Renovering av barncykel, hur lossa vevparti och styre?

magnooz

Ny medlem
Hej! Lillgrabben på smart 3 år är cykelintresserad å vi håller tillsammans att renovera en liten hoj som han ska få. Ramen är lite sliten så jag tänkte låta grabben gå lös med sprayfärg på den. Men först skulle jag vilja montera loss allt från ramen och slipa bort lite rost.
Fått bort allting förutom styrstammen och vevparti.
Styrstammen är jag osäker på hur jag lossar, men läste på http://www.classicmotor.se/artiklar...lossar-man-styrstangen-pa-en-husqvarna-cykel/ som verkar vara ett liknande styre som denna cykel har. Jag har fått loss skruvem längst upp, men osäker på om jag har en "kona" som texten i länken beskriver. Om jag har det så har den rostat fast. Behöver jag lossa något mer än skriven längst upp för att styrstången skall lossa?
IMG_20200819_231957912_HDR.jpg

Bild underifrån (från gaffel)
IMG_20200819_232116682_HDR.jpg

Min andra fråga är hur jag får loss vevparti eller åtminstone så mkt att jag kan få loss kedjeskyddet? Är det NGT speciellt verktyg jag behöver?
IMG_20200819_232007604_HDR.jpg

Tar även tacksamt emot tips på hur jag bäst förbehandlar ramen inför en spray målning. Detta är såklart ingen fincykel och kommer få utstå hård behandling, men kul om jag å grabben kan göra den snygg så han kanske tar lite ansvar för den om han förstår arbetet bakom.

Hutnu

Aktiv medlem
Du kan ju prova att skruva i skruven en bit igen och knacka till den lagom hårt så kanske den expanderande nederdelen lossnar. Sen kan du dränka rasket i 5-56 och vänta en stund innan du vrider loss styret.

Salabaladala

Aktiv medlem
Skruva i skruven i styret igen och ge den en smäll med klubba så lossnar kilen.

Vevpartiet syns inte tydligt. Kan du fota så man ser den svarta ringen ordentligt?

GurraG

Aktiv medlem
Troligen behöver du en 54-016 från Biltema för att lossa vevlagret.
Dock svårt att se på bilden.

magnooz

Ny medlem
Tack för tipsen! Att skruva i skruven å banka lätt med hammare gjorde susen. Nu är styret loss :)
IMG_20200820_073306664_HDR.jpg

Här är en närbild på vevparti. Tror ni vevlageravtagaren från Biltema passar? Jag ser inga spår nånstans. Misstänkte att det är något hölje som sitter över själva vevlagret, t.ex för att skydda mot smuts? Försökte känna lätt med en skruvmejsel om det gick att pilla av men kändes inte så..? Dock känns det som höljet är i plast. Funderar på att byta hela vevparti för det är inte alla särskilt mjukt att rulla runt...

IMG_20200820_072537675.jpg

Hutnu

Aktiv medlem
Kan det vara så att man plockar ut det från andra hållet? Hur ser det ut där?

edit: jag är trög, du hade ju redan postat en bild från andra hållet. Alltså, det ser ju ut som att de är permanent monterade, de där delarna. Eller går det att bräcka bort den utanpåliggande ringen?

Senast ändrad:

magnooz

Ny medlem
Nu har jag gjort flera försök att få loss vevparti på denna cykel, men lyckas inte. Någon som har någon idé? :) Bifogar en liten film jag spelat in på åbäket.

Det står "E&T" "Germany" och "30⌀" på sidan. Jag har varit på med en polygrip och försökt vrida på höljet (definitivt av plast) men verkar ej vara gängat. Har även försökt slå loss det med en kil och hammare, men sitter som berget. Jag börjar nästan tro att detta är pålimmat på något vis, som nån slags kostnadsbesparing för tillverkaren? Har någon sett något liknande innan?

magnooz

Ny medlem
Intressant! Jag har nu varit i kontakt med Puky (tillverkaren) och de säger att man inte kan få loss vevparti utan specialverktyg, men att det "kanske går med en hammare". Vilket för mig också antyder att det är ett press-fit bottom bracket. De skriver också att om jag slår ur det så behöver jag nog skaffa ett nytt. De tillverkas inte längre, utan de kunde isf erbjuda något slags "conversion kit" för deras nya vevparti.
Hur som helst blir det nog en dyr affär att ordna (frakt + specialdelar osv). Jag kanske bara yolo-slipar så gott det går med vevparti och kedjeskydd fortfaramde påmonterat, och sen sprayar alltsammans. Rosten har jag fått bort rätt bra med stålborste och det borde ju gå fint att spraya över den gamla ramfärgen om jag bara kör lite med sandpapper först.

magnooz

Ny medlem
IMG_20200822_102801565_HDR.jpg

Provsprayade framgaffel med primer, ett lager svart bättringsfärg och sen klarlack. Billiga färger från Biltema så förväntar mig inte att det håller en evighet men verkar åtminstone schysst vid första anblick :)

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer