Renoveringstips?

t0ny

Ny medlem
Renoveringstips?
Ny här på forumet, brukar mest hänga på ett annat cykelforum eftersom jag nuförtiden mest cyklar landsväg. Nu har jag dock ett projekt på gång som jag gärna vill diskutera med folk som har koll på mtb.

Jag köpte nyligen en gammal Balance AL-750 på loppis och tänkte pyssla med den i höst tills den är i funktionellt skick igen. Egentligen räcker det om jag får den att rulla tillräckligt för att duga som pendlingscykel för korta avstånd, men det hade varit roligast om jag kunde ta några rundor i skogen på den då och då (det blir inte ofta, men några gånger per år hade varit guld).

Bak- och framväxel är Deore XT (8-/3-delat), vevpartiet är LX och bromsarna är centrumdragna Dia Compe. Framgaffeln är helt odämpad. Cykeln lär vara från 1995 eller däromkring.

Efter en genomgång verkar det som att jag behöver byta bakhjulet och kassetten (hjulet går nog att fixa men jag har ett bakhjul + 8-delad 11-30-kassett liggande som jag ändå inte använder), samt vevpartiet (det var inte lätt att hitta hyfsat billiga drev till det vevpartiet, så jag byter nog det mot ett nytt Alivio istället).

Tanken är att hålla det här projektet ganska billigt, så jag behåller så mycket jag kan. Det jag funderar över är om jag ska behålla de centrumdragna bromsarna och GripShift-reglagen (jag har alltid kört RapidFire, har ingen erfarenhet alls av GripShift)? Jag har ingen aning hur det är att cykla i terräng med centrumdragna bromsar, har bara använt V-bromsar och skivbromsar tidigare i skogen.

Såhär såg cykeln ut direkt efter köp:
https://picasaweb.google.com/100828331039946402821/BalanceAl750

Nu är den nedplockad för rengöring, smörjning och kontroll av komponenterna (samt byte av det som behöver bytas).

Renoveringstips?
Bromsarna heter cantilever. När jag var sämre på att meka avskydde jag såna. Det finns olika åsikter om huruvida de är kassa eller helt ok, jag har aldrig prövat skog med dem.
Om prylarna är i ok skick o budgeten är tight skulle jag behålla reglage o bromsar, o kalla det retro. Byta upp dig kan du alltid göra när det är trasigt.

Renoveringstips?
Jo, jag vet att centrumdragna fälgbromsar är en typ av cantilever-broms, men det är ju V-bromsar också, så jag ville förtydliga att det inte är V-bromsar.

Renoveringstips?
t0ny skrev:
-------------------------------------------------------
> Jo, jag vet att centrumdragna fälgbromsar är en
> typ av cantilever-broms, men det är ju V-bromsar
> också, så jag ville förtydliga att det inte är
> V-bromsar.

Det är väl iofs korrekt, men då är ju roller cam-bromsar egentligen också en form av centrumdragen cantilever. Och i dagligt tal gör man väl bara en uppdelning i cantilever, v-bromsar, hydr. fälgbromsar (magura), och mekanisk/hydraulisk skivbroms på mtb. Så jag skulle också säga att det du har är så kallade klassiska cantileverbromsar.

Men för att svara på din fråga: Jag har en äldre Cycle Pro-mtb med den bromstypen. Inga problem att låsa hjulen i torrt, men modulationen är inte i närheten av v-bromsar. Och när de blir blöta försvinner en stor del av bromsverkan, t o m när man kramar handtaget för knug och fosterland. (Även om belägg och fälg förmodligen är en faktor här också.)
Kort sagt: De får stopp på cykeln, men ha inte för stora krav på känsla.

Om du vill uppgradera till v-bromsar är det lätt gjort, men du åker på att byta reglagen eftersom de drar olika mycket wire.

Renoveringstips?
Cantisar, FFA de med slät pinne på bromsklossarna är pyssliga att justera. Men bromsverkan är OK, även om man inte skrattar på sig precis. Bara två gånger jag tyckt riktigt illa om dem; den gången då en kloss vred sig och skar upp däckssidan, och vid en lång, kall, regnig nedförslöpa i alperna. Underarmarna kändes som vedträn när jag kom ner. Hemma har de alltid varit tillräckligt bra.

Vill du byta till V-bromsar så säljer Rose billiga "Travel Agents", fast de kallar dem brake adapter eller nåt, som låter dig använda cantireglage med V-bromsar.

Jag gillar gripshift för vinterbruk, då de funkar bra med tjocka vantar.
Kan inte säga att jag aktivt hatar dem sommartid heller. Fast nån oavsiktlig växling då och då brukar det bli om man jobbar mycket med överkroppen när man kör.

Tillbaka
Topp