Reseråd! Hyra av bil och racer i Italien

Schubie

Medlem
Hej!

Jag skulle behöva lite råd och tips!
Vi planerar en cykelresa till Italien till mitten på maj. Flyg till Bergamo, hyra av bil och cyklar och därefter in mot bergen omkring Trento/Caldonazzo. Vi har gjort liknande tidigare men varit bundna till tåg och buss och upplevt att vi saknat rörligheten och valfriheten, därför tänker vi nu bil.

Men! Hur får vi med oss två cyklar i/på en hyrbil? Här hemma är vi vana vid hållare på dragkrok, men går det att få tag på för några dagar i Italien? Alternativt takräcke? Om vi hyr en stor bil kan vi eventuellt få in två cyklar med fällda säten, men hela planen faller också om vi inte lyckas med det väl på plats. Hittills har jag gått bet på de cykeluthyrare jag hört av mig till och frågat. Har någon av er erfarenhet? Vi kan ju inte vara de enda som vill kombinera hyrbil och hyrcykel?

En mindre kombi (typ golfklass) bör väl rymma två cyklar om man plockar av framhjulen och fäller ned baksätet. Hade en seat leon kombi tidigare, testade aldrig med två cyklar men körde regelbundet med min racer som gick in med halva baksätet nere.

Som någon skrev, av med hjulen och köp/ta med en fleecepläd så är du nog hemma i de flesta utom de riktigt små bilarna.
Funkar med en Seat Altea. Borde kanske gå att få in stående om man tar bort sadelstolpen men det orkar jag inte.

Har varit på cykelresor och hyrt typ Berlingo/Doblo. Vi var dock tre personer och hade samtliga cykelväskor. Funderar på om den typen av bil är lite overkill för två cyklar.

Senast ändrad:
En mindre kombi (typ golfklass) bör väl rymma två cyklar om man plockar av framhjulen och fäller ned baksätet. Hade en seat leon kombi tidigare, testade aldrig med två cyklar men körde regelbundet med min racer som gick in med halva baksätet nere.
Funkar även i min Fabia Kombi. Får även plocka av sadel med stolpe dock.

Cyklarna måste få plats inne i bilen, hyrbilar har normalt inte dragkrok eller rails.

Det finns försök till en standard för att klassificera bilar, https://www.acriss.org/car-codes/
men i praktiken är det en djungel. Även stora uthyrare har samma bilmodell i olika kategorier i olika länder.

OBS! Man hyr alltid en viss kategori av bil, aldrig en specifik modell. Det man kan göra är att kontakta uthyraren lokalt och be dem specificera vilka modeller de har i den kategori man har tänkt sig. Det funkar ibland. Rådet blir att hellre betala mer för en större bilkategori än att riskera att inte få plats med cyklarna. Se den extra kostnaden som en form av försäkringspremie.

Tillbaka
Topp