Reparera vevarm (helicoil) i stockholm

Aabbcc

Aktiv medlem
Vart kan man få hjälp med att reparera en vevarm där gängorna till pedalen slits ut i Stockholm?

Har kollat med Jarla cykel, Cykloteket och bikemechanics cykelverkstad...

Verkstäderna vill normalt sett inte befatta sig med sådant. Har själv frågat runt när jag vid ett tillfälle funderade på att köpa ett par vevar med kass pedalgänga. Bästa tipset jag kan ge är att antingen gå till en "gammal räv" som har upplevt tiden då man faktiskt reparerade saker, eller att du köper en helicoilsats och kör själv.. Ver dock inte var man hittar gamla rävar (inte de som ligger längs vägkanten).

Bike24 har en del sådana prylar

https://www.bike24.com/p2161744.html
Screenshot_20190827-124305_KiwiBrowser.jpg

https://www.bike24.com/p2161819.html
Screenshot_20190827-124258_KiwiBrowser.jpg

Sen lär du väl bara behöva lite loctite på det..

Senast ändrad:
På tal om helicoil. Någon som har tips på ett bra kit för cyklar? Jag tänker med de relevanta gängorna vi har, framförallt då de mindre för skivbromsskruv, flaskhållare/styren osv. Känns som något man borde skaffa innan det behövs.

Efter att ha ringt runt till halva stan så visar det sig att enbart Bonne Mécanique på söder kan ordna detta.

Senast ändrad:
AX3L sa:
På tal om helicoil. Någon som har tips på ett bra kit för cyklar? Jag tänker med de relevanta gängorna vi har, framförallt då de mindre för skivbromsskruv, flaskhållare/styren osv. Känns som något man borde skaffa innan det behövs.
Biltema har kit för metrisk insatsgänga men osäker på om de har så små storlekar. Kolla vetja.

Flaskhållare sitter ofta med nitmuttrar. De sätter man inte insatsgänga i utan de får man borra ur och nita fast en ny. Biltema har sådant kit.

AX3L sa:

Köp en momentnyckel så slipper du problemet??

Valhalla_ sa:
Verkstäderna vill normalt sett inte befatta sig med sådant. Har själv frågat runt när jag vid ett tillfälle funderade på att köpa ett par vevar med kass pedalgänga. Bästa tipset jag kan ge är att antingen gå till en "gammal räv" som har upplevt tiden då man faktiskt reparerade saker, eller att du köper en helicoilsats och kör själv.. Ver dock inte var man hittar gamla rävar (inte de som ligger längs vägkanten).
+1
De flesta s.k. verkstäder idag kan bara montera saker, inte reparera saker. Gäller både bil- och cykelverkstäder. Vet inte om hantverkskunnandet gått ner, eller om det beror på att man vill sälja delar (och göra en extra hacka där) istället.
För ca 15 år sedan behövde jag rikta ett cykelhjul på en gammal herrcykel. Alla s.k. cykelverkstäder i Uppsala jag tog det till sade att det var bortom räddning och att jag måste köpa nytt istället. Tog hem det till Hälsingland och en gammal räv som meckat cyklar i säkert 50 år; han riktade det utan problem.

Tomas m sa:
AX3L sa:

Nej det gör han inte. Momentnyckel är en bra grej men ingen garanti att inte gängor pajar.

Fick tydligen fel information av han jag pratade med på Jarla cykel, dem kan visst göra denna typen av reparationer. Dessvärre fick jag reda på det efter att jag lämnat in cykeln på cykel och sportservice vid odenplan som tog hela 525kr för att gänga om en vevarm, ska det vara så dyrt?

