 KB · Besök: 682
Jag är lite inblandad i ett liknande projekt där storklingan behöver bytas. var hittar man en sådan, klingan sitter väl fast i höger vevarm? Jag har hittat lite modernare varianter men det blir ju inte rätt.

Jag ”kapar” tråden lite. Jag har byggt om en världsmästarcykel till fixie, men vevlagret rasade senast jag var ut och cyklade. Har plockat isär det och det är egentligen bara ena kullagret som gått sönder. Men går det att få tag på helt nytt vevlager eller ska jag skaffa nytt kullager bara? Det är inga gängor i ramen så vilket vevlager som helst funkar ju inte...

Om det sitter en Shimano positron bakväxel på och växlarna funkar, var då rädd om växelvajern och vajerhöljet! Det är nämligen lite av en speciallösning, "vajern" (som åtminstone bitvis utgörs av en ståltråd) både drar och puttar bakväxeln och är därför styvare än en "vanlig" växelvajer. Även höljet är lite special i ena eller båda ändarna så det går inte att byta ut hur som helst.
Positrongrejer verkar finnas att få tag på om det skulle gå åt pipan. Verkar som att de har ett antal längder i lager också. (y)

Jag ”kapar” tråden lite. Jag har byggt om en världsmästarcykel till fixie, men vevlagret rasade senast jag var ut och cyklade. Har plockat isär det och det är egentligen bara ena kullagret som gått sönder. Men går det att få tag på helt nytt vevlager eller ska jag skaffa nytt kullager bara? Det är inga gängor i ramen så vilket vevlager som helst funkar ju inte...
Gammal tråd men nytt problem för mig. Samma typ av mekprojekt och samma fråga, vevpartiet rasade och vevarmarna gick inte lossa så fick kapa axeln. Hur/var hittar man lämpligt vevparti som ersättning?
Ramen har ju inga gängor utan bara fasta lagerkoppar. Gängorna satt på vevaxeln.
Någon som har tips på lösning?

Gammal tråd men nytt problem för mig. Samma typ av mekprojekt och samma fråga, vevpartiet rasade och vevarmarna gick inte lossa så fick kapa axeln. Hur/var hittar man lämpligt vevparti som ersättning?
Ramen har ju inga gängor utan bara fasta lagerkoppar. Gängorna satt på vevaxeln.
Någon som har tips på lösning?
Är det en äldre Crescent vi talar om är lagerkopparna i allra högsta grad skruvade. De sitter med Faubergängor.

Hm... Positron. En föregångare. Råder till försiktighet. Många har stångat huvudet i väggen.
Tanken i grunden var nog god. Men pga pianotrådens inflexibilitet, blev dock konstruktionen kortlivad!

Senast ändrad:
Är det en äldre Crescent vi talar om är lagerkopparna i allra högsta grad skruvade. De sitter med Faubergängor.
Japp, en Crescent 307 Fashion Line. Så ok, kopparna är skruvade. Inte testat utan antog bara att de var utan gängor. Tack för infon.

Är det möjligen så att du/någon har förslag på nytt vevlager att sätta dit? Kopparna är ganska risiga samtidigt som jag ändå måste skaffa nya vevar. De gamla satt som berget i axeln som fick kapas för att få bort grejerna.

Japp, en Crescent 307 Fashion Line. Så ok, kopparna är skruvade. Inte testat utan antog bara att de var utan gängor. Tack för infon.

Är det möjligen så att du/någon har förslag på nytt vevlager att sätta dit? Kopparna är ganska risiga samtidigt som jag ändå måste skaffa nya vevar. De gamla satt som berget i axeln som fick kapas för att få bort grejerna.
Svårt att svara på utan bilder, Crescent har haft olika lösningar genom åren. Ett tag var landsvägshojarna franskgängade, innan dess hade de också Faubergängor. Sedan fick deras "bättre" racers BSA-gängor o.s.v.

Jodå Cresent har, (trots att det ifrån början var ett Amerikanskt cykelmärke), provat sig fram med olika lösningar.
Har även mekat med Italienska gängor på deras hojar!

Svårt att svara på utan bilder, Crescent har haft olika lösningar genom åren. Ett tag var landsvägshojarna franskgängade, innan dess hade de också Faubergängor. Sedan fick deras "bättre" racers BSA-gängor o.s.v.
Tack för engagemanget 🤗
Här kommer lite bilder på lagerkoppar och avsågad vevstång:

Bilagor

• IMG_8469.webp
    IMG_8469.webp
    253.6 KB · Besök: 56
  • IMG_7809.webp
    IMG_7809.webp
    271.3 KB · Besök: 63
  • IMG_7832.webp
    IMG_7832.webp
    113.8 KB · Besök: 63
Tack för engagemanget 🤗
Här kommer lite bilder på lagerkoppar och avsågad vevstång:
Precis som @ADD precis skrev, det är ett Fauberparti och för att få loss det måste båda lagerkopparna skruvas ur. Drivsidan är högergängad, andra sidan vänstergängad.

Den enda cykel jag gått bet på var en Crescent med Fauber. Vänster lagerkopp hade totalt gift sig med vevhuset. Jag sågade sönder ramen för att kunna rädda vevpartiet (som var fint).

