Kei
Medlem
Reparera eller skrota..?
Vi köpte en sprillans ny Specialized Riprock till sonen (då 9 år) för fyra år sen, den kostade oss då 4500 kr. Han hade nog "väldigt kul" med den eftersom den vid inlämning till reparatör förrförra året hade fel på i princip allting - kedja, bromsar, kassett (är det samma som vevlager..?), växlar (tourney), till och med ekrar. Däcken är helt fria från mönster efter diverse "slide-stops" (så heter det nog inte på cykelspråk :-P) och dämparna är stumma som betong. Reparatören rådde oss då att skrota den, men då den ändå "funkade" till väldigt enkla uppgifter (och för att vi hade för mycket att göra för att åka till tippen) så fick den vara kvar.
Nu när inköpspriserna på nya cyklar ökat med ca 70% - och sonen inte har något jättestort cykelintresse längre men behöver då och då, samt att lillebror inom nåt år kommer behöva en cykel av den storleken - så kände jag ändå att jag ville få en second opinion och lämnade den till en annan cykelreparatör. Fick nu spec på vad det skulle kosta att fixa den, och känner nu att priset för reparation (allt utom nya däck samt dämpare) på 2300 kr, kanske trots allt är värt det..?
En ny cykel av samma märke och modell kostar ju närmare 7000.
Hjälp, hur ska jag tänka här?
Nu när inköpspriserna på nya cyklar ökat med ca 70% - och sonen inte har något jättestort cykelintresse längre men behöver då och då, samt att lillebror inom nåt år kommer behöva en cykel av den storleken - så kände jag ändå att jag ville få en second opinion och lämnade den till en annan cykelreparatör. Fick nu spec på vad det skulle kosta att fixa den, och känner nu att priset för reparation (allt utom nya däck samt dämpare) på 2300 kr, kanske trots allt är värt det..?
En ny cykel av samma märke och modell kostar ju närmare 7000.
Hjälp, hur ska jag tänka här?