Renovering av gammal tandemcykel [Bilder]

Miner2049er

Ny medlem
Under vintern tänkte jag ge mig på att rusta upp en gammal tandemcykel som stått på landet i åtminstone 40 år. Cykeln var senast i bruk runt 1970-talet vilket jag bara tycker gör det hela mer intressant. Det jag främst tänker ge mig på är att rusta upp däck och hjul. Trelleborgsdäcken, som tyvärr är hårt musangripna, är 26 × 2 × 1 1/2 vilket, om jag inte helt missförstått, motsvarar 54-584 på ETRTO-språk? (fälgarna är f ö ungefär dubbelt så breda som mina MTB-fälgar). Det jag kört fast på är ekrarna. Det saknas ett antal i varje hjul. Jag får måtten på ekrarna till 2,5 × 283 mm. Var hittar jag sådana ekrar? Jag antar att man inte vågar chansa och köra med tunnare ekrar, eller? Det rör sig om 6 resp 2 ekrar.

Jag kommer säkert ha fler frågor under projektets gång, och kommer uppdatera med bilder vartefter. Här är en bild på skönheten:

_E2Q7561_1.jpg

Senast ändrad:
Kolla med nån moppeverkstad om de har ekrar som passar. Lycka till med projektet!

Du kan ta tunnare ekrar om du sätter mässingsbrickor i flänsen så de inte äter sig igenom godset i naven. Det kan dock vara läge att byta alla ekrar på en gång. Speciellt i framhjulet ser det ut som.

Tjena!

Om man inte bryr sig om att behålla stenhårt klassiskt utseende så skulle jag satsa på att bygga nya hjul. Fälgstorleken är samma som 650B eller 27,5" om man nu vill benämna det så. Det finns alltså gott om feta lätta alufälgar att välja på som klarar av tyngden från en tandemcykel..

Säker på att ekrarna inte är 2,3mm förresten? Klart lättare att få tag på.. Ska kolla imorgon om inte jag har några liggandes som jag kan skicka i ett kuvert till dig..

Kaske idé att beställa nya ekrar till båda hjulen och då även passa på att beställa nya nipplar så att hjulen håller. Jag skulle inte rekomendera 2mm alu ekrar på en tandem direkt... beställ riktiga 12ga i kromat stål (antar jag att det är du har nu) med rätt mässingsnipplar - visst kostar det några kronor, men det håller i 30 år till då och du kan känna dig säker när du cyklar.

Tycker du att det är för dyrt så försök jaga hem från någon gammal cykelhandlare som kan ha om du har tur.

Lycka till och hoppas att du får liv i cykeln - kul objekt att bevara!

Gjorde samma sak för ett tag sedan. Min tandem saknade bakhjul och framhjulet var slut. Jag köpte en billig cykel med sjuväxlat nav på blocket för 250 kr och slängde på de hjulen istället. Blev inte lika snyggt som med originalhjul men väldigt trevlig med sju växlar.

Har nog kvar framhjulet med trumbroms om det kan vara intressant?

Senast ändrad:
kolla med Rösebäcken om de har ekrar http://rosebackenscykelomotor.se/
Hjulen är av transporttyp lika de som användes på tidiga Hva & Monark mfl mopeder.
Sitter det trumbroms i framhjulet?
Hade nog varit idé att köpa ett tidigt duomatic eller triplex baknav + rätt ekrar och ekra om bakhjulet
blir bättre broms samt lättare att trampa

Cykeln är ganska gammal, nånstans sent 1920 alt tidigt 1930 tal, svårt att säga bilden är lite dålig

PS kan ha ett par risiga novoletthjul med bra ekrar, kommer från ett lik bärgat ur en märgelhåla!

Tack för alla tips!

Kneecap: Så 584 är samma som 650B? Det öppnar ju verkligen upp för nya alternativ, där lärde jag mig något nytt. Tack, jag återkommer angående eker-erbjudandet. Jag mätte igen, denna gång med digitalt skjutmått och får tjockleken till 2,45 mm.

T_M: Låter intressant, vad är det för mått på ekrarna på dina märgelhåle-hjul? Cykeln är gammal, men så gammal hade jag aldrig anat. Jag postar lite fler bilder så får vi se om du fortfarande håller fast vid din teori. =)

Sätt 26" -559 på den. Med feta däck får du samma omkrets som med 27,5 -584. Passar i ramen! 584 med feta däck blir nog för mycket.
Jag tippar på att den är från åren runt -50.
Lycka till!

Angående datering så har jag använt detta: http://veterancykel.se/Datering-av-cyklar-fr-n-1900-1960/
Om du borstar rent baknavet så kan du hitta en datering där om det är Novo eller Torpedo.
Är navet ett New Departure så kan den vara ännu äldre...... de bakåtriktade hjulgafflarna bak och klockveven pekar åt det hållet.

Pakethållaren & (troligen) skärmarna är nyare, finns det ett hål för främre skärmstaget?
Det är alltid svårt att vara exakt när det gäller gamla cyklar och ännu värre är det med en tandem

Gillar lykthållaren som är fastnajad med stängseltråd!!

http://mo-ped.se/bike/em_org1.htm

Hej
Jag hittade ett gammalt inlägg där du skrev att du har ett framhjul till en tandem. Finns det möjligen kvar?
Jag har en tandem utan framhjul nämligen.
Hälsningar Per Olsson
0768660209

Tillbaka
Topp