Aabbcc sa:
Fick tydligen fel information av han jag pratade med på Jarla cykel, dem kan visst göra denna typen av reparationer. Dessvärre fick jag reda på det efter att jag lämnat in cykeln på cykel och sportservice vid odenplan som tog hela 525kr för att gänga om en vevarm, ska det vara så dyrt?
Det låter som ett ockerpris för 5 minuters arbete.

ooms sa:
Valhalla_ sa:
+1
De flesta s.k. verkstäder idag kan bara montera saker, inte reparera saker. Gäller både bil- och cykelverkstäder. Vet inte om hantverkskunnandet gått ner, eller om det beror på att man vill sälja delar (och göra en extra hacka där) istället.
För ca 15 år sedan behövde jag rikta ett cykelhjul på en gammal herrcykel. Alla s.k. cykelverkstäder i Uppsala jag tog det till sade att det var bortom räddning och att jag måste köpa nytt istället. Tog hem det till Hälsingland och en gammal räv som meckat cyklar i säkert 50 år; han riktade det utan problem.

Man har väl sett ner på hantverkare i så många år nu att vi får ett stort hål i generationskiftet som pågår.
Mekaniska verkstäder har inte heller hängt med lönemässigt med byggbranschen så vem vill stå vid svarven?

Visst finns det "riktiga" bilverkstäder kvar, men man får åka till de små ställena i småbyarna.

Fältprästen sa:
Aabbcc sa:

Om vevarmen hör till ett fint/dyrt vevparti kan det vara värt det.
525 kr ska rimligen jämföras med priset för ett nytt likadant vevparti.

Kan jag inte utföra arbetet själv p g a bristande kunskap, avsaknad av verktyg, tidsnöd etc
är det väl inte säkert att 525 kr är "dyrt".

/Fedde

glitch sa:
Tomas m sa:
AX3L sa:

Nej det gör han inte. Momentnyckel är en bra grej men ingen garanti att inte gängor pajar.

Precis, gängor kan paja ändå. Biltema är såklart första stället man kollar på, men deras kit tror jag var från M6 och mest med vanlig 1.25-stigning senast jag kollade. Inget som kändes så relevant för cyklar i alla fall.

Tips på kit med relevanta gängsnitt eller ännu hellre gäng-rensare (thread chasing tool på engelska) mottages också!

Hej
Lånar tråden. Skaffa spd pedaler i somras men bytte fram och tillbaka och lyckades genga sönder vevarmen... Snackade med Cykloteket och de kunde fixa det berodde på hur skadade gängorna var men när jag kom dit med min cykel så tyckte de att det var för stor skada - sista försöket jag skulle gänga på så våldade jag på ordentligt så har mig bara själv att skylla - dax för nya vevarmar. Till min fråga : det är SRAM gx och sitter på ett pressfit. Är det bara att skruva av eller krävs det något special verktyg eftersom det är pressfit?

Fältprästen sa:
Aabbcc sa:

Absolut inte ett ockerpris! Jag har själv verkstadsvana och har satt en del helicoils. Jag skulle säga att det skulle ta mig runt 30 minuter att ta in en produkt, leta fram mina verktyg etc, borra, klia mig i huvudet och fundera på om det var olja eller sprit jag skulle smörja aluminiumgängor med, gänga, sätta insert och städa bort :-)

Är det ett sällanjobb ligger knappast grejerna framme och väntar på att användas, så jag skulle säga att en timmas arbete +material är ett väldigt skäligt pris för en cykelverkstad.

Macius sa:
Hej
Lånar tråden. Skaffa spd pedaler i somras men bytte fram och tillbaka och lyckades genga sönder vevarmen... Snackade med Cykloteket och de kunde fixa det berodde på hur skadade gängorna var men när jag kom dit med min cykel så tyckte de att det var för stor skada - sista försöket jag skulle gänga på så våldade jag på ordentligt så har mig bara själv att skylla - dax för nya vevarmar. Till min fråga : det är SRAM gx och sitter på ett pressfit. Är det bara att skruva av eller krävs det något special verktyg eftersom det är pressfit?

