Reparera eller skrota..?

• Trådstartare Trådstartare Kei
  • Start datum Start datum

Kei

Medlem
Reparera eller skrota..?
Vi köpte en sprillans ny Specialized Riprock till sonen (då 9 år) för fyra år sen, den kostade oss då 4500 kr. Han hade nog "väldigt kul" med den eftersom den vid inlämning till reparatör förrförra året hade fel på i princip allting - kedja, bromsar, kassett (är det samma som vevlager..?), växlar (tourney), till och med ekrar. Däcken är helt fria från mönster efter diverse "slide-stops" (så heter det nog inte på cykelspråk :-P) och dämparna är stumma som betong. Reparatören rådde oss då att skrota den, men då den ändå "funkade" till väldigt enkla uppgifter (och för att vi hade för mycket att göra för att åka till tippen) så fick den vara kvar.

Nu när inköpspriserna på nya cyklar ökat med ca 70% - och sonen inte har något jättestort cykelintresse längre men behöver då och då, samt att lillebror inom nåt år kommer behöva en cykel av den storleken - så kände jag ändå att jag ville få en second opinion och lämnade den till en annan cykelreparatör. Fick nu spec på vad det skulle kosta att fixa den, och känner nu att priset för reparation (allt utom nya däck samt dämpare) på 2300 kr, kanske trots allt är värt det..?
En ny cykel av samma märke och modell kostar ju närmare 7000.

Hjälp, hur ska jag tänka här?

Reparera eller skrota..?
Svårt med barncyklar. Det är vårt att få tag på begagnatde delar då det ofta är små komponenter och få tag på nytt kan också vara svårt.

Men är det egentligen ett problem med den eller är det bara att mekanikern tycker ni borde byta allt/skrota? Det går ju bra att cykla på slitna däck och stel dämpare, framförallt om man bara använder den ibland. Ska man byta delar kan man ju exempelvis sätta dit en stel gaffel istället för dämpare. Är det problem så inget faktiskt funkar så kan man ju fundera på vad som är värt. Man kan ju sälja den till någon som kan renovera själv, skrota känns onödigt.

Reparera eller skrota..?
Klart det är värt det men det är ekrar och dämpare som är en utamning. resten borde ni kunna fixa själv. Ingår ekrarna så är frågan vad ni gör åt dämparen. Är det 24? Det kan vara lika bra att köpa en ny gaffel.

Å andra sidan, om du inte vill göra nåt själv så kanske det går jämt ut att sälja den och köpa en ny. Vänta i så fall inte utan testa nu för vad du tycker är rimligt för att slippa besvären. Ny pris - dämpare - 2300 - däck - besvär?

Reparera eller skrota..?
Svårt med barncyklar. Det är vårt att få tag på begagnatde delar då det ofta är små komponenter och få tag på nytt kan också vara svårt.

Men är det egentligen ett problem med den eller är det bara att mekanikern tycker ni borde byta allt/skrota? Det går ju bra att cykla på slitna däck och stel dämpare, framförallt om man bara använder den ibland. Ska man byta delar kan man ju exempelvis sätta dit en stel gaffel istället för dämpare. Är det problem så inget faktiskt funkar så kan man ju fundera på vad som är värt. Man kan ju sälja den till någon som kan renovera själv, skrota känns onödigt.
Alltså reparatören som vi hittat nu har tillgång till komponenter (förutsätter jag).
Ja det är problem med den, bromsarna funkar sådär, den låter och växlarna funkar inte. Kedjan är rostig och kan säkert kanske smörjas upp men det sparar bara några hundralappar (men visst många bäckar små). Byta eker kanske vi också skulle kunna skippa - skippar vi dessa två postar så sjunker kostnaden med 600 spänn. Växlar och bromsar måste bytas. Kassett (vevlager) känns också som ett måste.
Jag hade gärna sålt den till någon som kan renovera själv men känns som svårt att sälja en cykel i så pass dåligt skick!

Reparera eller skrota..?
Jag tycker du ska renovera den själv för betydligt mindre pengar. Jag har gjort typ så och låtit den yngre parveln vara delaktig i pysslet med sin blivande cykel. Problemet med billiga barncyklar som stått är dock att gaffeln brukar vara helt slut, alltså rostig inuti och helt styv. Då är det bättre att byta ut den mot en odämpad (och mycket lättare) gaffel istället.

