Reparera skalplagg

Aron

Inventarie
Reparera skalplagg
Jag har lyckats få en rejäl reva i mina skalbyxor och behöver lite reparationstips. Jag föreställer mig i min fantasi att det finns någon form av "tejp" som man kan applicera på skadan för att sedan härda limmet med ett strykjärn. Om det nu finns, vad heter sånt och var får jag tag i det?

Reparera skalplagg
Zick-zacka + Liquisole funkar väl för ful-lagningar om inte hålet är för stort.
Annars lämna in. Fråga på Naturkompaniet om du har någon i närheten; de hänvisade mig
till någon som lagade och tejpade om enligt konstens alla regler.
/M

Reparera skalplagg
Vet inte om det du söker finns. men jag har lagat skalplagg tidigare med en likvärdig tygbit sen är det bara att göra som när du lagar en punktering på innerslangen. Ett litet tips kan även vara att ha en tygbit på insidan för att öka hållbarheten. tips på tyg är sånt som man har på själv uppblåsbara liggunderlag.
Såg att du bor i sthlm du kan ju alltid knalla in till naturkompaniet och höra med dom om vad man kan göra.

Reparera skalplagg
smältlim är din vän!

På ställen där det är spänningar i tyget:

tyg på båda sidorna av jackan, smältlim emellan och zig-zag (bred och lång med nylontråd) över lagningen.

PS Silicon funkar för de med tålamod DS
PS2 Tvätta alltid tyget rent från "skydd" innan lim/silicon. Rödsprit alt isopropanol funkar toppen DS2

Reparera skalplagg
På tygaffärer brukar man kunna köpa lag lappar av självhäftande nylontyg. Är bara att klippa till i lagom storlek och klistra på.

Reparera skalplagg
Tanken med frågan hur man behåller funktionen i ett "andasmaterial" vid algning.att tråckla eller använda silvertejp, förstör plaggets hela funktion.

Reparera skalplagg
Kolla med tillverkaren om det finns möjlighet att få en i bit tyg i samma material och färg. Det gick alldeles utmärkt för mig, dock genom återförsäljare den gången. Så visst har jag en laglapp, men inte har jag lagat hålen för det. =D

Reparera skalplagg
bruse skrev:
-------------------------------------------------------
> Tanken med frågan hur man behåller funktionen i
> ett "andasmaterial" vid algning.att tråckla eller
> använda silvertejp, förstör plaggets hela
> funktion.

Det går inte att laga så att funktionen bibehålls. Men man kan göra så att det blir tätt och inte revar sig.

-Precis som alla andra sömmar på ett funktionsplagg från början med andra ord.

Reparera skalplagg
Vi lagningen kommer i fortsättningen inte plagget att andas.

Men Funktionen bibehålls ju i resten av plagget. Så det kommer inte påverka funktionen som helet.

Reparera skalplagg
bruse skrev:
-------------------------------------------------------
> Tanken med frågan hur man behåller funktionen i
> ett "andasmaterial" vid algning.att tråckla eller
> använda silvertejp, förstör plaggets hela
> funktion.

Tror inte att skalplagg punktandas direkt så lite silvertejp lär knappast förstöra den totala andningen så värst.

Reparera skalplagg
Är revan så stor att andningfunktionen försämras av lagning är det dags att köpa ett nytt plagg. Eller vänja sig vid att kallas Den Svettiga Mumien från Hellas.

Reparera skalplagg
Uj, uj va fel det blev. Jag läste skalp-lagg i rubriken och tänkte: Shit vad snabbt man måste accelerera om man har problem med att skalpen laggar så att den måste reppareras. =)

Reparera skalplagg
Silvertejp funkar sådär. Lossnar lätt om materialet är bara aningen fett eller fel på annat sätt. Sick sack + dubbelt tyg med smältlim/liquisol låter klokare.

Ska du knosa runt i Hellas kan jag annars rekommendera Everest regnställ i deras eget material. Andas hjälpligt men är slitstarkt och mina byxor kostade bara ca 300 kr i enklaste versionen. Till sommarens alpresa blir det motsvarande jacka oxå. Känns vurpmässiga helt enkelt. Köp rejält stora så benen räcker i längd och så linningen hamnar tillräckligt högt för cykling.

Reparera skalplagg
silvertejp är ju en klassiker, åtminstone för skibums. Minns att det fanns nån oskriven regel att den som inte hade silvertejp på kläderna var ingen riktig skier;)

Nu skulle jag dock laga ev. skador på typ playground

Reparera skalplagg
Hej!

Ett tips är willfix i tavelsjö Umeå.
Hon har hemsida med fasta priser för standardjobb ca 10 dagar sedan är byxorna hemma igen

www.willfix.se.

Gore Tex service center.

Jag tycker inte att det är alltför blodiga priser.

Reparera skalplagg
Silvertejp fixar det mesta.....

busyparents.jpg ht=490

Reparera skalplagg
Det finns ingen sömmerska kvar på Playground.

Arcteryxgänget på Vasagatan tipsade mig om denna
damen och det funkade alldeles utmärkt.

Carina Husak - KINNA 0320-35200

Reparera skalplagg
Tack för alla bra tips.

Revan är på baken och jag är ganska säker på att silvertejp inte skulle klara en längre period i regnet och leran. Byxorna är billiga så det är inte lönt att lämna in dem på lagning. Jag ska testa att limma på en lämplig tygremsa. Funkar inte det köper jag ett par nya.

Byxorna i fråga är för övrigt ett billigt par från ITAB http://www.idefixteko.se/open_produkter/produktinfo_body.asp?prodid=16037&plats_id=1381. De har funkat utmärkt men har fått ta en hel del stryk så jag har klippt av dem till ett par knickers.

Reparera skalplagg
Tror goretex har självhäfande lappar som "andas"..
Om man nu är beredd att betala 100 kr för att behålla andningen på 1% av jackan :)

Men självhäftande nylon i dom vanligaste färgerna brukar finnas på tygaffärer.

Tillbaka
Topp