Renovering av bromsar på MTB (V-broms)

Kimda

Ny medlem
Hej,

Jag har nog aldrig meckat med bromsar på en hoj förut.
Då jag tänkt komma igång med att pilla lite med i alla fall den gamla hojen (ny på gång framöver), är bromsar en vettig sak att börja pilla med?

Det jag tänkt göra är att byta klossarna samt ställa in det så att de tar tidigare än nu (säkert dumt formulerat).

Bör jag byta allt eller bör jag komma undan med att bara byta klossar samt sätta dit en ny "ställskruv" på bromshandtaget (roligt nog stulen för en tid sedan(!?!))?

Tacksam för svar

Bromsarna är bra att börja med. Byt klossarna om de är slitna och ersätt ställskruven. Det är möjligt att du måste byta vajrar och vajerhöljen också, men börja med att smörja vajrarna och se om det hjälper.

Mashimaro: Tack för svaret. Då drar jag igång med det. Börjar kännas lite larvigt att lämna in hojen för sådant här småpill. :-)
Får se hur vajern beter sig när jag bytt klossarna. De har "dragit ut sig" lite med tiden men jag tror de ska vara rätt ok.
Ska bli kul att fixa lite.

Är på ett sådant otroligt cykel-humör så det är sanslöst just nu :-) ...och då var det lite läbbigt den första morgonen jag satte mig på cykeln för att trampa till jobbet för att i en nedförsbacke upptäcka att jag inte hade några bromsar alls.

Jag kan rekommendera olja som innehåller teflon för att smörja vajrarna. Det funkar hur bra som helst för mig. Jag använder den från Biltema. Dra ut vajern från höljet, sätt den lilla slangen från sprejburken mot hålet i vajerhöljet och spruta tills olja kommer ut ur andra änden av vajerhöljet. Ett tips är att göra detta en bra bit från cykeln så att du inte får en massa olja på fälgarna.

Tillbaka
Topp