Resultat 08

Fabbe

Ny medlem
Resultat 08
Kan meddela att jag nu är tillbaka hemma. Så jävla irriterande att bakväxlen helt oförberett åker rakt in i bakhjulet. Tur i oturen var att jag bröt ungefär fyra kilometer från Dommarudden där en kompis stod och väntade vilket gjorde att jag kunde ta mig snabbt hem. Banan var oerhört tungkörd, blött blött blött och åter blött. Tyvärr laddade jag på för hårt i början, uppdriven av det höga tempot som alltid sätts upp. Man är lika dum varje gång, att jag aldrig lär mig. Nåväl säger som Per Elofsson, det är bara att bryta ihop och komma igen. Det blir dock inge mer cykel i år för mig.

Fabbe startnummer 697

Resultat 08
Tog mig runt på 7:03..Hade svåra motivationsproblem efter sju mil.'
Fan va blött å lerigt.Hela kassetten beckade igen..
Men det lustigaste var när jag cyklade förbi en hästhage.Helt plötsligt hör jag hästar som galopperar,kollar bak å ser att jag är jagad av fyra hästar=).
Svårt å ligga på rulle på dem.Gick rätt fort=)

Resultat 08
Skitkul med lera faktiskt! Iallafall om man höll sig en bit framme när det inte var så uppkört. Banan är ju kanon också, även om sista en-två milen är grymt jobbiga, när man vet att det är en pallplats man kör om..
/Hjalmar - 3a, 4.32.47
Kanonbana Kimmen, och grymt kört!
<http://www.maxhjalmar.com>

Resultat 08
Hjalmar Skrev:
-------------------------------------------------------
> Skitkul med lera faktiskt! Iallafall om man höll
> sig en bit framme när det inte var så uppkört.
> Banan är ju kanon också, även om sista en-två
> milen är grymt jobbiga, när man vet att det är en
> pallplats man kör om..
> /Hjalmar - 3a, 4.32.47
> Kanonbana Kimmen, och grymt kört!
>

Grattis till en 3 plats Hjalmar!!=)

/Fredde

Resultat 08
Det var groteskt lerigt på många ställen, och grusvägarna var som att köra i deg. Jag tog helt slut strax före Väsjöbacken, hade ingen ork kvar alls. Sista två milen var en ren plåga, gjorde ont överallt. Kom in på 7:24 till slut. Är väldigt nöjd ändå att jag tog mig i mål. Nu ska jag sova. Måste dock upp klockan 1:00 för att jobba. Kommer att bli tungt...

/Johan

Resultat 08
Grattis till Kimmen, Hjalmar och alla andra happyiter som genomförd dagens lerbad, själv valde jag att låta bli då uppbyggnadsträningen varit obefintlig...

Jag hoppas dock kunna vara med nästa år och då skall jag inte får kramp efter fyra mil;-)

/Leif

Resultat 08
Bra jobbat Hjalmar. Jag hade som ambition att komma i närheten av 5 timmar idag. Det blev till slut 5.30. Jobbigt med all lera där det är uppkört. Jag var rätt glad att jag valde Explorer framför Twister idag! Jag gjorde en jätte vurpa i en klunga i 40 km/h. Jag skulle av någon anledning byta spår på grusvägen och framhjulet vek sig, trodde ett tag att nyckelbenet var av men det var bara mjukdelar som fick en smäll.
Jag tror jag stod i duschen i 30 miniuter innan jag bev så ren så man kunde visa sig bland folk.

/Erik

Resultat 08
ecke .. var det du som drog i med axeln i tallen efter.. tja 15 km?

//Micke s, 4 ggr kört. fyra gånger har cykeln gått sönder :/

fast idag hade jag INGEN bra dag formmässigt.

Resultat 08
Vill bara instämma in i kören av gratulationer till er alla, Hjalmar för tredjeplatsen, och er alla för att bara ställa upp/ta er i mål. Och sen så vann ju Bajen idag me :)
Ska vara med nästa år tänkte jag efter att jag har kört fler än en tävling (tog en hedrande nästsista plats i keps cup i onsdags).

Resultat 08
Jag är supernöjd med min tid på 6.09 vilket placerade mig runt plats 125 ungefär. Tycker dock att det var jäkligare än FMT med all lera. Twister bak var rena spinningpasset! :-) Hade också velat köra Explorer x2 om jag haft det valet. En kopp te, sen sover jag nog snart...

