Retro mtb:s!!!

Jag är också på jakt efter ett bmx-styre till sambons cykel. Blueandyellow, Rite och Skatepro har bra utbud av BMX-delar, och jag vill slå ett extra slag för Blueandyellow som är en av få fysiska BMX-butiker i sverige. Men det blir inte gratis så klart. Ett SD-styre (BMX-del, inte maktförhållandet kommunfullmäktige i Hörby) och Sinz Pro styrstam kan man få för 700 kr plus frakt från B&Y.

Jag funderar på att hitta en sunkig begagnad BMX och slakta den på delar istället, men då kan jag ju inte riktigt välja styre och styrstam på samma sätt.
Återkoppling. Det blev slakt av gammal bmx. Inte lika snyggt som ett silvrigt Staystrong, men BMX:en kostade bara 400 kr, och den hade en sliten men hel kolfibergaffel och ok däck och hjul, så det blev rätt bra ändå.

IMG_20230329_155021.jpg

Går som en snöplog dessa vinterdagar. Bytt styrstam sedan sist.

Jag ger mig på ett svar, utan att göra anspråk på att sitta på Sanningen utan mest för att få fart på diskussionen: vintage är 25 år eller äldre, eller för enkelhets skull en gräns vid år 2000.

Håller ni med?

Tjena!

Min regel, som mer eller mindre bara går att applicera på toppmodellerna dock, är om det är fälg- eller skivbroms. Går dock inte att applicera på t.ex. Downhillhojar.
Men det är ju typ runt millennieskiftet det handlar om.

Millennieskiftet låter vettigt. Då kanske min -98 och jag dyker upp 22/4 om solen skiner.

Skivbroms kan inte vara vintage. Det tar nog 20 år till innan det känns rätt. Räknas MTB med fälgbroms som antika då? De som är vintage idag.

Millennieskiftet låter vettigt. Då kanske min -98 och jag dyker upp 22/4 om solen skiner.

Skivbroms kan inte vara vintage. Det tar nog 20 år till innan det känns rätt. Räknas MTB med fälgbroms som antika då? De som är vintage idag.
Det fanns MTBs med skivbroms redan på tidigt 90tal. Så nog är det vintage alltid.

Stalle

Nåt som däremot inte är vintage är att sätta på nåt knasstyre på sin gamla hojj. Varför bygger man ihop nåt av 30 år gamla prylar rakt igenom och så avslutar man med nåt som inte passar öht?
Då kan man ju lika gärna skita i att bygga. Gör om gör rätt. ?

Stalle

Det verkar som att frågan redan är besvarad. ?

Det samma gäller sadlar. Vem körde MTB med Brooks för 30 år sen.

Stalle
Ja, vem är det som håller på att plocka russinen ur cykelkakan hela tiden??

Nu är ju förvisso Brooks-sadlar inget russin, men det är sannerligen inte raka 500 mm breda styren heller.

Jag röstar på modernt bockstyre och Ergon-sadel. Så ska det vara!

04F40AA6-BCDD-4083-9E80-BE6156CC2138.jpeg

PS. Plåtfarkosten bakom cyklarna är såklart helt överflödig egentligen, så bortse från den. DS

Först blev jag väldigt bekymrad över att jag - och kanske många med mig? - skulle cykla omkring och trivas med något som inte var rätt. Som när grabben var 3 nånting och sa ”oj, jag visste fel”.

Men när jag läste mer noggrant och såg ”nåt som inte passar öht” så känner jag mig lugnare eftersom målet med mina byggen, inkl. val av styren och sadlar, har varit just det, att få dem att passa så bra som möjligt.

Just med sadlar kan det kanske vara så att det generellt är svårt att hitta tidstypiska sadlar, de slits ju på ett annat sätt än en grej gjord av metall?

Två saker ångrar jag i livet.

Den ena är att jag sålde min Marin Team Issue.
Jag har betydligt fler saker jag ångrar, men det var den näst bästa cykel jag någonsin haft. Helt underbar! Jag ångar rejält att jag bytte den mot en kass Scott. Förvisso deras första heldämpade, men i en helt annan liga jämfört med min Team Issue. Vilken årgång hade du? Min var en från -92.

Först blev jag väldigt bekymrad över att jag - och kanske många med mig? - skulle cykla omkring och trivas med något som inte var rätt. Som när grabben var 3 nånting och sa ”oj, jag visste fel”.

Men när jag läste mer noggrant och såg ”nåt som inte passar öht” så känner jag mig lugnare eftersom målet med mina byggen, inkl. val av styren och sadlar, har varit just det, att få dem att passa så bra som möjligt.
Ja där är det ju ganska individuella preferenser så antar att det blir olika för olika byggare.

Det var när jag provcyklade marinen som jag fick en sån aha-upplevelse på en premiumcykel för första gången. Härlig känsla!

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp