Reparera buckla i Aluminium?

nenja

Aktiv medlem
Något jag funderat på under dagen är om det går? Kan man på något viss göra en buckla ogjord eller oskadligöra den åtminstonde? Eller är det så att har du fått en saftig buckla i ramen så har du tagit den ett stort steg närmre döden?

Jag har en ganska ofarlig i ramen men samtidigt känns det så tråkigt att bygga på cykeln när man vet att även om man köper nya delar för 15k så kommer ramen vara befläckad. :(

/Rickard

Det GÅR att laga men eftersom att man måste hetta upp ramen till härdningstemperatur (går ej om man gör det själv) så blir det knappast värt. Kört tills ramen går sönder i bucklan, om den ens gör det någon gång.

Kort sagt verkar det vara svårt, kostsamt och drygt att göra det. Men, det går rent teoretiskt sätt.

Sök på "spricka aluminium", "laga aluminium" eller "svetsa aluminium" et.c. så får du se lite andra svar.

Nej det var väl som ajg tänkte, det är inte en så farlig buckla utan jag undrade mest för kunskapen. :)
Jag väger 65kg så det kan nog vara bucklor här och var innan ramen viker sig. :D

Tack för svaret.

Mjo, varför får man 2 dagars huvudvärk efter första skogspasset och förkylning efter andra tror du? :P

Blä, skönt att vara fysiskt aktiv igen iaf.

Tillbaka
Topp