Renovering av gammal minicykel.

• Trådstartare Trådstartare KMJ
  • Start datum Start datum

KMJ

Aktiv medlem
Bland det första jag såg när jag började mitt nya jobb för si-sådär 12 år sedan var en rostig och gul minicykel. Då cyklar slits och slängs på månadsbasis så spenderade jag nästan 5år med att hålla koll på den lille skönheten och när den till sist hamnade i skrotbingen fick den flytta till mitt överfulla förråd.
Nu i efterhand så hade originallacken kanske kunnat fixas men då höll jag på med morfars gamla Amazon och där fanns färg över, så cykeln skrapades och slipades plåtren och grundmålades för att sedan få några varv med Volvos grafitgrå (färgkod 81).
Sen kom livet emellan och den glömdes bort bakom huset. Nu ytterligare en 5år senare eller så, så börjar grabben lära sig cykla och pappa behöver en mindre cykel inför de kortare turerna.
Valet var att köpa och göra en bmx-inspirerad cykel av en barncykel eller att fixa till denna.
Så steg ett är väl att få av vevarmarna, de ser ut att bara vara pressade på så det blir väl att använda en sån där svänghjulsavdragare och våld för att sedan kolla vad det är för lager. 20230708_151229.jpg20230708_151238.jpg20230708_151244.jpg

Bilagor

• 20230708_151254.jpg
    20230708_151254.jpg
    920.1 KB · Besök: 73
Den har använt lager-på-lager-metoden. I Linkeboda hade jag minicykel. Perfekt i stan. Roligt när jag hämtade min 198 cm långe kompis vid 'Station, och han stod på pakethållaren hela vägen till Valla.

Så, lite avfettning och en gammal tandborste så ser de bättre ut.
20230709_063317.jpg

Men "tänderna" ,i brist på annat ord, på det nedre lagret verkar ha blivit lite böjda utåt så kulorna stannar inte på plats. Jag antar att jag får ge dom ett slag med hammare och don för att kulorna ska komma i kontakt med axeln.
20230709_063309.jpg

Det defekta lagret var ju installerat på fel håll så det är ju inte så konstigt att det var lite svårt att få till det :-)
Jag får se om jag kan klämma till lagret eller om jag behöver byta det/dom.

Jag körde till jobbet och lyckades hitta lösa kulor så jag ersatte det befintliga med dessa istället. Enligt allsvetande youtube så ska det tydligen inte vara några problem.
Jag petade in 11st totalt.
Dock är det lite lurigt att kompromissa mellan minimalt glapp och lättrullat. Drar man nån grad extra så minskar glappet men då tar det emot när man trampar.

Sen så fick jag en 20" barncykel (gammal, gul Kilimanjaro) med tre växlar och lite annat.
Jag kommer nog slakta den och flytta över hjul, växlar, stänkskydd, pakethållare m.m. från den.

Ett tillägg, jag fick ju ta ett varv runt kvarteret och jäklar, vad vingligt det gick.
Den är inte direkt stadig och styret/stången vinglar.

Har för mig att styrröret och dess hållare/framgaffel inte tyckte om varandra på min minicykel, kolla det. Styret svängde men inte cykeln. Däcken var nog också usla, tunna och sladdriga, men du fixar det kanske med nya hjul, då. Även mina bromsar var usla. Ja, mycket var bättre förr, men inte fan var det bra... /Allan Edvall-monolog./

Tillbaka
Topp