Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Aabbcc sa:Efter att ha ringt runt till halva stan så visar det sig att enbart Bonne Mécanique på söder kan ordna detta.
Biltema har kit för metrisk insatsgänga men osäker på om de har så små storlekar. Kolla vetja.AX3L sa:På tal om helicoil. Någon som har tips på ett bra kit för cyklar? Jag tänker med de relevanta gängorna vi har, framförallt då de mindre för skivbromsskruv, flaskhållare/styren osv. Känns som något man borde skaffa innan det behövs.
AX3L sa:På tal om helicoil. Någon som har tips på ett bra kit för cyklar? Jag tänker med de relevanta gängorna vi har, framförallt då de mindre för skivbromsskruv, flaskhållare/styren osv. Känns som något man borde skaffa innan det behövs.
+1Valhalla_ sa:Verkstäderna vill normalt sett inte befatta sig med sådant. Har själv frågat runt när jag vid ett tillfälle funderade på att köpa ett par vevar med kass pedalgänga. Bästa tipset jag kan ge är att antingen gå till en "gammal räv" som har upplevt tiden då man faktiskt reparerade saker, eller att du köper en helicoilsats och kör själv.. Ver dock inte var man hittar gamla rävar (inte de som ligger längs vägkanten).
Tomas m sa:AX3L sa:På tal om helicoil. Någon som har tips på ett bra kit för cyklar? Jag tänker med de relevanta gängorna vi har, framförallt då de mindre för skivbromsskruv, flaskhållare/styren osv. Känns som något man borde skaffa innan det behövs.
Köp en momentnyckel så slipper du problemet??
Det låter som ett ockerpris för 5 minuters arbete.Aabbcc sa:Fick tydligen fel information av han jag pratade med på Jarla cykel, dem kan visst göra denna typen av reparationer. Dessvärre fick jag reda på det efter att jag lämnat in cykeln på cykel och sportservice vid odenplan som tog hela 525kr för att gänga om en vevarm, ska det vara så dyrt?
Brando sa:Vad var det för vevarm?
ooms sa:+1Valhalla_ sa:Verkstäderna vill normalt sett inte befatta sig med sådant. Har själv frågat runt när jag vid ett tillfälle funderade på att köpa ett par vevar med kass pedalgänga. Bästa tipset jag kan ge är att antingen gå till en "gammal räv" som har upplevt tiden då man faktiskt reparerade saker, eller att du köper en helicoilsats och kör själv.. Ver dock inte var man hittar gamla rävar (inte de som ligger längs vägkanten).
De flesta s.k. verkstäder idag kan bara montera saker, inte reparera saker. Gäller både bil- och cykelverkstäder. Vet inte om hantverkskunnandet gått ner, eller om det beror på att man vill sälja delar (och göra en extra hacka där) istället.
För ca 15 år sedan behövde jag rikta ett cykelhjul på en gammal herrcykel. Alla s.k. cykelverkstäder i Uppsala jag tog det till sade att det var bortom räddning och att jag måste köpa nytt istället. Tog hem det till Hälsingland och en gammal räv som meckat cyklar i säkert 50 år; han riktade det utan problem.
Fältprästen sa:Det låter som ett ockerpris för 5 minuters arbete.Aabbcc sa:Fick tydligen fel information av han jag pratade med på Jarla cykel, dem kan visst göra denna typen av reparationer. Dessvärre fick jag reda på det efter att jag lämnat in cykeln på cykel och sportservice vid odenplan som tog hela 525kr för att gänga om en vevarm, ska det vara så dyrt?
glitch sa:Tomas m sa:AX3L sa:På tal om helicoil. Någon som har tips på ett bra kit för cyklar? Jag tänker med de relevanta gängorna vi har, framförallt då de mindre för skivbromsskruv, flaskhållare/styren osv. Känns som något man borde skaffa innan det behövs.
Köp en momentnyckel så slipper du problemet??
Nej det gör han inte. Momentnyckel är en bra grej men ingen garanti att inte gängor pajar.
Fältprästen sa:Det låter som ett ockerpris för 5 minuters arbete.Aabbcc sa:Fick tydligen fel information av han jag pratade med på Jarla cykel, dem kan visst göra denna typen av reparationer. Dessvärre fick jag reda på det efter att jag lämnat in cykeln på cykel och sportservice vid odenplan som tog hela 525kr för att gänga om en vevarm, ska det vara så dyrt?
Macius sa:Hej
Lånar tråden. Skaffa spd pedaler i somras men bytte fram och tillbaka och lyckades genga sönder vevarmen... Snackade med Cykloteket och de kunde fixa det berodde på hur skadade gängorna var men när jag kom dit med min cykel så tyckte de att det var för stor skada - sista försöket jag skulle gänga på så våldade jag på ordentligt så har mig bara själv att skylla - dax för nya vevarmar. Till min fråga : det är SRAM gx och sitter på ett pressfit. Är det bara att skruva av eller krävs det något special verktyg eftersom det är pressfit?
Ziltoid sa:Absolut inte ett ockerpris! Jag har själv verkstadsvana och har satt en del helicoils. Jag skulle säga att det skulle ta mig runt 30 minuter att ta in en produkt, leta fram mina verktyg etc, borra, klia mig i huvudet och fundera på om det var olja eller sprit jag skulle smörja aluminiumgängor med, gänga, sätta insert och städa bort :-)
Är det ett sällanjobb ligger knappast grejerna framme och väntar på att användas, så jag skulle säga att en timmas arbete +material är ett väldigt skäligt pris för en cykelverkstad.
Pfaff sa:Lånar tråden lite;
Det här med att förstöra gängor, ett återkommande problem här; hur lyckas man?
Det finns inga gängor på en cykel som förstörs om man dra i föremålet med fingerkraft, känner efter med samma fingrar att gängan verkligen tar rakt - de flesta cykeldetaljer går ju i princip att skruva nästan ända in i botten med fingerkraft - använder fett vid montaget och inte drar för kung och fosterland med fel verktyg.
Momentnyckel är självklart bra men först måste ju för jösse namn pedalen/ vevlagret/skruven hamna rätt och rakt i gängan.
Jag är upprörd! Någon bör göra något!
glitch sa:Pfaff sa:Lånar tråden lite;
Det här med att förstöra gängor, ett återkommande problem här; hur lyckas man?
Det finns inga gängor på en cykel som förstörs om man dra i föremålet med fingerkraft, känner efter med samma fingrar att gängan verkligen tar rakt - de flesta cykeldetaljer går ju i princip att skruva nästan ända in i botten med fingerkraft - använder fett vid montaget och inte drar för kung och fosterland med fel verktyg.
Momentnyckel är självklart bra men först måste ju för jösse namn pedalen/ vevlagret/skruven hamna rätt och rakt i gängan.
Jag är upprörd! Någon bör göra något!
Just på pedalarmar är det snarare problemet att folk inte drar åt pedalen hårt nog. Då blir resultatet istället att pedalen riskerar att glappa upp = gängsallad då pedalens skruv rör sig i vevens gänga och bit för bit mosar ner den.