Reparera eller skrota..?
Alltså reparatören som vi hittat nu har tillgång till komponenter (förutsätter jag).
Ja det är problem med den, bromsarna funkar sådär, den låter och växlarna funkar inte. Kedjan är rostig och kan säkert kanske smörjas upp men det sparar bara några hundralappar (men visst många bäckar små). Byta eker kanske vi också skulle kunna skippa - skippar vi dessa två postar så sjunker kostnaden med 600 spänn. Växlar och bromsar måste bytas. Kassett (vevlager) känns också som ett måste.
Jag hade gärna sålt den till någon som kan renovera själv men känns som svårt att sälja en cykel i så pass dåligt skick!
!= Vevlager :)

Jag tror inte det är svårt att sälja den på happy. Till rätt pris. Det är några timmar för många här

Reparera eller skrota..?
Klart det är värt det men det är ekrar och dämpare som är en utamning. resten borde ni kunna fixa själv. Ingår ekrarna så är frågan vad ni gör åt dämparen. Är det 24? Det kan vara lika bra att köpa en ny gaffel.

Å andra sidan, om du inte vill göra nåt själv så kanske det går jämt ut att sälja den och köpa en ny. Vänta i så fall inte utan testa nu för vad du tycker är rimligt för att slippa besvären. Ny pris - dämpare - 2300 - däck - besvär?
Kan man skippa att byta en eker? För det var en relativt dyr post. Byta kedja själv kanske vi kan klara? Dämparen får vara som den är, det tror jag att både han och sen lillebrorsan skulle kunna leva med.
Ja det kanske går att sälja den, har liksom förutsatt att det inte går med en cykel som har ett så pass stort reparationsbehov.

Reparera eller skrota..?
Jag tycker du ska renovera den själv för betydligt mindre pengar. Jag har gjort typ så och låtit den yngre parveln vara delaktig i pysslet med sin blivande cykel. Problemet med billiga barncyklar som stått är dock att gaffeln brukar vara helt slut, alltså rostig inuti och helt styv. Då är det bättre att byta ut den mot en odämpad (och mycket lättare) gaffel istället.
Kan inget om cyklar, närmast jag kommit cykelreparation är lagning av punktering ? Kan möjligen byta kedja. Byta ut mot odämpad gaffel har jag inte en aning om hur man gör. tror vi struntar i dämpningen och låter det vara.

Reparera eller skrota..?
Kan man skippa att byta en eker? För det var en relativt dyr post. Byta kedja själv kanske vi kan klara? Dämparen får vara som den är, det tror jag att både han och sen lillebrorsan skulle kunna leva med.
Ja det kanske går att sälja den, har liksom förutsatt att det inte går med en cykel som har ett så pass stort reparationsbehov.
Intresset kan bero lite på exakt modell. Om den har skivbroms etc. Jag ser att det finns med stel gaffel, Kankse får att få tag i som reservdel eller från Kina.

Är en eker trasig eller ska hjulen spännas upp? Det kan vara dumt att spara in på det,. Byta eker är enkelt, rikta om det är krokigt kan vara svårare.
Kedja ska du nog byta. resten får man titta på. En altus växel kostar väl 160 spänn med tur

1711358155743.png

Reparera eller skrota..?
Intresset kan bero lite på exakt modell. Om den har skivbroms etc. Jag ser att det finns med stel gaffel, Kankse får att få tag i som reservdel eller från Kina.

Är en eker trasig eller ska hjulen spännas upp? Det kan vara dumt att spara in på det,. Byta eker är enkelt, rikta om det är krokigt kan vara svårare.
Kedja ska du nog byta. resten får man titta på. En altus växel kostar väl 160 spänn med tur

Visa bilaga 688231
Den har inte skivbroms. Jag tänker att byta en icke-fungerande dämpare mot en stel är lite kasta pengar i sjön..? En eker är trasig. Tror inte att något hjul behöver spännas upp, sagt i fullständig okunskap om vad spännas upp betyder :) Jag har inte sett att något hjul är skevt. Japp vi kanske ska passa på att uppgradera från Tourney (275:- på specen) till Altus (blir lite mer men säkert värt!)

