Repat innerben på ny Fox 36

Hej!

Hämtande ut en ny cykel för 2 veckor sedan och märkte idag att vänstra innerbenet har en lång lodrät repa. Den är väldigt tunn och syns bara i direkt ljus, vid vissa vinklar. Den går att känna med nageln men det är knappt. Är detta något att oroa sig för eller är det normalt? Innerbenen är svarta så det känns som att repor borde kunna uppstå lättare. Jag har cyklat 200 meter, så den måste ha varit där från fabrik.
Ska jag reklamera eller bara köra på? Rent visuellt så är det inget som stör mig då den inte syns så länge man inte tittar noga.

Tacksam för råd.
/Micke

Bilagor

• 4E9F3E72-30B2-4167-866D-17AE930D0375.jpeg
    4E9F3E72-30B2-4167-866D-17AE930D0375.jpeg
    80.1 KB · Besök: 40
  • 1AFA18F3-0973-473A-A895-482349568CEE.jpeg
    1AFA18F3-0973-473A-A895-482349568CEE.jpeg
    104 KB · Besök: 34
Repan har i princip ingen effekt alls, MEN om du vet med dig att du inte orsakat den så ska du så klart reklamera det!!!
Det är ju ändå ocyklingsbart i större delarna av sverige, så du har ju lite tid på dig för en reklamation (alt. kräva ekonomisk kompensation...)

Hur långt är ett snöre?

Är det en ny cykel hade jag reklamerat. nej, du kommer inte märka av det när du kör, men det kommer givetvis fastna smuts där och på sikt innebär det att din olja blir lite mer förorenad än om repan inte varit där. är du duktig mekaniker och byter olja enligt serviceintervall lär du aldrig märka någon skillnad. Gör du som de flesta andra och tar dig igenom oljebytet och servicen genom att förja en youtubevideo 1 gång om året så kanske det märks mot slutet... Jag hade inte oroat mig ur ett "mekaniskt" perspektiv men jag tycker inte man skall acceptera detta på en ny cykel.

Man måste väl byta innerbenen då? Det som oroar mig är att jag inte vet vad som orsakat den, ifall det är under anodiseringen och bara kosmetiskt eller ifall det är något i ytterbenen som skrapar och på sikt blir större.

Mickelandstrom sa:
Man måste väl byta innerbenen då? Det som oroar mig är att jag inte vet vad som orsakat den, ifall det är under anodiseringen och bara kosmetiskt eller ifall det är något i ytterbenen som skrapar och på sikt blir större.

Eftersom repan inte går hela vägen så har de antingen lyckats få in skräp vid packboxen som släppt snabbt eller så har det skett vid tillverkning eller i logistiken = fanns där när du köpte den. De får byta innerben och krona/styrrör eftersom det är en integrerad enhet.

Blir det värre så kan du säkert reklamera men just nu skulle jag inte bry mig. Både dämparen och luftfjädern är i en sluten separat enhet som inte påverkas av denna repa.

Dokumentera repan och ha som bevis ifall det blir värre.

Hur kan ni alla vara så säkra på att det där ska gå att reklamera? Det räcker ju med att något skräp fastnar i packboxen så blir det sådär.

jofahjalm sa:
Hur kan ni alla vara så säkra på att det där ska gå att reklamera? Det räcker ju med att något skräp fastnar i packboxen så blir det sådär.

Är det normalt att såna repor uppstår över tid? Det känns som som att all smuts som brukar hamna på packningarna borde göra sitt? Det visuella stör mig inte, bara att det kanske orsakar framtida problem.

Det kan helt klart hända. Det vore ju däremot bra att veta om gaffeln är torr eller om t.ex. en bussning är ojämn.

Jag hade en boxxer som blev väldigt förstörd direkt för att ena nederbenen var torrt, men det blev reklamerat.

Om du fortsätter köra gaffeln och det inte blir värre kan du ju bara haft otur. Blir den mer sliten direkt är det något fel på gaffeln som du ska få åtgärdat.

Tror inte heller repan är något problem, men den kan ju ha orsakats av något skräp från monteringen som sitter kvar på skumringen. Gör en service på gaffen.

jofahjalm sa:
Det som syns nu är inte ett problem. När jag skulle få min Fox 36 fixad av bike toys tog det ungefär ett halvår om jag minns rätt
Nej, det är troligtvis helt lugnt såväl ur ett prestanda- som hållbarhetsperspektiv. Men genom att reklamera skadan får Fox kännedom om avvikelsen och kan se över sin process / underleverantör.
Tar det sex månader kanske det inte är värt det.

Tillbaka
Topp