Reparera eller skrota..?

• Trådstartare Trådstartare Kei
  • Start datum Start datum
Reparera eller skrota..?
Men den ska rulla på asfalt? Det är egentligen vansinne med en sån cykel på asfalt och än mer med en trasig gaffel med stålfjäder.

Nåt sånt här är lämpligare
Nopes, vi bor på gård på landet så grusvägar och stigar är i princip 90% vad den måste rulla på.
Mjo vi kikar på andra cyklar också - just nu mest för lillebrorsan (som ska ha 20") eftersom stora killen inte för tillfället är särskilt cykelintresserad.
Lite rädd för att köpa nytt billigt då jag misstänker att en sån ännu snabbare slutar med samma öde som denna - dvs allt pajjar inom ett par månader och så står man där med lika mycket till i reparationskostnader. Ska stora grabben få en cykel så blir det nog att vi bidrar med lite, han jobbar ihop lite, och så köper vi en begagnad från någon här kanske :)

Reparera eller skrota..?
Det blir ju 4-5000 att reparera inkl gaffel och däck och går att sälja för mellan 500 och 2000 som den står. I alla fall om man kan få en exakt spec. (årsmodell, mekaniska eller hydraliska bromsar etc)

Någon kanske chansar på att det går att fixa till kostnad av en ny eker och kedja. Gaffeln som kommer på ny är ändå värdelös för cykelnörden.

Reparera eller skrota..?
Vi kommer definitivt att ge bort, om vi inte beslutar oss för att låta reparatören göra jobbet. Motargumentet som dock ändå inte väger helt lätt är att en ny likadan kostar ca 7 papp och det är pengar vi måste lägga ut när lillgrabben snart växer in i den storleksklassen. Alternativt att vi själva lägger motsv reparationskostnaden på en annan, totalt okänd för oss, begagnad cykel som kanske ändå visar sig ha en massa problem och medför minst lika mycket till i reparationskostnad. Reparera själva har vi inte kunskapen till, möjligen byte av kedja och eker.
Hej, jag återkommer alltid till den här som den ultimata barncykeln. Vi har haft en sån i många år och den har använts året runt till skolan, mtb träningar och nu kör pojken dirt med den. Fan vilken bra hoj det är.
Nu har den iofs fått fjädrad framgaffel och nya växlar, nya däck och nytt styre under åren som gått.

Mitt tips är att hålla koll när det är rea på dem och då slå till som en hungrig gädda. Utan tvekan och mordiskt !

Om du kan vänta likt gäddan i vassen...?

Senast ändrad:
Reparera eller skrota..?
Nopes, vi bor på gård på landet så grusvägar och stigar är i princip 90% vad den måste rulla på.
Mjo vi kikar på andra cyklar också - just nu mest för lillebrorsan (som ska ha 20") eftersom stora killen inte för tillfället är särskilt cykelintresserad.
Lite rädd för att köpa nytt billigt då jag misstänker att en sån ännu snabbare slutar med samma öde som denna - dvs allt pajjar inom ett par månader och så står man där med lika mycket till i reparationskostnader. Ska stora grabben få en cykel så blir det nog att vi bidrar med lite, han jobbar ihop lite, och så köper vi en begagnad från någon här kanske :)

Det finns ingen skillnad på de fel du beskriver mellan den för 18 000 och den för 4000.

EDIT: Utom dyrare reparation.

Reparera eller skrota..?
Det har inget med kön att göra. Det har med cykelnördar vs normala människor att göra. "Vi" är cykelnördar. Vi är inte normala människor. :) Det vi ser som självklart är inte självklart för en normal människa.
Fast om du läste vad personen skrev så kanske du hade förstått min reaktion. Jag skulle "engagera maken". Baserat på en massa antaganden tagna ur luften. "Han hade sett....", "Han hade rekommenderat serviceåtgärd..." Jag kan "inte skilja på skivbroms/inte skivbroms". Osv. Ganska hårt mansgrisigt svar.

Jag förstår helt nörderiet då jag också är totalnörd men inom andra intresseområden.

Reparera eller skrota..?
Jaja, nu står den på verkstad och då kanske man inte kommer ihåg vilka bromsar det var på.

Däcken kan ju inhandlas på cykelkraft och lämnas till reperatören. Han ska ändå ha av de gamla för att fixa eker.

Reparera eller skrota..?
Bilder, framförallt på drivlinan och däck, skulle vara bra.

Gaffeln skulle jag inte göra nånting på. Den är redan nästan stum som nu och dämpning behövs inte på grusväg.

