Renovera foxdämparen...

• Trådstartare Trådstartare HE
  • Start datum Start datum

HE

Medlem
Renovera foxdämparen...
Hej hallå!
Kör en specialized camber från 2011. Bakdämparen är en, förlåt mig men jag vet inte riktigt, ser ut som en float rp2 eller float rp23....
Nu har det börjat rinna rejält med olja vid rebouncen. Ringde precis lokala cykelhandlaren och det lät som det bara kan vara en packning/oring som hamnat på sniskan alternativt pajat. Någon som råkat ut för detta ras? Det kan inte vara så svårt att åtgärda men en hjälp på traven kan inte skada. Har inte läst på på nätet hur mycket hydraulolja det ska vara i. Någon som vet?

Tack så länge...

Mvh
HE

Renovera foxdämparen...
Renovera foxdämparen...
Fick höra att jag kan betala 1800:- när jag kört min bakdämp 1 år så byter dom ut min dämpare mot en ny, kan va värt det kanske, vet inte om det gäller alla specialized cyklar dock

Renovera foxdämparen...
Ultralite skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag följde denna
>
>
> Superlätt! På tal om det så var det 1 år sen
> så kanske dags igen...

Det där är bra att göra då och då men det hjälper inte TS om det rinner olja vid rebounden. Att byta olja i dämparen och tillhörande packningar är en betydligt mer komplicerad procedur.

Vill minnas att det fanns en tråd som beskrev hela processen men hittar bara den här:
http://happymtb.org/forum/read.php/1/1768228/2050494#msg-2050494
Ger dock en liten hint om komplexiteten.

Renovera foxdämparen...
Just vad jag skulle säga S :).
Jag måste in i det allra heligaste. Tror jag stjälper mer än hjälper om jag ger mig in där. Själva nålen som löper längst in i oljedämparen har fastnat. Har läst runt lite och funderar på om det är den berömda lilla packningen som hamnat på sniskan. Det blir nog att lämna in ändå.
Tack för snabba svar.
Med vänlig hälsning, HE

Renovera foxdämparen...
Tack Einarsson! Jag skulle få betala 1200kr i inbytesdämpare och få tillbaka en renoverad.
922kr på foxservice.nu är ju ännu bättre. Då är ju nästa fråga. Finns det en ännu nyare och bättre modell som passar på min hoj?
Någon som handlat med foxservice?

Renovera foxdämparen...
Har inte använt Foxservice än men ska snart skicka min RP2 DRCV dit. De är ju det enda auktoriserade Fox-stället i norden typ. Finns inget i Sverige. Man bara skickar dit grejerna så kommer de tillbaka servade och fina. Så har jag fattat det. :-) Tror kanske tom man får en sån postlapp hem som du kan sätta på paketet och lämna på posten.

Det är en vanlig service man beställer där igenom iaf.

Renovera foxdämparen...
Härligt. Är du nöjd med hur det funkade via foxservice.nu? Fick man en postlapp hem eller hur funkade det? :) Ska skicka in min ganska snart också tänkte jag.

Renovera foxdämparen...
Jag mailbombade de stackarna då de inte hade telefon. :)
Jag gick in på deras sida klickade på dämparen som jag hade och gjorde ett köp. Köpet innebar att de tog mina visa uppgifter och diverse andra uppgifter. Jag gick till posten och köpte ett vadderat brev och bad om rekommenderat. Skickade dämparen. Sedan skötte det sig själv. De betalade frakten tillbaka och efter leverans tror jag de drar kostnaden.

Lätt som en plätt. Märkte att jag saknat cykeln när jag stökat runt på en single speed ;)

Renovera foxdämparen...
HE skrev:
> Just vad jag skulle säga S :).
> Jag måste in i det allra heligaste. Tror jag
> stjälper mer än hjälper om jag ger mig in där.
> Själva nålen som löper längst in i
> oljedämparen har fastnat. Har läst runt lite och
> funderar på om det är den berömda lilla
> packningen som hamnat på sniskan. Det blir nog
> att lämna in ändå.