Reparera eller skrota..?
Vad betyder "!= Vevlager :)" ?
Mmm jag ska överväga! Vet inte vad som känns som rimligt pris.
Kassetten är grejen med kuggar där bak. Tyckte du skrev att det var vevlager
Jag är dålig på pris. Till skrotpris hade jag köpt och fixat den - men jag behöver inte den så betalningsviljan är låg.

Kan du länka exakt modell? Skrotpris är väl några tusenlappar beroende på model. Om dämparen är helt slut så kanske det går jämt ut att sälja den mot att reparera + ny dämpare + däck.
Utgår jag ifrån mig själv är det viktigaste att det är skivbromsar.

Den man borde göra är att tvätta och justera upp vad som går inkl hjul = Gratis. Sen bestämma vad man gör med dämpare osv.

Reparera eller skrota..?
Den har inte skivbroms. Jag tänker att byta en icke-fungerande dämpare mot en stel är lite kasta pengar i sjön..? En eker är trasig. Tror inte att något hjul behöver spännas upp, sagt i fullständig okunskap om vad spännas upp betyder :) Jag har inte sett att något hjul är skevt. Japp vi kanske ska passa på att uppgradera från Tourney (275:- på specen) till Altus (blir lite mer men säkert värt!)

Eventuellt kan nån byta eker till självkostnad. Dock måste eker beställas när man ändå beställer nåt annat eftersom frakten annars kostar mer än ekern. Om du vill kan du efterlysa i närheten var du bor. Är det glada hemma meckare (som jag) så får man bara vara försiktig så det inte blir värre men enbart byta eker utan att rikta är en baggis

7 eller 8 växlar? 7 är troligen frikrans och inte kassett och ytterligare mindre intressant att mecka med.

1711358790423.png

Reparera eller skrota..?
Kassetten är grejen med kuggar där bak. Tyckte du skrev att det var vevlager
Trodde det var samma sak. ? Jag vet sen innan att vevlagret behövde bytas (maken upplyste mig) och då detta inte fanns med på specen, däremot en post om "Kassett" och jag läste följande på https://www.cykelkraft.se/blogg/sahar-byter-du-vevlager-pa-din-cykel.html:

Gängade vevlager​

Det vanligaste är att vevlagret sitter iskruvat i ramens redan färdiga gängor. Här finns det två typer av lager, antingen kapslade kassettvevlager (till exempel fyrkant eller Shimano Octalink) samt utanpåliggande koppar (till exempel SRAM GXP eller Shimano Hollowtech 2). Principen här är densamma, det är ett lager som gängas in i ramens gängor på vardera sida. Kassettvevlagrena har en fast sida och en lös sida[...]

Så jag tänkte att detta var ett och samma. Det är det alltså inte?

Reparera eller skrota..?
Eventuellt kan nån byta eker till självkostnad. Dock måste ekel beställas när man ändå beställer nåt annat eftersom frakten annars kostar mer än ekern.
ja jag behöver nya däck till den, försöker hitta på Evalds men fattar f*n inte vilken produkt det är (det är en nästan-fatbike) och får inget svar av deras kundtjänst.

Reparera eller skrota..?
Eventuellt kan nån byta eker till självkostnad. Dock måste eker beställas när man ändå beställer nåt annat eftersom frakten annars kostar mer än ekern. Om du vill kan du efterlysa i närheten var du bor. Är det glada hemma meckare (som jag) så får man bara vara försiktig så det inte blir värre men enbart byta eker utan att rikta är en baggis

7 eller 8 växlar? 7 är troligen frikrans och inte kassett och ytterligare mindre intressant att mecka med.

Visa bilaga 688234
8 växlar.
99% säker.
Jag gissar att dessa specar gäller:

Reparera eller skrota..?
Skälet till att ekerbytet är relativt dyrt, är förmodligen att det är tidsödande, inte att ekrar är dyra. Man får plocka av hjul, däck, slang, fälgband, sedan byta ekern/ekrarna och göra en hjälplig hjulriktning. Sedan i omvänd ordning, och även även pumpa hjulet/hjulen. Man allt är enkelt, de flesta klarar säkert en rimlig hjulriktning så att hjulet är rimligt rakt och runt. Är en eker av är risken större att fler går av, och till slut blir hjulet allt annat än rakt och runt.
Om 2300 är rimligt är svårt att säga, om det bara ingick kedja, kassett, ekerbyte/hjulrikting, växeljustering så fixar de flesta händiga detta för under tusenlappen. Men sen får man ju värdera sin fritid också.