Som någon skrev ovan funkar slitna däck ofta bra. Så länge man bara ser gummi och inte stommen borde de funka till ändamålet.

Finns drivlinan och bromsar kvar. Svårt att säga något utan bilder. Jag har svårt att ser att ett barn sliter ut en kassett, men det är inte omöjligt. Ny kedja kan vara bra.

Reparera eller skrota..?
Fast om du läste vad personen skrev så kanske du hade förstått min reaktion. Jag skulle "engagera maken". Baserat på en massa antaganden tagna ur luften. "Han hade sett....", "Han hade rekommenderat serviceåtgärd..." Jag kan "inte skilja på skivbroms/inte skivbroms". Osv. Ganska hårt mansgrisigt svar.

Jag förstår helt nörderiet då jag också är totalnörd men inom andra intresseområden.
Kanske var det inlägget baserat på att maken rekommenderat (att det skulle antyda att det fanns en större kunskap där)? Är man novis rekommenderar man inte saker. Så snälltolkar jag det. Kan ha fel!
För oss cykelnördar ska man kunna skilja på skiv- och fälgbromsar. :) Trots att det är helt normalt att inte ha bra koll på cyklars bromsar. DET handlar inte om kön (män kan också vara normala människor). Misstänker jag. Kan ha fel.

Reparera eller skrota..?
Det blir ju 4-5000 att reparera inkl gaffel och däck och går att sälja för mellan 500 och 2000 som den står. I alla fall om man kan få en exakt spec. (årsmodell, mekaniska eller hydraliska bromsar etc)

Någon kanske chansar på att det går att fixa till kostnad av en ny eker och kedja. Gaffeln som kommer på ny är ändå värdelös för cykelnörden.
Men vad tror du om att strunta helt i gaffeln alltså låta dämparna vara som de är (däck kan väl inte kosta fyrsiffrigt?), byter kedjan och ekern själva, låter reparatören byta resten. Då får vi en inte helt shiny&new men ändå fullt fungerande cykel som man med tanke på de feta däcken ändå kan ha lite kul med i skogen några år till?

Reparera eller skrota..?
Men vad tror du om att strunta helt i gaffeln alltså låta dämparna vara som de är (däck kan väl inte kosta fyrsiffrigt?), byter kedjan och ekern själva, låter reparatören byta resten. Då får vi en inte helt shiny&new men ändå fullt fungerande cykel som man med tanke på de feta däcken ändå kan ha lite kul med i skogen några år till?
Ska däcken bromsas sönder behövs knappast några värstingdäck. Låter som en klok strategi att fixa ihop en funktionell cykel för lite pengar.

Reparera eller skrota..?
Däcken jag hittade blir 2 x 299. Det får betraktas som billigt.

Mina barn kör helt utan dämpare t.o.m. 24'' för att slippa vikten och för att billiga dämpare är värdelösa och går inte att ställa in efter barnets vikt. Även dyra dämpare kan var svårt att få att fungera 20-40Kg.

En del barn vägrar köra utan dämpare eftersom kompisarna har det på sina biltema cyklar. Sånt är livet.

EDIT. men allt går. Även att cykla på slitna däck. Om det inte redan är gjort så flytta bak framdäcket och köp ett nytt för 300 och sätt fram.

Reparera eller skrota..?
Ska däcken bromsas sönder behövs knappast några värstingdäck. Låter som en klok strategi att fixa ihop en funktionell cykel för lite pengar.
det finns inte så mycket 24x2.8 att välja på om man ska ha det. 300 st är billigt. På en vanlig cykel finns det väl massor att välja på runt 150 spänn.
Eventuellt funkar det med tunnare däck, men berk tror ju inte det

Reparera eller skrota..?
Kanske var det inlägget baserat på att maken rekommenderat (att det skulle antyda att det fanns en större kunskap där)? Är man novis rekommenderar man inte saker. Så snälltolkar jag det. Kan ha fel!
För oss cykelnördar ska man kunna skilja på skiv- och fälgbromsar. :) Trots att det är helt normalt att inte ha bra koll på cyklars bromsar. DET handlar inte om kön (män kan också vara normala människor). Misstänker jag. Kan ha fel.
Återigen, det var cykelreparatören och inte maken (som vidarebefodrade upplysningen) men förstår att det var så det tolkades. Allt det andra var taget helt ur luften. Och återigen, jag har inte cykeln här och den har inte använts på 2 år, därmed oklart vilken typ av broms den har. Det har inte att göra med om jag kan skilja eller inte kan skilja på dessa bromstyper. Känner att denna sidodiskussion kostar mer än det smakar så jag avrundar den här.