Bara att skruva av vevarna. 8mm insex och starka nypor krävs :)

Ziltoid sa:
Absolut inte ett ockerpris! Jag har själv verkstadsvana och har satt en del helicoils. Jag skulle säga att det skulle ta mig runt 30 minuter att ta in en produkt, leta fram mina verktyg etc, borra, klia mig i huvudet och fundera på om det var olja eller sprit jag skulle smörja aluminiumgängor med, gänga, sätta insert och städa bort :-)

Är det ett sällanjobb ligger knappast grejerna framme och väntar på att användas, så jag skulle säga att en timmas arbete +material är ett väldigt skäligt pris för en cykelverkstad.

Tjena!

525:- täcker inte ens arbetkostnaden för en timme. De flesta räknar med arbetkostnad på minst 600:-/h. Plus material m.m.
Så jag håller med dig.

Lånar tråden lite;
Det här med att förstöra gängor, ett återkommande problem här; hur lyckas man?
Det finns inga gängor på en cykel som förstörs om man dra i föremålet med fingerkraft, känner efter med samma fingrar att gängan verkligen tar rakt - de flesta cykeldetaljer går ju i princip att skruva nästan ända in i botten med fingerkraft - använder fett vid montaget och inte drar för kung och fosterland med fel verktyg.
Momentnyckel är självklart bra men först måste ju för jösse namn pedalen/ vevlagret/skruven hamna rätt och rakt i gängan.

Jag är upprörd! Någon bör göra något!

Tja !
Min fru lyckades kasta vänsterveven (på tippen det var ju bara skrot) till ett zee, jag frågade i yardsaletråden om nån hade nåt liggande och vips 20kr senare hade jag en! Tack happyiten som jag tyvärr glömt namnet på, prova yardsaletråden .
Mange

Gänga på med fingrarna bara i fortsättningen innan verktyget åker fram så går det nog bra.

SRAM GX-1000 Crank Set 175mm 32 tänder GXP black låter rätt.

Edit: Inte boost?

Senast ändrad:
Fältprästen sa:
Aabbcc sa:

Allt som allt tog det alltså 5 minuter?

Gänga på med fingrarna bara i fortsättningen innan verktyget åker fram så går det nog bra.
SRAM GX-1000 Crank Set 175mm 32 tänder GXP black låter rätt.
Edit: Inte boost?

2016 Kona Process 153 - inte Boost....

Pfaff sa:
Lånar tråden lite;
Det finns inga gängor på en cykel som förstörs om man dra i föremålet med fingerkraft, känner efter med samma fingrar att gängan verkligen tar rakt - de flesta cykeldetaljer går ju i princip att skruva nästan ända in i botten med fingerkraft - använder fett vid montaget och inte drar för kung och fosterland med fel verktyg.
Momentnyckel är självklart bra men först måste ju för jösse namn pedalen/ vevlagret/skruven hamna rätt och rakt i gängan.

Just på pedalarmar är det snarare problemet att folk inte drar åt pedalen hårt nog. Då blir resultatet istället att pedalen riskerar att glappa upp = gängsallad då pedalens skruv rör sig i vevens gänga och bit för bit mosar ner den.

glitch sa:
Pfaff sa:
Lånar tråden lite;

Just på pedalarmar är det snarare problemet att folk inte drar åt pedalen hårt nog. Då blir resultatet istället att pedalen riskerar att glappa upp = gängsallad då pedalens skruv rör sig i vevens gänga och bit för bit mosar ner den.

Liknande fenomen kan inträffa när folk kör med för korta skruvar, speciellt på lastbärande grejer som klingskruvar har jag hört.

Angående att hänga på först.. Jo absolut. Men är gängan lite skadad, eller det är gammal loctite kvar så tycker jag den kan gå trögt ändå. Har man nya fina skruvar och gängor är det en ickefråga, men i verkliga livet är det inte lika lätt. Dessutom kanske det är något som ska linjera (ganska vanligt på pivoter, infästning av bakdämp..) mellan huvud och gänga så att säga, och då är det lättare sagt än gjort att dra med fingerkraft ibland.

Tillbaka
Topp