renovering, ta bort lacken..?

• Trådstartare Trådstartare Sam
  • Start datum Start datum

Sam

Aktiv medlem
tjenixen allihopa!

jag har en gammal s.k. "MTB" av märket PEAK som jag köpte '97. den är i stort sett i orginalutförande, inte ens kedjan har bytts! drivlinan är helt genomrostad. nu tänkte jag bygga om den till en njutbar pendlarhoj. när jag väl ska hålla på så tänkte jag lacka om ramen i mattsvart (nuvarande färg är orange). hur får jag bort färgen? hur får jag bort dekalera? borde jag ta bort nuvarande färg innan?

jag vill så gärna göra detta.. det verkar kunna bli ett roligt projekt (ja, trots att ramen uppskattningsvis vägen 3kg!).

Jag skulle nog rekomendera förtunning eller aceton. Förtunning finns i färgaffärer och fungerar utmärkt. Pensla på ganska flödigt och det bör lösa upp sig ganska hyggligt. Billackerare använder en pasta som de smetar på som får lacken att mer eller mindre krull ihop sig. vet dock ej var/om man kan få tag på detta, men kolla om du har nåb kontakt på nån verkstad. För övrigt så bör du tänka på att slipa ramen med ett fint slip-papper innan du målar om så att färgen fäster, det gör den knappt på ett blankt metallrör. och använd primer!!!!

Annars brukar här flitigt rekomenderas att man penslar ramen med dot-olja (köpes billigt på närmsta mack tror jag) och låter den ligga ett dygn eller så. Se till att den inte ligger på något kännsligt golv OCH att den är tätt inslagen i soppåsar. Starka grejor!

Köp färgborttagningsmedel, innehåller N-metyl-pyrrolidon. Färgen blir till gegg som man kan skölja bort med vatten. Man kan behöva sätta på färgborttagning i flera omgångar och skölja i mellan.

Jag har gjort en liknande manöver, lackat om ramen alltså. Själv gjorde jag det på en gammal tung stålram med ordentligt gods i rören så jag tvekade inte en sekund utan gick på med sanpapper. Först 80papper sen 100/200 kanske 300 för att få en schysst yta. Sen grundade jag med en burk (Biltema) primer och målade med en burk mattsvart för att sedan avsluta med en burk klarlack. Alltihop fårn Biltema tot kostnad under 200 spänn har jag för mig...

Hur är färgen som är på nu?? Är den schysst behöver du ju bara mattslipa den. Annars måste du ju grunda ramen igen.... Så funkar det med bilar i alla fall.... fast du kanske har något speciellt önskemål med det hela?? hur du än gör...lycka till!!

cerberos skrev:
-------------------------------------------------------
> Hur är färgen som är på nu??

färgen är väldigt matt, men jag föredrar nog att göra som Pär L har gjort. proffsigt arbete liksom.
självfallet kommer jag att lägga upp bilder på hela historien precis i god happyanda.

dot olja hmm har för mig att lacken inte riktigt vill fästa då??
Men jag kan komma ihåg fel skulle ju inte precis va första gången det =)

kolla me den lokale bil lackarn om han har nå stripper (nej inte fruntimmrerna utan ett färgbort tagnings medel)typ bums nu för tiden är det ju bara firmor som får handla den icke miljö vänliga fungerande varianten.
Go`natt

Saltsyra ,bara att pensla på och färgen rinner av men va försiktig och använd munskydd glasögon oljehanskar och stå utomhus

Jobbade själv med att få bort lacken på en ram från -97. Färgbortagningsmedel som går att köpa i butik fungerade inte alls. Tinner och aceton funkade inte heller. Det fanns ett medel förr som hetta Bums - det förbjöds - och hittar man en gammal burk av det så är det klart. Dot-olja kände inte jag till och har inte testat. Om du inte står ut med gammal lack under den nya, så är blästring ett alternativ. Rekommenderar pulverlackering - den blir seg och stark.

Skall man ta bort 2k-lack så är det industriellt färgborttagningsmedel som gäller, typ 3M eller liknande. Men det är rätt svårt att köpa som privatperson och inte så roligt att leka med. Därför brukar jag rekommendera DOT-bromsvätska.

Men det funkar ju inte på en pulverlackerad ram. Då måste man ta bort färgen mekaniskt.

Är ramen målad med nån 1k färg, typ sprayfärg eller liknande, så är det betydligt lättare att få bort färgen. Då kan t.o.m något miljövänligt alternativ fungera.

Vissa färgborttagningsmedel är inte helt kompatibla med aluminium. Det kan vara värt att kolla också. :)

Men har inte det här diskuterats ordentligt förut? Hmm... dags att få in en sån här tråd under Läsvärt.

Senast ändrad:
En liten fundering jag har..

Hur gör man med lackeringen runt vevlager.. hylsan?
För att få det i gängorna är väl inget vidare, och sen så ska väl sidorna vara jäääävligt paralella och vinkelräta mot röret..
Hur görs detta? :)

förstår inte riktigt den där biten med parallell men det får väl ligga mig till last...
Du får maskera vevlagret om du inte vill ha färg i gängan. Jag har varit med och lackat en del bilar och kan intyga att det är mycket jobb att spackla och slipa. Maskera är också mycket jobb. Själva lackjobbet är det som går fortast. (Därmed inte sagt att det är lättast)

Förstår fotfarande inte riktigt varför all färg måste bort om den inte är krackelerad, sprucken eller har stor jack?? Eller är det redan ett tjockt färglager?? Det är bara att vattenslipa och måla...är det vikten nu igen eller ;) Har du metallrent så är det lämpligast att målamed en riktigt bra primer och grundfärg och sedan kulören och eventuell klarlack på topp. (klarlack måste med metallic)

Du får lägga ur en bild när du är klar :)

Tillbaka
Topp