Reparera eller skrota..?
Däcken jag hittade blir 2 x 299. Det får betraktas som billigt.

Mina barn kör helt utan dämpare t.o.m. 24'' för att slippa vikten och för att billiga dämpare är värdelösa och går inte att ställa in efter barnets vikt. Även dyra dämpare kan var svårt att få att fungera 20-40Kg.

En del barn vägrar köra utan dämpare eftersom kompisarna har det på sina biltema cyklar. Sånt är livet.

EDIT. men allt går. Även att cykla på slitna däck. Om det inte redan är gjort så flytta bak framdäcket och köp ett nytt för 300 och sätt fram.
Åh snälla posta var du hittade däcken?? Jag har letat och letat och funnit - en massa andra däck.

Jo mina kan nog också köra utan dämpare men nu är det ju en kostnadsfråga. Att byta till stel dämpare för att sänka vikten med nåt enstaka kilo känns inte prioriterat. Jag ska kolla däcken igen men vill minnas att båda däcken var väldigt slitna. Snedslitna t o m.

Reparera eller skrota..?
Långskott, men jag har precis nog alla delarna som behövs - i bra skick dessutom.
Drivlina, växlar, däck och stel framgaffel.

Vägarna förbi Falun? I så fall har du/jag möjlighet till en bra deal.

Reparera eller skrota..?
Åh snälla posta var du hittade däcken?? Jag har letat och letat och funnit - en massa andra däck.

Jo mina kan nog också köra utan dämpare men nu är det ju en kostnadsfråga. Att byta till stel dämpare för att sänka vikten med nåt enstaka kilo känns inte prioriterat. Jag ska kolla däcken igen men vill minnas att båda däcken var väldigt slitna. Snedslitna t o m.

EDIT. Jag hittar alltså inte identiska däck. Nån kunde få in dem på 5-10 dagar men det ska man nog inte lita på

Reparera eller skrota..?
Det är väl tyvärr så att alla cyklar kräver nån sorts kontinuerligt underhåll om än för de enklaste begränsat till att hålla kedjan ren och smord. Om junior kör hårt på en mer avancerad cykel med utanpåliggande växlar och fjädrat gaffel ökar förstås underhållsskyldigheten om man inte ska stå med en helpaj cykel efter ett par år, oavsett införskaffningskostnaden.

Reparera eller skrota..?
Långskott, men jag har precis nog alla delarna som behövs - i bra skick dessutom.
Drivlina, växlar, däck och stel framgaffel.

Vägarna förbi Falun? I så fall har du/jag möjlighet till en bra deal.
Åh hade gärna - men har ju inte kunskapen (eller tiden) att byta/reparera.
Har du 24x 2,8" däck? Jag har inte lyckats hitta detta. Och växel är det Altus? Kan kanske ändå tänka mig om du orkar skicka?

Reparera eller skrota..?
Reparera eller skrota..?
Åh hade gärna - men har ju inte kunskapen (eller tiden) att byta/reparera.
Har du 24x 2,8" däck? Jag har inte lyckats hitta detta. Och växel är det Altus? Kan kanske ändå tänka mig om du orkar skicka?
Ja, det är Altus 8växlar (kassett, växelspak, bakväxel och kedja har jag)
Däck är Maxxis DHR och DHF 24" med bredden 2,3 eller 2,4". Jag måste kolla upp (minns inte). Det är iaf jättefina däck för terrängcykling.

Jag kan höra av mig via PM under kvällen med bilder och exakta uppgifter i så fall. Jag kan som sagt minnas fel.

P.s jag kan hjälpa dig med att byta OM du har vägarna förbi Falun. Det borde inte ta mer än en kväll att byta detta för mig. Hinner nog räta hjulet också. ?

Reparera eller skrota..?
Specialized grusdäck med samma dimensioner och nästan samma pris:

Yey, tack! (Hos samma affär ser jag att jag redan lagt en cykel i varukorgen som fortfarande är den vi överväger främst, till lillgrabben. En Orbea MX 20 XC. Så då kan jag ju resonera så att jag köper däcken fraktfritt ?)

Reparera eller skrota..?
Oj, var ska man börja besvara detta? :o
1. Jag har aldrig övervägt att reparera själv. Inte heller maken. Vi är inte kunniga någon av oss, och har häcken full med 1000 andra projekt. Är det någon av oss som engagerat sig mest och läst på mest om cyklar så är det nog, i all ödmjukhet, undertecknad..
2. Min man har inte rekommenderat däckbyte utan det är jag som ser att att de är helt blankslitna.
3. Det är inte min man som rekommenderat annan serviceåtgärd utan den första reparatören som tittade på den för 2 år sen.
4. Jag kan skilja på skivbroms /icke skivbroms men då cykeln inte finns här, och det var två år sen någon använde den - och det inte är mitt huvudsakliga intresse - så hade jag inte koll på den detaljen.