(Ed: Placeringen är båda listor tillsammans efter vad jag tror jag kom ihåg.)

Senast redigerad av en moderator:
Resultat 08
Micke S Skrev:
> ecke .. var det du som drog i med axeln i tallen
> efter.. tja 15 km?

Nej, det var inte jag, jag gjorde min "övning" strax innan Dommarudden.

Jag körde upp samma axel mot en tall också men det tror jag var långt senare under loppet

/Erik

Resultat 08
ja, som sagt - twister bak med mycket spinn, explorer hade ju inte varit helt fel. åkte på två punkteringar, en fram och en bak (bara för att hålla jämt). kom inpå 6.24, hyffsat nöjd trots allt.

Resultat 08
Tungt. Inte ens nedfarten från Väsjöbacken var "gratis" när man fick parera i lerdiket. Conti Twister må vara bra däck,men jag borde nog slängt på Explorer.... 7:12 är ju inget man skriver ham om direkt..

Resultat 08
Någon som vet hur det gick i damklassen på 08 och i Örebrosprinten i lördags?

Camilla som valde att inte ställa upp (kroppen har varit helt tom de senaste tävlingarna)

Resultat 08
Jag hörde av speakern idag att Maria Östergren hade vunnit i Örebro.
Vad var det för lopp? Någon typ av sprint, som skidåkarna har?
/Erik

Resultat 08
Tufft lopp blev det, blött, lera och regn.

Kom i mål på 5.28 enligt Polaren med 1190 höjdmeter i klättring, hade tappat chipet under resan så jag vet inte om jag får någon officeiel sluttid, får väl en räkning i stället :-(

Jätte tungt dom första 5-6 milen innan kroppen vaknade lite, kändas kanska lätt ändå sista milen.

Tack för den här säsongen.

Resultat 08
För min del blev det runt 7.25. Tog det lugnt i början,kändes som jag var nästan sist när vi gick in på första grusvägen. Det var helt rätt att byta till Explorer. Misstänker att det är lite halare för osslängre bak i fältet.

Resultat 08
08XC-vad-hande.jpg
08XC-jrs.jpg

Vad var det som hände? Hur mycket är klockan? - erbe Junior 1 & 2 dyker upp! Saker och ting börjar klarna.

08XC-max-softar.jpg
08XC-david-terrar.jpg

Jr1 vaktar hojen i tvättkön när Senior är iväg och mumsar hamburgare - - - ...Jr2 dyker upp...

08XC-cykeltvatt.jpg

Bläää! Leeera...

Edit: Jo, det var det bildliga resultatet. Det bokstavliga och numerära blev 6.07 / 106:a. Lerigt och kämpigt var det, men det är ju sånt man gillar om man gillar XC, eller hur? Körde av ohejdad vana på mina Twister och hade inga problem med det, tyckte det rullade på bra men en par rejäla vurpor fick man ju till såklart.

Senast redigerad av en moderator:
Resultat 08
Tackar för upplysningen. Skulle ha varit superkul att ha ställt upp i Örebro och i 08, men när inte kroppen vill så är det inte lönt, man blir bara besviken. Kände redan på Långa lugnet att man var på väg ner i träsket (kanske därför man körde fel, för man inte hade huvudet med sig) sedan blev ju FMT en flopp med trötta ben och punka. Bra jobbat alla som körde idag i alla fall :-) och grattis Hjalmar. Nu ska jag se till att hålla mig skadefri den här vintern/våren så att inte nästa säsong också blir lidande. Då kommer jag tillbaka urstark (fast på triathlon som är min riktiga gren :-)).

Ecke, Örebrotävlingen var precis som du säger en slags sprint där man kör i heat, liknande den skidåkarna har. Första pris var 8000 spänn både för tjejer och killar.

Camilla

Resultat 08
...och nu finns det resultat på [www.emit.nu]

Jag åkte motionsklassen idag, eftersom jag blev lite snål vid efteranmälningsdisken. (Pga jag inte har licens skulle det kosta 175:- extra att köra tävlingsklassen.) Hur som, så kan happymtb.org nu stoltsera med att ha en representant på andra plats i motionsklassen (5:27:06). Enda felet är väl att de av någon outgrundlig anledning döpt om mig från Carl till Carl-Johan, men det kan jag leva med.

Banan var fin, men fruktat geggig. Min cykel och jag såg ut som om vi badat i en gödselstack.