Japp, in i det allra heligaste. Proceduren är inte speciellt svår egentligen, ungefär som att serva framdämparen, där det krävs ett bra verktyg för att hålla fast dämparaxeln (röret inuti dämparen) där i sin tur "pinnarna" för retur och pro pedal sitter.

Rrhllare.jpg

Mitt eget klämverktyg.

RP23_020.jpg

Enligt Fox.

Att någon av de små o-ringarna skulle hamna på sniskan har jag svårt att tänka mig, däremot kan de ju ha skadats.
Att fylla på kväve efteråt är inte heller det speciellt svårt, jag snickrade till mig ett eget verktyg för det. Det svåra var att hitta en regulator för rätt tryck (27,5 bar).

Renovera foxdämparen...
Jag hade oljeläckage runt reboundknappen på en av mina dämpare. Det visade sig att den innersta axeln som håller propedalnålen hade oxiderat lite (var inte helt blank utan lite svartgrå) på den sida som är i botten av dämparen, dvs som måste hålla tätt mot en liten oring vid rebound propedal reglaget. Jag drog ut axel utan att behöva skruva loss dämparaxeln som på bilden i posten ovan. Sedan tog jag bort oxiden från axeln (är gjord av aluminium) med autosol, satte på lite fett, monterade ihop allt och läckan var borta, dvs utan att byta oring. Jag gissar att axeln kan oxidera om vatten kommer på dämparen och letar sig in under reboundreglaget, kanske vägsalt hade hjälp till.

Det måste finnas ytterliggare en oring som slutet tätt mot slutet av reboundaxeln. Om det skulle bli oxid på rebound axeln så måste man nog skruva loss dämparaxeln enl posten ovan... eller om någon av oringarna behöver bytas förståss..

Renovera foxdämparen...
Viktor2 skrev:
> Jag gissar att
> axeln kan oxidera om vatten kommer på dämparen
> och letar sig in under reboundreglaget, kanske
> vägsalt hade hjälp till.
>
> Det måste finnas ytterliggare en oring som slutet
> tätt mot slutet av reboundaxeln. Om det skulle
> bli oxid på rebound axeln så måste man nog
> skruva loss dämparaxeln enl posten ovan... eller
> om någon av oringarna behöver bytas förståss..

RP23snitt.jpg

Rostigreturpinne.jpg

I mitt fall var det returpinnen som var drabbad. Detta upptäckte jag efter att jag hade monterat ner dämparen pga ett skumt ljud i den. Men det läckte inte där, tror faktiskt det var kvävetrycket som hade minskat, för dämparen lät i stort sett likadant efter service, innan jag fyllde på kvävet.
Gjorde som du och använde Autosol. Och passade på att byta ut fjädern som satt utanpå det drabbade området (det verkar inte sitta en fjäder på alla dämpare). Det var snålt med fett från början vid reglagen (liksom på gaffeln), jag fettade in med ganska mycket Superlube och vid nästa service såg det bra ut.

Renovera foxdämparen...
Fältprästen:
tack för sprängskissen och bild på samma oxidproblem som jag hade fast på propedalpinnen. Om det är så att det generellt är snålt med fett under reglagen då kanske det kan vara en ide att fetta in fungerande dämpare i förebyggande syfte, speciellt för en cykel som riskerar utsättas för vägsalt.
Fråga:
Kan man ta loss rebound och propedal knappar och mekanism utan att riva ner hela dämparen och unvika att behöva dra ur propedal och reboundpinnen ? Om det går skulle man kunna trycka in lite fett i mekanismen under reglagen. Om man öppnar den lilla insexskruven längst bak på dämparen borde reglagen och mekanismen lossna.. men frågan är om man lätt kan montera dem tillbaka utan att riva hela dämparen.

Tillbaka
Topp