Inte för att förolämpa, men är inte detta lite väl mansgrisigt skrivet för att vara 2024..?
Nej det tycker jag inte. Det finns en hel del liknande trådar där noviser såväl manliga som kvinnliga ställer liknade frågor. Och jag ger inte rådet till dig i din egenskap av kvinna, utan jag ger det i din egenskap av novis. Hade du skrivit "din maka" så hade jag rekommenderat dig att engagera din fru.

Så jag undrar om du inte dra lite väl långt gångna slutsatser.

Hela tråden är ju rörig, du ber om råd, samtidigt som du lämnar in cykeln. Du kan inte speca riktigt vad det är för cykel, du kan inte heller tala om vad cykelreparatören skall göra.

Jag undrar bara varför du startar tråden? Om du inte tänker serva den själv så finns det ju ingen anledning att be om råd. Då är det bara att sälja den, eller låta cykelfirman laga den och betalt för det.

Mitt råd är att du säljer den, det utan att vara vare sig mans eller kvinnnogrisig. Billiga cyklar är knappt lönt att serva hos cykelfirmor. Bättre att köpa en ny billig cykel innan du lagt för mycket pengar på den.

Reparera eller skrota..?
Köp nya delar och låt storebrorsan fixa hojen så att lillebror kan ta över. Borde vara ett lagom projekt för en 13-åring.

Reparera eller skrota..?
Har svårt att tro att en 13-åring kan cykla på en Riprock 24, men ok lillebror skulle ju ha den sen.

Ni kanske kan köpa en begagnad i bättre skick och sälja er, blir nog billigast av alla alternativ. Jag har en likadan fullt fungerande jag tänkt sälja i vår och räknar inte få ut lika mycket som det skulle kosta att laga er.

Reparera eller skrota..?

Du skrev själv att den inte hade skivbroms. Sen lägger du upp en spec på en cykel med skivbroms. Hur skall man tolka det?
Du skrev "Jag vet sen innan att vevlagret behövde bytas (maken upplyste mig)". Din make har alltså upplyst dig om att vevlagret behöver bytas. Vad är byte av vevlager om inte just en serviceåtgärd? Är din make så kunnig att vederbörande kan avgöra om vevlagret behöver bytas, så är det väl ide att engarera honom. Eller henne om det varit din maka.

Och som sagt, jag har inte skrivit något som är riktat till kvinnor, jag har skrivit till en novis med otillräckliga cykelkunskaper.

Reparera eller skrota..?
Ja, det är Altus 8växlar (kassett, växelspak, bakväxel och kedja har jag)
Däck är Maxxis DHR och DHF 24" med bredden 2,3 eller 2,4". Jag måste kolla upp (minns inte). Det är iaf jättefina däck för terrängcykling.

Jag kan höra av mig via PM under kvällen med bilder och exakta uppgifter i så fall. Jag kan som sagt minnas fel.

P.s jag kan hjälpa dig med att byta OM du har vägarna förbi Falun. Det borde inte ta mer än en kväll att byta detta för mig. Hinner nog räta hjulet också. ?
Det var väldigt snällt :) Men jag bor i Skaåne så väldigt långt från Falun :'(
Jag kommer behöva skicka specarna vidare till cykelreparatören då det blir han som byter, inte jag. Men vill mycket gärna ha Altus (som jag tror sitter på den nu, eftersom Tourneyn som satt som original byttes ut redan 2a året då de dels var slitna och dels hatade grabben vridväxlar)
Däcken blir för smala för denna fälg som kräver 2,8" tyvärr.

Reparera eller skrota..?
Bra läge att lära sig ta hand om och sköta sina grejer. Varje sparad slant, är också en tjänad slant.
Vi byggde våra cyklar och mopeder, av det som skulle till bränngropen. Klart värt det!

Senast ändrad:
Reparera eller skrota..?
Har svårt att tro att en 13-åring kan cykla på en Riprock 24, men ok lillebror skulle ju ha den sen.