Ser nu på specen du länkat att den har skivbroms, men du säger att den inte har skivbroms!?

Reparera eller skrota..?
Reparera eller skrota..?
PS. Om du säljer den så får du räkna med att kunniga gör en kalkyl, så räkna inte med så mycket. För billiga cyklar så är det nog som cykelfirman indikerar, när mycket behöver bytas/servas hos cykelreparatör så är det bättre att köpa nytt.
Stod en gång i kön hos en cykelfirma/reparatör ock kunden framför mig blev förvånad över priset på strax över 2000 för kedjebyte, kassettbyte och växeljustering. Detta på en cykel som då borde kostat 4-5 tkr ny.
Kalkylen blir helt annorlunda om man gör jobbet själv och kan leta upp reservdelar till rimligt pris.

PS igen. Hittade däcken här, https://www.pro-mstore.com/en/specialized-big-roller-24x28-tire-79530246, kanske 400-500 kronor med frakt. Men du behöver inte ha just det fabrikatet, bara något som har samma dimension.

Senast ändrad:
Reparera eller skrota..?
Hittar ingen med fälgbroms och 2.8'' det. Finns en tarmac version med fälgbroms, smala däck och stöd. Och fäste för broms på ramen.

Reparera eller skrota..?
Hittar ingen med fälgbroms och 2.8'' det. Finns en tarmac version med fälgbroms, smala däck och stöd. Och fäste för broms på ramen.
Aha. Nä då är det kanske skivbroms då? Det är 100% feta däck på den i alla fall, (det märker man så fort man försöker parkera den stödlösa cykeln i ett normalt cykelställ...

Reparera eller skrota..?
PS. Om du säljer den så får du räkna med att kunniga gör en kalkyl, så räkna inte med så mycket. För billiga cyklar så är det nog som cykelfirman indikerar, när mycket behöver bytas/servas hos cykelreparatör så är det bättre att köpa nytt.
Stod en gång i kön hos en cykelfirma/reparatör ock kunden framför mig blev förvånad över priset på strax över 2000 för kedjebyte, kassettbyte och växeljustering. Detta på en cykel som då borde kostat 4-5 tkr ny.
Kalkylen blir helt annorlunda om man gör jobbet själv och kan leta upp reservdelar till rimligt pris.
Ja, det verkar finnas från riprock från 18000 och nedåt så det beror lite på. En för 4000 med kass gaffel blir ju mindre värd (men 18 000 är en scam)

Reparera eller skrota..?
Jag räknar inte med mycket, det är därför jag överväger alternativen reparera (istället för att köpa en helt ny för 7000) eller skrota (eller skänka bort här).

Reparera eller skrota..?
Av diskussionen så är jag faktiskt lite tveksam till om du skall reparera själv. Det är trots allt lite trösklar som man skall ta sig över. Kan man inte skilja på skivbroms/icke skivbroms, kassett/vevlager så kan det bli jobbigt. Men jag såg någonstans att din make rekommenderat däcksbyte eller någon annan serviceåtgärd. Varför inte försöka engarera honom!?

PS. Det är inte för att förolämpa, men det som är enkelt för vana hemmamekare kan bli övermäktigt för noviser.

Reparera eller skrota..?
Vi köpte en sprillans ny Specialized Riprock till sonen (då 9 år) för fyra år sen, den kostade oss då 4500 kr. Han hade nog "väldigt kul" med den eftersom den vid inlämning till reparatör förrförra året hade fel på i princip allting - kedja, bromsar, kassett (är det samma som vevlager..?), växlar (tourney), till och med ekrar. Däcken är helt fria från mönster efter diverse "slide-stops" (så heter det nog inte på cykelspråk :-P) och dämparna är stumma som betong. Reparatören rådde oss då att skrota den, men då den ändå "funkade" till väldigt enkla uppgifter (och för att vi hade för mycket att göra för att åka till tippen) så fick den vara kvar.