/C

Resultat 08
Lite knepigt att de delar upp resultatlistan i elit, tävling och motion. Ok för att vi i motion inte får vara med i samma lista, men varför dela upp elit och tävling?

Apropå däck körde jag med Explorer Supersonic bak och fram. Det var toppen.

Ecke: Jag tror att jag låg precis bakom dig i klungan när du gick om kull. Det såg skitläskigt ut. Skönt att du inte bröt något.

Resultat 08
Pust!
Landade på 5h07min. Efter en vurpa vid 7 mil lessnade jag lite och farten fram till 10 mil var inte direkt imponerande. Kunde motivationsbristen bero på att den kvinnliga segrarinnan i samma veva körde ifrån mig tro? Banan var bitvis riktigt grisig... är det bara jag som fortfarande har två hekto grus under ögonlocken?

Surveränt uppmärkt bana, schyssta kanelsnurror, trevliga funtionärer, bra burgare... ja, helbra arrangemang helt enkelt!

/Erik

Resultat 08
Vurpan vid ca: 15 km var häftig att se. Jag missade den enas cykel precis.

Sjalv så gick tog jag slut efter 55km. Och efter 60 så hade jag gått i väggen.
Strax därefter så kom Maria och passerade.
Hanna passerade även hon strax efter att jag hade stapplat upp för ett enkelt motlut.
När Linda-Marie passerade på en platt grusväg så försökte jag gå in på rulle men klarade inte av tempot..

Stannade och kalasade på bananer och kanelgifflar vid vätskekontrollen vid 85 km. Då hade jag tappat från en topp 15 till runt 70-80 någonting på de senaste 3 milen.
Men från den punkten och in till mål så plockade jag bara placeringar. Utom då jag stannade för att urinera med 15km kvar..

Stannade f.ö. 3 gånger för att tömma blåsan under loppet.
Bra med tempodräkt.

Heja Henrik!

Och grattis Hjalmar.

Resultat 08
Kom i mål på 7.5 timme - ganska nöjd med tanke på att träningen efter semestern har varit riktigt dålig. Det var ganska lerigt på sina ställen - men å andra sidan så är det ju inte varje dag man får vara fem år gammal och smutsa ner sig ohejdat!

Sträckan mellan domarudden och löttinge var riktigt tung, lång tid utan stopp. Från väsjöbacken och in till mål var det otroligt långt (i huvet iallafall). Hamburgare är jättegott!

Tryckte i mig mer mat och somnade runt 8 igårkväll, nu känns kroppen ganska seg och det får bli några dagar utan träning.

Grattis till alla som tog sig i mål - och ett jättegrattis till tredjeplatsen, Hjalmar!

Resultat 08
Själv kom jag in på 6:07:13 vilket gav 103:e plats i HT. Är mycket nöjd och var mycket lerig.

Körde också på Twister och det var rätt spännade några gånger..........

Kul omväxlande bana men lite väl mycket vatten och lera på några ställen.

/ErikLj

Resultat 08
och per 10:e och micke 13:e... och så finns det säkert några till som sporadiskt har skrivit här på forumet. ska i räkna in alla som har läst på forumet också så är det nog alla i topp 50. grattis happy.

Resultat 08
killen som drog axeln i tallen gjorde en rejäl uppåkning efter att ha tappat ordentligt med tid i vurpan och kom i mål som top 20 å åkte sen direkt till SÖS. Valhallcyklister är ju ett hårt släkte. Får se om han dyker in här och kommenterar...

Resultat 08
Först av allt, stort grattis till alla som tog sig runt igår!

För min del slutade det inte speciellt roligt. Jag vurpade ganska rejält en en bit innan Löttinge och skadade knät illa samt att bromshandtaget kördes rakt in i vänster lår. Kommer knappt ihåg vad som hände men framhjulet fastnade i ett nedförslut/nedförsbacke, vek sig runt och jag kom över. Det gjorde förbannat ont och jag blev ganska skakis.

Tog mig till kontrollen i Löttinge, repade mig ett tag och tänkte att jag iallafall skulle försöka fortsätta, men insåg ganska snabbt att det inte var möjligt, och fick tyvär lov att stiga av efter dryga nio mil ungefär. Kändes surt då jag i övrigt kände mig förhållandevis pigg.

Idag är knät svullet, gör ONT och har en vacker blå-lila nyans. Låret är inte speciellt fint det heller med ett långt sår över nästan hela benet och någon form av innre blödning då det är ganska svullet där också. Det liksom sticker och strålar på ett konstigt sätt.