Ni kanske kan köpa en begagnad i bättre skick och sälja er, blir nog billigast av alla alternativ. Jag har en likadan fullt fungerande jag tänkt sälja i vår och räknar inte få ut lika mycket som det skulle kosta att laga er.
Även jag (163 cm) kan cykla på den, så för enstaka tillfällen tror jag inte att han skulle ha några problem, som är ett huvud kortare och några kilon lättare :) Och lillebror skulle ha den sen ja.
Ja en begagnad i bättre skick låter bra men som sagt, då blir det ett helt okänt kort och även om den funkar bra idag så kan det mycket väl vara på gränsen till så pass slitet att det likväl måste bytas? Det är som jag förstått ju slitdelar som man måste räkna med "tar slut" efter ett par års åkande?

Reparera eller skrota..?
Nej det tycker jag inte. Det finns en hel del liknande trådar där noviser såväl manliga som kvinnliga ställer liknade frågor. Och jag ger inte rådet till dig i din egenskap av kvinna, utan jag ger det i din egenskap av novis. Hade du skrivit "din maka" så hade jag rekommenderat dig att engagera din fru.

Så jag undrar om du inte dra lite väl långt gångna slutsatser.

Hela tråden är ju rörig, du ber om råd, samtidigt som du lämnar in cykeln. Du kan inte speca riktigt vad det är för cykel, du kan inte heller tala om vad cykelreparatören skall göra.

Jag undrar bara varför du startar tråden? Om du inte tänker serva den själv så finns det ju ingen anledning att be om råd. Då är det bara att sälja den, eller låta cykelfirman laga den och betalt för det.

Mitt råd är att du säljer den, det utan att vara vare sig mans eller kvinnnogrisig. Billiga cyklar är knappt lönt att serva hos cykelfirmor. Bättre att köpa en ny billig cykel innan du lagt för mycket pengar på den.
Jag är supertrött på den sidodiskussionen och jag har redan besvarat allt du skriver.
Jag får ut massor av tråden så jag är jätteglad att jag startade den. Du är mycket välkommen att lämna den om du tycker det är rörigt.

Senast ändrad:
Reparera eller skrota..?
Nu cyklar inte mina barn tillräckligt mycket kanske men kassett och växlar håller nog ofta. Kusinen som cyklar extremt mycket bromsar slut på däcken och har crashat ett bromshandtag.

Reparera eller skrota..?
Nu cyklar inte mina barn tillräckligt mycket kanske men kassett och växlar håller nog ofta. Kusinen som cyklar extremt mycket bromsar slut på däcken och har crashat ett bromshandtag.
Ja jag har då ingen aning om varför ungen har kraschat både växlar (två gånger dessutom), bromsar, kassett och vevlager på bara två års cykling. Däcken fattar jag för jag såg hur de tävlade om vem som kunde kasa längst på grusvägen och spruta grus på eventuella åskådare ?

Reparera eller skrota..?
Det var väldigt snällt :) Men jag bor i Skaåne så väldigt långt från Falun :'(
Jag kommer behöva skicka specarna vidare till cykelreparatören då det blir han som byter, inte jag. Men vill mycket gärna ha Altus (som jag tror sitter på den nu, eftersom Tourneyn som satt som original byttes ut redan 2a året då de dels var slitna och dels hatade grabben vridväxlar)
Däcken blir för smala för denna fälg som kräver 2,8" tyvärr.
OK, återkommer om växeln. Det borde vara det du söker.
Men tveksamt på om det ekonomiska värdet på delarna jag har överstiger fraktkostnaderna. Däremot är bruksvärdet 100% skulle jag hävda.

Reparera eller skrota..?
Jag är supertrött på den sidodiskussionen och jag har redan besvarat allt du skriver.
Jag får ut massor av tråden så jag är jätteglad att jag startade den. Du är mycket välkommen att lämna den om du tycker det är rörigt.
Det är iofs du som startat sidodiskussionen om mansgriseri, utan att vare sig jag eller någon annan har utryckt något mot kvinnor. Det enda jag sagt är att det kan bli övermäktigt för noviser att laga/serva en cykel. Och att jag tyckte att din make borde engagera sig. Av detta gör du ett inlägg om förment masgriseri. Det kan man väl snarast se som ett utslag av kvinnogriseri.

Reparera eller skrota..?
dämpa sidodiskussionen vore bra??‍♂️

när det gäller sakfrågan låter summan för vad som erbjuds ändå rimlig. man skall tycker jag inte ställa den i relation till cykelns värde, snarare hur många 'nya' mil man får för det priset.

för om ett par år är det dags igen helt oavsett. man kan ta de milen med en ny cykel och spendera x antal kronor, eller med den befintliga och spendera sannolikt ett något mindre antal kronor.

gillar man nuvarande cykel tar man kostnaden med den, gillar man den inte uppstår liknande kostnad med någon annan cykel.

Tillbaka
Topp