Reparera eller skrota..?

• Trådstartare Trådstartare Kei
  • Start datum Start datum
Reparera eller skrota..?
Jag misstänker att många barncyklar är helt fel. De ser ibland riktigt märkliga ut.
Ingen vet väl säkert vilken geo som är viktigt för en 7-åring men stack är ofta extremt hög. Mina barn, framför allt den yngste, har fått cyklar med mer normal geo (vitus) och det har fungerat. Visst, hög stack hade säkert gått det med....Det går ju för andra

Reparera eller skrota..?
Jag misstänker att många barncyklar är helt fel. De ser ibland riktigt märkliga ut.

Den här modellen är (var) populärt, jag har sett den ofta i barngrupper jag har kört med. Lite fel finns det väl, framförallt nästan icke-fungerande gaffel och hög vikt. Såna breda däck behövs inte, men det gör att hjul är lite större och rullar bra över hinder. Hjul är relativt stor för ramen, som är bra. Pedalarna är lite låg, men de flesta föräldrar pumpar flera bar i däcken (medan jag själva kör med 1,1 och 1,4 bar) som gör att pedalarna inte hamnar för lågt. Det gälde körning av steniga stigar där det är ännu viktigare att inte har pedalerna för lågt. Så än om cykeln inte är optimal är den inte helt fel.

Reparera eller skrota..?
Den här modellen är (var) populärt, jag har sett den ofta i barngrupper jag har kört med. Lite fel finns det väl, framförallt nästan icke-fungerande gaffel och hög vikt. Såna breda däck behövs inte, men det gör att hjul är lite större och rullar bra över hinder. Hjul är relativt stor för ramen, som är bra. Pedalarna är lite låg, men de flesta föräldrar pumpar flera bar i däcken (medan jag själva kör med 1,1 och 1,4 bar) som gör att pedalarna inte hamnar för lågt. Det gälde körning av steniga stigar där det är ännu viktigare att inte har pedalerna för lågt. Så än om cykeln inte är optimal är den inte helt fel.
Kanske går att behålla höjden fram med lämplig kombo av hjul, däck och kinakol?

Reparera eller skrota..?
Ingen vet väl säkert vilken geo som är viktigt för en 7-åring men stack är ofta extremt hög. Mina barn, framför allt den yngste, har fått cyklar med mer normal geo (vitus) och det har fungerat. Visst, hög stack hade säkert gått det med....Det går ju för andra
Jag tänker mer på barncyklar (som inte har nån koppling till större märken). De kan vara långa, låga och ha helt knasig geometri. Då är det inte kul att cykla. Du har ju kunnande och köper därför "riktiga" cyklar. Vilket gör att barnen cyklar.

Reparera eller skrota..?
Jag tror detta är en rätt okej cykel (som tappat lite gnista pga vanligt användande och brist på service).

Reparera eller skrota..?
Jag tänker mer på barncyklar (som inte har nån koppling till större märken). De kan vara långa, låga och ha helt knasig geometri. Då är det inte kul att cykla. Du har ju kunnande och köper därför "riktiga" cyklar. Vilket gör att barnen cyklar.
Jag var inte kaxig när jag köpt 16'' vitus och jag såg hur utsträckt han satt. Med 35mm stam på så blev det inga problem i praktiken.

Tyvärr är mina barn inte supertaggade och de som är taggade bryr sig inte så mycket om materialet.

Sen att jag försöker ha bra material till flickan är för att det kanske ändå är lite roligare när det går bra. (Hon är med på att man måste motionera och hon gillar att vara ute i skogen)
Sen påstår jag att det inte är någon kostnad eftersom komponenterna kan användas på annan cykel om hon slutar. Gäller bara att ingen kommentera komponenter när min fru är i närheten

Reparera eller skrota..?
verkar finnas mellan 3500 och 2200 begagnat. Här med mekanisk skivbroms och lite risig men jag antar fungerande.

1711442448129.png

Reparera eller skrota..?
så mekanikern och ni andra har rätt i att det är ett skrotvärde rent marknadsmässigt. Om hjul och ram går att rädda står jag ändå fast vid 500-1000.

Reparera eller skrota..?
Jag var inte kaxig när jag köpt 16'' vitus och jag såg hur utsträckt han satt. Med 35mm stam på så blev det inga problem i praktiken.

Tyvärr är mina barn inte supertaggade och de som är taggade bryr sig inte så mycket om materialet.
Inte så mycket man kan göra. Svårt att tvinga barn att ha kul (men man kan försöka öka sannolikheten). Och föregå med exempel.
Sen att jag försöker ha bra material till flickan är för att det kanske ändå är lite roligare när det går bra. (Hon är med på att man måste motionera och hon gillar att vara ute i skogen)
Sen påstår jag att det inte är någon kostnad eftersom komponenterna kan användas på annan cykel om hon slutar. Gäller bara att ingen kommentera komponenter när min fru är i närheten
När jag cyklade med systerns ungar hade de två äldsta växlade mtbs och yngsta en rätt skrotig/kass enväxlad. Han var såklart den som tyckte att det var roligast att cykla (vi körde tom lite trial när han blivit vuxen).
Kostnaderna med allt...Tja, det är dyrare med hockey?

Reparera eller skrota..?
Alltså reparatören som vi hittat nu har tillgång till komponenter (förutsätter jag).
Ja det är problem med den, bromsarna funkar sådär, den låter och växlarna funkar inte. Kedjan är rostig och kan säkert kanske smörjas upp men det sparar bara några hundralappar (men visst många bäckar små). Byta eker kanske vi också skulle kunna skippa - skippar vi dessa två postar så sjunker kostnaden med 600 spänn. Växlar och bromsar måste bytas. Kassett (vevlager) känns också som ett måste.
Jag hade gärna sålt den till någon som kan renovera själv men känns som svårt att sälja en cykel i så pass dåligt skick!
Har ni nånsin servat cykeln ?

Reparera eller skrota..?
Har svårt att tro att en 13-åring kan cykla på en Riprock 24, men ok lillebror skulle ju ha den sen.

Ni kanske kan köpa en begagnad i bättre skick och sälja er, blir nog billigast av alla alternativ. Jag har en likadan fullt fungerande jag tänkt sälja i vår och räknar inte få ut lika mycket som det skulle kosta att laga er.
13 år på 24 jävlar ja köpte just en Riprock 24 till min son som är 7. Funderar redan på vad han ska ha när han blir typ 9.

Reparera eller skrota..?
Japp! Åker upp från Sthlm över dagen och tittar. Opererade korsbandet i augusti så ingen åkning den här säsongen.
Kul att du kommer och tittar! Det brukar vara många bra brädåkare i Källviksbacken och parken har bra hopp. Så du får säkert se bra åkning.
Jag är där, men på skidor.

Aj med korsbandet. Ha en god rehab, så är du på snö nästa vinter. Då j-vlar ??

Tillbaka
Topp