Och framhjulet på cykeln blev alldeles skevt. :-(

//Malin

Resultat 08
6.09 här. Precis efter en Happy MTB, Mathias (se tidigare inlägg) som blåste förbi 150m före stadion i riktigt bra fart, var hittade du så mycket energi....

Tufft med så mycket lera och mindre roligt med de många gående så fort det blev lite utmanande terräng.

Resultat 08
Malina Skrev:

> För min del slutade det inte speciellt roligt. Jag
> vurpade ganska rejält en en bit innan Löttinge och
> skadade knät illa samt att bromshandtaget kördes
> rakt in i vänster lår. Kommer knappt ihåg vad som
> hände men framhjulet fastnade i ett
> nedförslut/nedförsbacke, vek sig runt och jag kom
> över. Det gjorde förbannat ont och jag blev ganska
> skakis.
> Idag är knät svullet, gör ONT och har en vacker
> blå-lila nyans. Låret är inte speciellt fint det
> heller med ett långt sår över nästan hela benet
> och någon form av innre blödning då det är ganska
> svullet där också. Det liksom sticker och strålar
> på ett konstigt sätt.
>

Ajajaj, lider med dig, fick bromshandtaget 'draget' över armen i våras så jag vet hur ont det gör..

arm05b.jpg

Resultat 08
Prövade för första gången att gå ut hårt. Startade längst fram i andra fållan och åkte ikapp första med draghjälp. Det gick ändå för fort så efter 5 km fick jag slå av. Försökte ändå ligga på men efter 17 km var det färdigåkt. En för kraftig pinne åkte upp i bakväxeln och slet av växelörat, så det vara bara att ta sig till stadion med hjälp av bil istället. Det gjorde ändå att jag fick nöjet av att kunna gratulera och få ett kort på en sliten segrare inne i omklädningsrummet. Grymt imponerande att köra själv så länge och hålla ett sådant avstånd.

Det mest spännande för min del var när hästarna kom skenande genom fältet. De kom först rusande mot oss inne i hagen och höll på att runda en lada där och jag trodde att de skulle stanna vid stängslet. Bara sekunder senare hör och ser jag dom komma på skenande på vägen bakom oss. Var det någon som såg hur de kom ut? Sprang dom ner stängslet, hoppade över eller var det öppet?

Resultat 08
Gick folk redan "där framme"? Att det var en massa gående "där bak" där jag körde tänkte jag var straffet för att man hade för dålig ork på grusvägarna.
Många var trevliga och släppte förbi, andra var det inte utan skulle meka kedja mitt på stigen...

Resultat 08
Tack tack Harri, för visat medlidande !

Ajajaj, det gör ont bara men tittar på den där bilden. Hade jag haft en digitalkamera hade jag kontrat med bild på mina (inte så..) vackra spiror ;-)

// Malin

Resultat 08
Det måste ha varit fler skenande hästar i fältet.

I början, efter en mil eller två hör jag plötsligt ett galopperande och frustande läte bakom mig som inte lät som en cyklist :-)

Det var en ensam unghäst som slitit sig, han galoperade förbi mig och placerade sig sedan precis efter killen framför. Där låg han i flera minuter innan han sedan gasade på och galoperade vidare. Långt senare hade de lyckats få tag på hästen och då hade han tydligen galoperat med oss i flera mil. Stackars krake var ordentligt uppstressad och de skulle ringa efter vetrinär.

Killen som fick hästen bakom sig såg också lite lätt uppstressad ut, måste kännas ganska märkligt med en frustande häst precis i bakhasorna, minut efter minut :-)

// Malin

Resultat 08
Jaha, då sitter man på jobbet igen...(och plockar grus ur ögonen, det ryms tydligen en mindre sandlåda i tårkanalerna). I mål på 7:28 i första cykelloppet ever - känns OK även om målet var satt <7h.
Stort tack till arrangörerna och alla frivilliga längsbanan samt sjukvårdarna som lappade ihop mig efter en rejäl vurpa i sista backen innan domarudden. (Måste vara grus i såret för det geggar fortfarande)

Tack också till alla medtävlare som bidrog till den goda stämningen och alla cyniska kommentarer i lergroparna.

Till sist vill jag framhålla att, trots att de inte tycks vara så populära här, mina IRC Mythos XC är fantastiska. Bra rull och perfekt fäste i geggan. Testa, och frigören eder!

Väl mött i geggan nästa år
/Oscar

Tillbaka
Topp