Restips inom Sverige

Polarbear

Aktiv medlem
Restips inom Sverige
Har bestämt mig för länge sen att det ska bli ordentligt med cyklat den här sommaren. Tänkte också komma iväg på en resa som har fått följande kriterier att uppfylla.

-Inom Sverige
-Finnas vettigt boende att hyra
-Mycket upp, mycket ner och stökig och utmanande terräng
-Gärna närhet till liftburen cykling

Har ni kloka happyiter några bra tips?

Restips inom Sverige
Abisko. Där finns allt utom lift, ibland kör de visserligen liften och det finns DH-leder, men dessa är rätt eroderade. Men fjällen i området är helt sjukt fina att cykla på. Det går att få precis så utmanande man vill.

Vill man vara lite mer hipp så kan man ju åka till Åre. Där finns ju också en hel del fjällcykling, men det blir inte riktigt samma äventyr som i Abisko.

Restips inom Sverige
Massor av fina tips redan!

Kan ju nämna att Åre var ett alternativ från början men efter det tog det lite stopp. Jag har väldigt begränsad erfarenhet av svenska fjällen. Tipsen uppskattas mycket!

Restips inom Sverige
Det finns ju mycket att cykla i i hela fjällkedjan. Hur man vill cykla beror ju på hur man är lagd. Personligen gillar jag långa heldagsturer med gott om höjdmeter, då är Abiskoområdet fint. Men du kan säkert sy ihop fina turer kring Åre också, jag har några långturer på lut i det området till sommaren.

Restips inom Sverige
Abisko/ riksgränsen är något man måste uppleva både sommar och vinter.
Har varit där och jagat på hösten och åkt skidor på våren ett par ggr.

Restips inom Sverige
+1 på Abisko, du kan åka lift i Narvik och Kiruna (tror jag).

Hemavan har också kört liften för cyklister, men spåren är kanske inte riktigt i klass med andra bikeparks. Däremot är övriga fjällcyklingen där ruggigt bra.

Restips inom Sverige
larsaw skrev:
-------------------------------------------------------
> Ska du ändå till Åre så ligger ju Storulvån
> med omnejd inte långt ifrån:
>
> http://happymtb.org/?p=17955
> http://happymtb.org/forum/read.php/1/2496182/24961
> 82#msg-2496182
> http://happymtb.org/forum/read.php/1/2151193
> För att inte tala om denna RR...
> http://happymtb.org/forum/read.php/1/2520619/25206
> 19#msg-2520619
>
> // Larsa

Instämmer, kombinera Åre med Jämtlandstriangeln så har du hela paketet

Restips inom Sverige
Nyköping, trevlig stad som har sörmlandsleden för mtb-cykling och närheten till lift i Ryssbergen. Är knappt ett berg(sorry nyköpingsbor) men de har bra dragna leder i förhållande till den låga fallhöjden.

Restips inom Sverige
Nu finns det ju minst sagt lite mer att välja på. Ska sätta mig och kolla närmare på alla tips i kväll. Kul att så många fanns med RR också!

Restips inom Sverige
Jämtlandstriangeln och Kinnekulle är mina favoriter i Sverige och uppfyller de flesta av dina kriterier.

-Inom Sverige
-Finnas vettigt boende att hyra
-Mycket upp, mycket ner

Inte så mycket liftburen cykling, men övriga kriterier uppfylls på båda dessa destinationer.

Finns hur många RR's som helst från dessa ställen på Happy, sök och du ska finna ;)

Restips inom Sverige
pennerdal skrev:
> Hammarbybacken.

-1

HBB är en ok DH-backe i Sthlms-området men det gör det inte ett stopp på kartan nödvändigt för.

Restips inom Sverige
Vernersson skrev:
> Lite långsökt kanske men fyller nog faktiskt de
> flesta kriterierna i OP'n.
>
> Danska alperna finns ju nere i gränslandet
> Skåne/Halland.
> Rackarns trevliga pajkar på Vallåsen som kör
> liften dessutom.
>
> http://vallasenbp.se

+1 på vallåsen och Halland/Skåne. Fixa guidning och ta dagsturer på hallandsåsen och Kullen så slipper du de värsta myggsvärmarna :)

Restips inom Sverige
Är från sörmland och bori götet men måste ändå tipsa om en grej i Skåne :-) Kullahalvön, en heldagsutflykt i bergiga bokskogar. Asballt! Om man har vägarna förbi där så är det verkligen värt ett besök.

Restips inom Sverige
Norge är ju nästan Sverige. Där har du mycket att välja på. I söder finns det Drammen, Oslo och Nesbyen. Mitt i landet Hafjell och hela västlandet som är Norges alper. Sogndal, Romsdal, mm. Lite längre norr har man Oppdal. Längre upp finns säkert mer, men där har jag dålig koll.

Restips inom Sverige
Någon som har erfarenhet av Säfsen? Vi är 3st som planerar att cykla i fjällen i sommar, jag har en AM hoj de andra XC cyklar. Det verkar vara ganska "familjevänliga" leder där enl deras hemsida men man vill ju gärna ha lite utmaning

Restips inom Sverige
Jag har cyklat i säfsen 2ggr. Ena gången medmin fru som är nybörjare, finns massor i den kategorin.
Andragången åkte jag två svarta leder tror en hette toppturen. Den var verkligen ingen picknik tur, upför dh leder, lättare bergsbestigning och givetvis lite transport på grus.

Tycker inte ni ska räkna bort säfsen, jag har bara bra erfarenheter därifrån iaf.

Restips inom Sverige
Rörbäcksnäs har finfin singletrack-cykling. Man blir nöjd med 2-3 dagars cykling där. Varierande spår. Inte så tunga backar men vissa delar på röd sträcka är riktigt utmanande!

Restips inom Sverige
geir skrev:
> Mitt i landet Hafjell

Förlåt?
Ungefär som att Skövde ligger mitt i Sverige, eller Munchen mitt i Tyskland?

Norge går faktiskt hela vägen upp till Nordkap, som är tramsigt långt norrut. Om jag skulle våga mig på en gissning på "mitt i Norge" skulle den nog hamna norr om Oppdal

Restips inom Sverige
tomcaten skrev:
> pennerdal skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Hammarbybacken.
>
> -1
>
> HBB är en ok DH-backe i Sthlms-området men det
> gör det inte ett stopp på kartan nödvändigt
> för.

Om man inte är från stockholms så förtjänar Hellas ett besök, och då parkerar man ju praktiskt taget vid Hammarbybacken. Så timar man det med en lift-onsdag kan man ju passa på att rulla några åk när man ändå är där. Men backen i sig är inte värd ett stopp, det håller jag helt med om.

Tillbaka
Topp