Nu när inköpspriserna på nya cyklar ökat med ca 70% - och sonen inte har något jättestort cykelintresse längre men behöver då och då, samt att lillebror inom nåt år kommer behöva en cykel av den storleken - så kände jag ändå att jag ville få en second opinion och lämnade den till en annan cykelreparatör. Fick nu spec på vad det skulle kosta att fixa den, och känner nu att priset för reparation (allt utom nya däck samt dämpare) på 2300 kr, kanske trots allt är värt det..?
En ny cykel av samma märke och modell kostar ju närmare 7000.

Hjälp, hur ska jag tänka här?
1 Ge den till någon välgörenhetsorganisation/återbruk som tar hand om den och ger nytt liv.

2 sälj den "as-is" till någon som kan serva upp den, och har en massa delar i garaget. Kanske 500 - 1000kr hade jag tyckt det varit värt. Kanske någon som har behov av cykeln betalat litet mer.

3 reparea själv blir nog inte ekonomiskt bra för dig men förhoppningsvis roligt och lärorikt.

Slut på alternativ ???

Reparera eller skrota..?
Fanns säkert med fälgbroms tidigare. Du bör kunna se om den har skivor
Visa bilaga 688241

2,8" däck funkar inte med fälgbroms. Det måste vara skivbroms.

Svårt med däck men det låter också som man bör utvärdera om det är såna däck som behövs för att sladda runt på asfalt

Lite smalare däck skulle vara bättre, men jag tror tyvärr att pedalerna skulle komma för nära marken med smalare däck.

Reparera eller skrota..?
Av diskussionen så är jag faktiskt lite tveksam till om du skall reparera själv. Det är trots allt lite trösklar som man skall ta sig över. Kan man inte skilja på skivbroms/icke skivbroms, kassett/vevlager så kan det bli jobbigt. Men jag såg någonstans att din make rekommenderat däcksbyte eller någon annan serviceåtgärd. Varför inte försöka engarera honom!?

PS. Det är inte för att förolämpa, men det som är enkelt för vana hemmamekare kan bli övermäktigt för noviser.
Oj, var ska man börja besvara detta? :o
1. Jag har aldrig övervägt att reparera själv. Inte heller maken. Vi är inte kunniga någon av oss, och har häcken full med 1000 andra projekt. Är det någon av oss som engagerat sig mest och läst på mest om cyklar så är det nog, i all ödmjukhet, undertecknad..
2. Min man har inte rekommenderat däckbyte utan det är jag som ser att att de är helt blankslitna.
3. Det är inte min man som rekommenderat annan serviceåtgärd utan den första reparatören som tittade på den för 2 år sen.
4. Jag kan skilja på skivbroms /icke skivbroms men då cykeln inte finns här, och det var två år sen någon använde den - och det inte är mitt huvudsakliga intresse - så hade jag inte koll på den detaljen.

Inte för att förolämpa, men är inte detta lite väl mansgrisigt skrivet för att vara 2024..?

Reparera eller skrota..?
Som sagt, det beror på exakt vad det är. Det finns med 11 växlar Manitou JUNIT 24 luftgaffel, boost TA nav och hydraliska bromsar.
18 000 är ändå en scam för den
Jo precis, är ju lite som längden på ett snöre. Skulle jag idag överväga att köpa en ny sån så skulle det nog bli den för 7 ;)

Reparera eller skrota..?
1 Ge den till någon välgörenhetsorganisation/återbruk som tar hand om den och ger nytt liv.

2 sälj den "as-is" till någon som kan serva upp den, och har en massa delar i garaget. Kanske 500 - 1000kr hade jag tyckt det varit värt. Kanske någon som har behov av cykeln betalat litet mer.

3 reparea själv blir nog inte ekonomiskt bra för dig men förhoppningsvis roligt och lärorikt.

Slut på alternativ ???
Vi kommer definitivt att ge bort, om vi inte beslutar oss för att låta reparatören göra jobbet. Motargumentet som dock ändå inte väger helt lätt är att en ny likadan kostar ca 7 papp och det är pengar vi måste lägga ut när lillgrabben snart växer in i den storleksklassen. Alternativt att vi själva lägger motsv reparationskostnaden på en annan, totalt okänd för oss, begagnad cykel som kanske ändå visar sig ha en massa problem och medför minst lika mycket till i reparationskostnad. Reparera själva har vi inte kunskapen till, möjligen byte av kedja och eker.

Tillbaka
Topp