Renovera Peugeot Racer

lolollopling

Ny medlem
Renovera Peugeot Racer
Hej

Jag är ganska ny i cykelvärlden, köpte min första MTB i slutet på sommaren i år.
Har idag plockat fram pappas gamla räser cykel från 80-talet med baktanken att försöka göra den cykelduglig.
bild01.jpg ht=413

Det jag kunnat luska fram är att det är en Peugeot Alege med Mafac "Racer" bromsar och Simplex växlar både bak och fram.

Akuta fel som jag hittat hitills:
Bakhjulet har en trasig eker.
Bakhjulet sitter inte fast, har inte sett röken utav någon skruv som ska hålla fast det.
Bakbromsen går inte tillbaka när man bromsat.
Punka på båda däcken.

Är som sagt ny men detta låter inte som något övermäktigt projekt, tror det är tubdäck för när jag drog lite i dom så såg det ut som om de vore fastlimmade stämmer det?
Hjulet lämnar man in till en cykelverkstade så fixar dom det snabbt och billigt?
Vad kan det vara för fel på bromsen?

Jag ska ta mer bilder imorgon när det är ljust ute på detaljer och trasiga delar. Målet är att få sätta dit några nya Vätternrunt klistermärken då pappa redan satt dit nio stycken.
Hoppas på att få mycket hjälp och respons här ifrån.

Renovera Peugeot Racer
Den cykeln behöver MYCKET kärlek....Allt behöver garanterat gås igenom. Ta isär, renör, putsa, smörj.

Förmodligen är hela drivpaket slut så ny kedja krans o drev är nog ett måste om du skall komma runt Vättern en gång till.

Mycket jobb men den kan bli fin om du vet vad du gör.

Renovera Peugeot Racer
...tror det är tubdäck för när jag drog lite i dom så såg det ut som om de vore fastlimmade stämmer det?
Ja.

Hjulet lämnar man in till en cykelverkstad så fixar dom det snabbt och billigt?
Ja, skulle gissa på 150 kr och uppåt, beroende på verkstad och skick på hjulen. (Du får nog slita bort tuberna först.)

Vad kan det vara för fel på bromsen?
Smörjning i leder, handtag eller vajrar, eller valfri kombination av dessa. I värsta fall är fjädrarna av, då är det jobbigare.

Nu är jag ingen expert, men här kommer mina reflexioner:

Jag skulle lägga tid/pengar på ett sådat projekt endast om jag är säker på att cykeln passar mig. Så kolla gärna om det gör det. Rätt storlek på hojen är A o O.

Om du går vidare, börja med att ge ordentligt med kärlek till hojen med svinto, avfettning och allehanda andra rengöringsmedel.
Smörj upp allt igen.

Byt...
...vajrar (vill man inte lägga mycket pengar duger Biltema),
...tuber (här får du också bestämma ambitionsnivån, kolla med närmaste cykelhandlare vad han har i vilken prisklass),
...styrlinda

Kolla att kedjan inte är helt slut.

Sen får du avgöra om du vill ha kvar skärmar osv, men det är mest utseendet.

Lycka till...

Renovera Peugeot Racer
hakanf skrev:
-------------------------------------------------------
> vad är det för skum vinkel på gaffeln? 90
> grader?

Jag tänkte också på det, den verkar ha negativt försprång. Men jag tror att det är synvilla pga reflexen o bildvinkeln. Annars blir det spännande att cykla på den.

Renovera Peugeot Racer
jag har vart precis i samma sits som du. Man tänker att en gammal cykel ska väl gå lätt att få iordning på. Men det är ofta rätt mkt jobb med en så pass gammal orörd cykel. Klart det går få ordning på det. Men räkna med som nån skrev att hela drivpaketet kan behövas bytas ut. Men en början kan ju vara fixa hjulet och limma på nya däck. Men bara det kostar ju lite.

Renovera Peugeot Racer
Nu har pappa kommit hem och har pratat lite med honom
Det är inga roliga nyheter, när han cyklade med den senast så åkte han in i en bil bakifrån, därav den tokiga framgaffeln.

Renovera Peugeot Racer
tänkte att den kanske var krockad, men gaffeln såg ut att gå i linje med styrröret. Det ser då mer ut som den släppt i övre lödningen...

Renovera Peugeot Racer
Då blir det verkligen spännande att cykla på den :-)

Men misströsta inte, är du verkligen övertygad om att du vill lägga tid o pengar på att renovera en gammal "sunkhoj" går de att hitta här-o-var. Även om vissa tycks mena att de sitter på en guldgruva iom att fiximanin gjort gamla stålramar dyra och eftertraktade, så går det med lite flyt att hitta objekt man kan få ta över för deras riktiga värde - ett par bärs.

Som sagt, lycka till.

Renovera Peugeot Racer
Kul kuriosa..
Körde vättern själv -96.
Man kan väl säga att man var ganska vältränad på den tiden , hade lagt ner min tävlingcykling året innan , pga problem med knä.
Körde för motionens skull , tränade och körde några lopp.
Höll jättefint , ända tills vättern och Elmia...
Och då hade man 22mil kvar.
Bryta finns inte i min värld , så det tog lite längre tid bara...

Jag tror att även om du får ihop hojen och tänkte ge dig ut på den , så får du vara riktigt bra tränad för att klara !
Finns grupper som cyklar på gamla tävlingshojar , men det är tävlingscyklar , riktiga racers.

Din fars gamla peugeot ...
Jag har några sådana på vinden med.
Gamla hojar som någon kanske vill förbarma sig över ..

Bygg en singlespeed eller något av den , använd den till vardags , när det är fint väder och inte blåser för mkt.
Bara att hitta delar...

Går att fixa om man kan lite själv..
2 billiga tub + klister 500:-
kedja/krans 200-250:-
Styrlinda 50-100:-
Vire 100:-
Snabbkopling bak 20-100:- (finns beg i massor..)
Gaffeln går lätt att rikta (kanske inte blir 100% , men körbar)
Sno runt styret och ge den stryk , alt, ta loss...

1 liter diesel , plocka ner allt och tvätta med pensel i låda/burk, montera ihop med nytt fett, typ rött skf.
Putsa och feja.

Jag tror att ,om du har ambitionen att cykla vättern,du ska skaffa en modernare hoj med rätt geometri , och för det första skall styret aldrig vara over sadeln....

Vi hjälper dig gärna med våran erfarenhet , vi gamla raceruvar

Mvh Emil , Halmstad

Tillbaka
Topp