Hi, Hi, Hi... Jo nöden är uppfinningarnas moder! Kul att du lyckades rädda vevpartiet...
Har många gånger fått använda rejäla doningar till verktyg. Ibland en 40cm lång rörtång för att få loss en fastgnagen kassett. Vidare: Sadelstolpar skall vi inte ens tala om. Har ibland stångat huvudet i väggen!
När "Al och Fe" gifter sig kan det ibland bli ett livslångt äktenskap! Varför? Jo Järnets korrosion kan förenas med aluminiumets oxidation och då kan man, bokstavligen stå med skägget i brevlådan.
Jo! Det finns många fler ex. Kul att höra ifrån en olycksbroder, som stött på patrull.

du hittar en faubervev hos närmaste cykelskrotmek.

vill man ha ett annat vevparti inmonterat finns adapters att köpa.

Som sagt, härligt engagemang, tack 👍 skulle så klart kollat med er före jag kapade men nu gjort. Ska försöka skruva loss kopparna och sedan kolla vad jag kan göra.

Mvh
Ta din MAP-brännare och elda på kopparna, med lågan riktad inåt vevhuset så du inte pajar lacken. Sedan dorn och handslägga. Det brukar lossna. Jag kan nog ha koppar liggande i en låda - dina såg enna trötta ut.

Totalt vevlagerfiasko med min crescent 80-tal. Fauber gängade koppar. Inte så sugen på renovera lagret *igen* då det rasade katastrofalt igen fort, av oklar anledning. Kanske jag som gjort nåt fel, men hursomhelst, skulle hellre sätta dit ett "modernt" ITA/BSA-vevlager. Vänster vevarm hade till råga på allt totalt korroderat fast på vevaxeln, så gängorna som avdragaren fäster på kom ut före vevarmen lossnade från fyrkantaxeln. Försökte med en generisk avdragare, men jag gick bet, så jag sågade av axeln till slut.

För att kunna köra "modernt" vevlager har jag räknat ut att jag behöver en sån här adapter
Mitt vevhus är gängat (många av de här cyklarna hade pressat). Vevlagerkopparna var konstigt nog väldigt enkla knacka lös med bara ett drivdorn i ett av hålen på sidorna av koppen i gängans riktning, det hade jag inte väntat mig.

Men sen är det ju problemet med axellängd och vevarmar. Ett alternativ är att hitta ITA-vevlager med rätt axellängd (verkar vara cirka 125 mm original) och sätta tillbaka höger pedalarm med drev, och hitta en ersättningsvevarm till vänster som har samma geometri. Ett annat är att ersätta vevarmarna på båda sidor och hitta 50/40-drev (singeldrev 40-42 funkar också, använder aldrig stora drevet), och hoppas dreven hamnar med vettig kedjelinje och passar innanför kedjeskyddet (som jag vill behålla).

Enklast och billigast är nog att försöka hitta en till likadan cykel på blocket och antingen använda den istället eller ta reservdelar från den, men ett litet nederlag. Lite kär i den här cykeln, och om jag bara får till vevpartiet är den perfekt för min vardagscykling/jobbpendling som jag använder den till året om.

Några idéer?

signal-2025-05-10-163001_002.webpsignal-2025-05-10-153408_002.webpsignal-2025-05-10-165149_005.webpsignal-2025-05-10-165149_003.webpsignal-2025-05-10-165149_002.webpsignal-2025-05-10-165149_004.webp

Senast ändrad:
Enklaste sättet att laga ett trasigt vevlager är att kolla blocket i närområdet och köpa en till likadan. Så det fick bli så istället, ska ju cykla till jobbet imorgon igen har inte tid att vara utan cykel.

Nu när jag har lite lugn och ro med en brukscykel i ordning kan jag försöka sätta mig in i hur jag monterar ett modernt vevparti i den röda. Ingen brådska.
signal-2025-05-11-150549_002.webp

Lagade en cykel med Fauber i dag. Ena lagret (drivsidan) hade skurit och ut föll kulor och rester av kulringen. Första gången för mig.

Vevlagret i den blå (den jag köpte idag) verkar vara ok. Hjullagrena var kassa dock, flytta över hjulen lite snabbt så jag har tid serva hjulen sen. Hann med göra framhjulet redan ikväll, med nya kulor och nytt fett snurrar det fint, så har god förhoppning att bakhjulet blir bra efter service också.

Livrädd för att serva vevlagret dock, så låter det vara så länge. Jag gjorde ju det själv på den röda för nåt år sedan, och det var helt paj nu. Fattar inte vad jag gjort för fel om något eller varför det skar så fort. Och till råga på allt vevarmen som korroderat fast. Glömde jag verkligen fetta in axeln? Låter inte likt mig... men nåt måste ju ha gått fel.

Inte sugen på att sätta tillbaka ett fauberlager i den röda, så det blir nog en sån där svindyr adapter, verkar finnas kvar en i Finland att få tag på, bara ITA-gäna dock men det får duga (hade föredragit BSA). Eftersom jag knappast kan få tag på en matchande vänster vevarm utan att köpa ännu en cykel så funderar jag på byta hela vevpartiet till ett modernt med ihålig axel och patronlager istället, ska bara hitta nåt med lämplig kedjelinje, och nåt som framväxeln klarar. Mottar gärna tips/erfarenheter om någon gjort den typen av modernisering.

Tillbaka
Topp